یادبود استاد زنده‌یاد دکتر عباس ماهیار

۲۶ دی ۱۳۹۵ | ۱۳:۵۳ کد : ۱۴۶۹۲ خبر و اطلاعیه
تعداد بازدید:۲۵۴۲


دکتر عباس ماهیار در هشتم دی ماه سال ۱۳۱۶ در شهرستان عجب شیر از توابع مراغه در استان آذربایجان شرقی دیده به جهان گشود. تحصیلات ابتدایی را در دبستان سعدی و تحصیلات متوسطه را در دبیرستان فردوسی و لقمان در شهر تبریز به پایان رساند. در مهر ماه ۱۳۳۶ وارد دانشسرای عالی تبریز گردید و در رشته زبان و ادبیات فارسی در مقطع کارشناسی مشغول به تحصیل گردید. به سال ۱۳۵۰ وارد مقطع کارشناسی ارشد وبه سال ۱۳۵۳ به دوره دکتری در دانشگاه تهران راه یافت. دکتر ماهیار در سال ۱۳۵۷ با درجه "الف" از مقطع دکتری فارغ التحصیل گردید. عنوان پایان نامه ایشان "تصحیح انتقادی دیوان اثیر اخسیکتی" بوده است.
   از تاریخ ۱۳۵۶/۹/۲۴ با سمت مدیریت پژوهشگاه واژه های فارسی فرهنگستان زبان فارسی مشغول به کار گردید. با حکم رئیس فرهنگستان از تاریخ ۱۳۵۶/۱۰/۵به عضویت در شورای پژوهشی فرهنگستان زبان ایران درآمد و از تاریخ ۱۳۵۷/۱۲/۱۹ با حکم وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی وقت به سرپرستی فرهنگستان زبان فارسی ارتقاء یافت. در تاریخ۱۳۵۸/۷/۵ یک بار دیگر به مدیریت گروه واژه‌های فارسی انتخاب شد.
   از تاریخ ۱۳۵۸/۸/۲۱با حکم دکتر حسن حبیبی وزیر وقت وزارت علوم به عضویت در شورای بنیاد فرهنگستان ها درآمد. از تاریخ ۱۳۶۲/۴/۲نیز با حکم رئیس موسسه مطالعات و تحقیقات، عضو کمیته انتصاب و ترفیع فرهنگی شد.
 
http://www.ihcs.ac.ir/UploadedFiles/8/30/44003.jpg

  
دکتر ماهیار از سال ۱۳۶۳ تا زمان بازنشستگی در دانشگاه تربیت معلم تهران عضو هیات علمی بود و به سال ۱۳۷۴ به عنوان استاد نمونه دانشگاه تربیت معلم انتخاب شد. دکتر ماهیار در اسفند ماه ۱۳۷۰ به رتبه دانشیاری و در تیرماه ۱۳۷۶ به رتبه استادی دست یافتند و با پایه استادی ۲۱ بازنشسته گردیدند.
    برخی آثار ایشان عبارتند از:  صرف و نحو برای دانشجو (۱۳۶۲)؛ تصحیح انتقادی تسلیه الاخوان (نوشته عطا ملک جوینی)(۱۳۶۲)؛ مرجع شناسی ۱(۱۳۶۸)؛  نظم۳ بخش اول(۱۳۷۰)؛ عروض فارسی شیوه‌ای نو برای آموزش عروض و قافیه(۱۳۷۲)؛  صرف و نحو عربی (۱۳۷۳)؛ گزیده خاقانی (۱۳۷۲)؛  مرجع شناسی ادبی و روش تحقیق (۱۳۷۶)؛ سیمای شیر یزدان در حدیقه الحقیقه (۱۳۷۹)؛  شرح مشکلات خاقانی دفتر یکم " ثری تا ثریا " (۱۳۸۲)؛  شرح مشکلات خاقانی دفتر دوم " خارخار بند و زندان " (۱۳۸۲)؛  شرح مشکلات خاقانی دفترسوم " نسیم صبح " (۱۳۸۰)؛  شرح مشکلات خاقانی دفتر چهارم " پنجنوش سلامت" (۱۳۸۴)؛  شرح مشکلات خاقانی دفتر پنجم " گنجینه اسرار" (۱۳۸۵)؛  سحر بیان خاقانی(۱۳۸۵)؛ و...
دکتر عباس ماهیار ۲۱ دی ماه ۱۳۹۵ دار فانی را وداع گفت. روحش شاد و یادش گرامی

کلید واژه ها: پژوهشگاه ihcs research center پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی


نظر شما :