گزارشی از جلسه شصت و هفتم ازسلسله نشست های نظام سیاسی اسلام "پژوهشکده نظریه پردازی سیاسی و روابط بین الملل"

۰۷ خرداد ۱۳۹۶ | ۱۸:۵۸ کد : ۱۵۲۶۰ خبر و اطلاعیه
تعداد بازدید:۲۱۳۹

جلسه شصت و هفتم ازسلسله نشست های نظام سیاسی اسلام "پژوهشکده نظریه پردازی سیاسی و روابط بین الملل"

موضوع بحث: انتخابات و امنیت

سخنران: اعضای هیات علمی پژوهشکده؛ تاریخ جلسه: 19/2/96 ؛ مکان: اتاق پژوهشکده

چهارمین جلسه سال 96 پژوهشکده نظریه پردازی سیاسی و روابط بین الملل با حضور اساتید پژوهشکده برگزار شد. طرح  بحث توسط یکی از اساتید اینگونه بود که اصولاً امنیت را دولت تامین میکند یا وجود دولت نشان دهنده وجود امنیت است؟ رهبری در سخنان خود فرمودند که "امنیت را دولتمردان بوجود نمی آورند مردم بوجود می آورند". همین که مردم در انتخابات شرکت می کنند و هویت خود را نشان می دهند، قدرت و امنیت را ایجاد می کنند و نشان دهنده امنیت است. دولت می تواند هویت و امنیت ملی را منعکس کند و رئیس جمهور به نوعی پرچم ملی است که این هویت را می نمایاند.

یکی دیگر از اساتید ادامه داد: بحث امنیت به دو بخش امنیت مرزها و سرحدات ملی و دیگری امنیت داخلی تقسیم می شود که این دو با هم مرتبط اند ولی در یک راستا نیستند. زمانی است که امنیت داخلی خوب است ولی شکننده است و از درون فروپاشیده می شود. در ادامه بحث استاد دیگری اضافه کردند: در جمهوری اسلامی خاکریز اصلی بقای کشور مردم هستند. مردم عقبه نظام هستند که امنیت را بوجود می آورند.

بحث را به لحاظ انسان شناسی یکی دیگر از اساتید ادامه داد: ذات انسان را میتوان شر یا پاک دانست. اگر انسان را شر بدانیم افراد نسبت به همدیگر هیچ  لطفی ندارند و به هم آسیب می رسانند. از این لحاظ تشکیل حکومت الزامی است تا انسانها به هم شر نرسانند و حکومت برای این تولید شده که امنیت را تولید کند. اگر مبنا این باشد که انسان پاک است دولت برای این تاسیس می شود که انسان به تعالی بیشتر برسد، در اینجا هدف تامین امنیت نیست. ادامه بحث به حوزه فلسفه دولت منجر شد که هر یک از اساتید نظرات خود را پیرامون آن مورد گفتگو قرار دادند.



کلید واژه ها: پژوهشگاه ihcs research center پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی


نظر شما :