حرکت اثربخش شورای بررسی متون به سمت محصول محوری + تصاویر

۱۵ دی ۱۳۹۵ | ۱۸:۴۱ کد : ۱۴۶۴۳ خبر و اطلاعیه
تعداد بازدید:۲۱۹۵
حرکت اثربخش شورای بررسی متون به سمت محصول محوری + تصاویر

جلسه ویژه شورای بررسی متون برگزار شد

یکصد و هشتاد و یکمین جلسه مرکزی شورای بررسی متون و کتب علوم انسانی، دوشنبه ۱۳ دیماه با حضور تمام اعضای شورا برگزار شد.
در این جلسه که با ریاست دکتر قبادی، رئیس پژوهشگاه علوم انسانی و شورای بررسی متون و دبیری دکتر کریمی مطهر، دبیر شورا تشکیل شد،اعضا به بحث و تبادل نظر درباره سازوکارهای فعالیت های شورا و توسعه فرهنگ نقد پرداختند. همچنین با دستور جلسه ویژه، درباره برنامه ریزی و عملیاتی کردن برنامه های سال ۱۳۹۶ گروه های تخصصی شورای بررسی متون و تبادل نظر در خصوص راهکارهای اثربخشی و محصول محور بودن عملکرد گروه های تخصصی شورای بررسی متون موارد مهمی مطرح شد.
راهکارهای اثربخشی فعالیت های شورا در این جلسه با حضور دکتر حسینعلی قبادی، دکتر غلامرضا مصباحی مقدم، دکترسیّد فضل‌ا... موسوی، دکتر غلامعلی افروز، دکتر حسین کلباسی، دکتر عیسی متقی زاده، دکتر مجید توسلی، دکتر جان الله کریمی مطهر، دکتر سید مهدی موسوی، دکتر محمدرضا نیلی، دکتر عباس خلجی، دکتر سید سجاد علم الهدی، دکتر بهروز درّی، دکتر سیّده مریم عاملی رضایی، دکتر محمدرحیم ربانی زاده، دکتر محمد سپهری، دکتر سید محسن علوی پور مورد بحث و گفت و گو قرار گرفت.


http://www.ihcs.ac.ir/UploadedFiles/8/30/43922.JPG
      

دکتر قبادی در این نشست با بیان اینکه شورای بررسی متون از مصادیق بارز سرمایه اجتماعی در جامعه دانشگاهی کشور است، گفت: بزرگ ترین مصداق اثر بخشی شورا این است که بتواند خروجی محور و تولید محور پیش برود و علوم انسانی را در بدنه جامعه نخبگانی به عنوان دانشی کارآمد و اثر گذار معرفی کند .
وی جایگاه شورای بررسی متون در بدنه پژوهشگاه را مهم ارزیابی کرد و ادامه داد: خوشبختانه در برنامه های پژوهشگاه که در رأس آن ها برنامه توسعه راهبردی است، زمینه های بسیار خوبی برای تقویت شورای بررسی متون دیده شده است. دکتر قبادی در این زمینه توضیح داد: در بخش کلیات «رویکرد جامع کل نگر و تمدن ساز» عنوان شده است، در بخش محوری پژوهشگاه باور به «اعتلای فرهنگ و تمدن اسلامی- ایرانی در فعالیت های سازمانی» مشخص شده است همچنین در اهداف کلان پژوهشگاه «گسترش و تعمیق مطالعات تاریخ، فرهنگ و تمدن اسلامی- ایران و شناسایی و شناساندن آن به ایرانیان و سایر ملل»ّ، «خلق و گسترش فرصت ها برای تبادل دانش و گفتگوی فرهنگی- تمدنی در تراز ملی و جهانی» برجسته شده است. در بخش سیاست های چهارم «تقویت و توسعه ظرفیت، کشف و خلق دانش و گسترش پژوهش های نوآورانه» پیش بینی شده است. در سیاست شماره ۸ برنامه توسعه «توسعه مناسبات و همکاری های دانشی و پژوهشی با انجمن های علمی و دانشی مردم نهاد و نهادهای علوم انسانی در سطح ملی، منطقه، آسیا و جهان» عنوان شده که توجه به این موارد ضروری است .
رئیس شورای بررسی متون تصریح کرد: به اندازه کافی در برنامه توسعه پژوهشگاه جایگاه و پایگاه شورای بررسی متون دیده شده اما، چون تراز پژوهشگاه در درجه اول، یک تراز تمدن سازی است، شورای بررسی متون بهترین مصداق توانمند سازی پژوهشگاه به شمار می رود و باید این قدرت را به لطف الهی و با توجه به مبانی برنامه توسعه برای شورای متون تقویت کنیم .
دکتر قبادی در ادامه تأکید کرد: گروه تخصصی مطلوب در شورای بررسی متون آن است که دانشگاه ها و مجامع تحقیقاتی موجود احساس کنند، بدون آن گروه شورای بررسی متون، چرخه فعالیتشان یک نقصی دارد و با شورای بررسی متون است که این چرخه تمدن سازانه دانشگاه ها کامل می شود. باید در جریان تولید علم، در نقادی، در فرهنگ سازی، این خلاء احساس شود که بدون شورای بررسی متون امکان پذیر نیست .
 
