گزارشی از جلسه شصت و ششم از سلسله نشست های "پژوهشکده نظریه پردازی سیاسی و روابط بین الملل"

۰۷ خرداد ۱۳۹۶ | ۱۸:۵۵ کد : ۱۵۲۵۹ خبر و اطلاعیه
تعداد بازدید:۲۱۹۵

بسمه تعالی

جلسه شصت و ششم از سلسله نشست های "پژوهشکده نظریه پردازی سیاسی و روابط بین الملل"

موضوع بحث: انتخابات ؛ آرایش سیاسی و پیامدها

سخنران: اعضای هیات علمی پژوهشکده؛ تاریخ جلسه: 12/2/96 ؛ مکان: سالن اندیشه

سومین جلسه سال 96 پژوهشکده نظریه پردازی سیاسی و روابط بین الملل با حضور اساتید پژوهشگاه برگزار شد. در ابتدا یکی از اساتید با بیان اینکه هر انتخاباتی به نوبه خود تاثیرات قابل توجهی را در زمینه های مختلف می گذارد  و هر انتخاباتی که دولت مستقر خود یکی از کاندیدا است، بقیه نامزدها و کاندیدا به طور طبیعی باید نقاد دولت باشند. و اگر این نگاه توأم با مسامحه را داشته باشیم نتیجه طبیعی انتخابات این است که جریانات غیر از دولت مستقر به ائتلاف برسند. توجه دقیق به مسائل سیاسی ایران قبل از انتخابات و فرایندهایی که به این انتخابات منجر شده ما را به آرایش سیاسی بعد از انتخابات رهنمون می سازد.

یکی دیگر از اساتید در ادامه جلسه خاطرنشان کرد: انتخابات در ایران نماد مردم سالاری دینی است و یکی از افتخارات جمهوری اسلامی است که در این منطقه شاهدآن هستیم که هر سال بطور متوسط یک انتخابات در کشور برگزار می شود.بعد از انقلاب عرصه دولت بسیار متحول بوده وگرایش های مختلفی به قدرت رسیده اند. از ابتدا دولت نهضت آزادی به قدرت می رسد سپس بنی صدر به عنوان رئیس جمهور انتخاب می شود.پس از آن دولت با آقای خامنه ای ادامه کار می دهند و 8 سال کشور را اداره می کند. بعد از جنگ دولت آقای رفسنجانی شروع بکار می کند که با رویکرد مبتنی بر توسعه اقتصادی جلو می آید و مقداری رویکردهای قبلی را تغییر می دهد. بعد از آن دولت آقای خاتمی روی کار می آید که گفتمان اصلاحات را مطرح کرد و جریان جدیدی را در دولت وارد کرد و اولویت را به توسعه سیاسی می دهد. جریان بعدی آقای احمدی نژاد است که اولویت را به عدالت اجتماعی می داد و سعی می کرد در همه زمینه ها رویکرد جدیدی ارائه دهد. پس از آن دولت اعتدال گرای آقای روحانی روی کار آمد.

استاد دیگری به چند بحث مهم ارجاع داد که باید در آسیب شناسی انتخابات مورد بحث قرار گیرد. با این مباحث، تاثیر انتخابات در روند سیاسی و تحولات آینده ایران مورد بررسی قرار داده میشود. در مورد روند آسیب شناسی چند موضوع مطرح است: اول روند ثبت نام که هیچ شرطی برای ثبت نام در ریاست جمهوری وجود ندارد حتی شرط سنی. که هم نشان ضعف است و هم نشان قوت. دیگری شیوه اعلام رسمی اسامی است که چگونه از بین ثبت نام شدگان انتخاب می شوند. تعریف رجل سیاسی  مشخص نیست، حضور خانم ها مبهم است که اینها باید مشخص شود. بحث بعدی ترکیب نیروها و کاندیداهاست. جریانهای اصلی کشور در حال بازسازی خود هستند و صحبت های کاندیداهای اصلاح طلبان و اصولگرایان به تفکیک نشان دهنده این وضعیت است. این اتفاق خوبی است که می توان به آینده تحزّب امیدوارتر بود.

بحث دیگر رویکرد کاندیداست. جریان های اصلاح طلب و اصول گرا هر کدام یک پایه ثابت دارند برای مثال آقای جلائی پور در صحبت های خود درصد افراد اصول گرا را 18%  و درصد افراد اصلاح طلب را 20% و 40% را نیز بعنوان جریان خاکستری یعنی قشر غیرسیاسی معرفی می کند. این دو جریان بیشترین تمرکزشان روی جریان خاکستری است و می خواهند روی مشکلات آنها زوم کنند. تاکید اصلی روی مشکلات جریان خاکستری از جمله مسکن، اشتغال و دیگر مسائل سیاسی و اجتماعی است. بحث دیگر مناظره تبلیغاتی است که از نظر کیفیت و کمیت جای بحث بسیار دارد . روشهای جدیدی را در مناظره شاهد هستیم که بیشتر گرفته از روشهای تبلیغاتی آمریکاست. بحث جزئی نگری و زوم کردن روی مسائل خاصی مثل ازدواج جوانان و مسکن از موارد قابل تأمل است.

در ادامه هر کدام از اساتید حاضر نظرات و صحبت های خود را پیرامون بحث ارائه شده انجام دادند و ادامه صحبت ها به جلسات بعدی موکول شد.



کلید واژه ها: پژوهشگاه ihcs research center پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی


نظر شما :