رئیس شورای بررسی متون در ادامه ۱۰ نکته مهم در ادامه حرکت  شورا را تشریح کرد :
اول: شورای بررسی متون، باید یک شورای آینده نگر، آینده پژوه، با افق های وسیع و روشن در برنامه توسعه پژوهشگاه باشد .
دوم: خرد مدار، گفتگوگرا و حکمت ورز باشد .
سوم: برنامه مدار، سازمان ده و خروجی گرا باشد .
چهارم: دارنده عزم راسخ، حمیّت آرمانی و تعلق سازمانی باشد .
پنجم: ایجاد مناسبات هم افزاینده میان منابع انسانی و تبدیل آن ها به سرمایه انسانی و برگزاری مناسبات سازنده و نهایتاً تبدیل تک تک گروه های تخصصی شورای بررسی متون به عنوان یک سرمایه اجتماعی اثر بخش در تمامی صحنه های دانشگاه های ایران دیده شود .
ششم: تشخص گرا، هویت ساز با اقداماتی هدفمند، اثرگذار و متشخص باشد .
هفتم: فداکاری، ایثار و زیست آرمانی، پرکاری و کم خواهی در آن موج بزند .
هشتم: از انتزاعیات پرهیز گردد و نظارت پذیری و نظارت درونی شود .
نهم:  قاطعیت انضباط، انسجام، مدیریت زمان داشته باشد .
دهم: سعه صدر، وسعت نظر، نگرش ملی و جهانی در آن باشد .


در ادامه دکتر کریمی مطهر دبیر شورای متون نیز در ادامه این نشست پیشنهاد داد که افراد بیشتری در فعالیت های شورا دخیل باشند و به فعال شدن اعضای وابسته و پیوسته تأکید کرد. دکتر متقی زاده یک پیشنهاد جدید ارائه کرد که شاخص میزان تأثیرگذاری نقدها در کتاب های درسی دانشگاهی مورد ارزیابی قرار گیرد و اینکه شورا به جای نقد کتاب دانشگاهی، به نقد سایر متون علمی همانند مقالات مهم در حوزه های مختلف علوم انسانی نیز بپردازد .
دکتر غلامرضا مصباحی مقدم با اشاره بر اجرای دقیق برنامه سال ۱۳۹۶ گروه اقتصاد با تأکید بر موضوع اقتصاد مقاومتی پرداخت. دکتر عاملی رضایی به افزایش تعامل با دانشگاه های سراسر کشور و اعضای هیأت علمی آنها اشاره کرد و در ادامه دکتر سیّد مهدی موسوی جهت گسترش ارتباطات شورا پیشنهاد داد که علاوه بر دانشگاه های داخل در کشورهای فارسی زبان هم تولیداتی داشته باشیم . وی همچنین برگزاری کارگاه آموزش نقد و برگزاری مسابقات بهترین نقد برای دانشجویان هم مفید دانست. دکتر سپهری نیز در این نشست پیشنهاد معرفی کتب برتر و تقدیر از مؤلفان آنها را مطرح کرد و اینکه در هر سال ناقد برتر هم معرفی شود. وی احیای دوباره کنگره علوم انسانی با رویکرد ترویج فرهنگ نقد نیز مهم دانست .
دکتر افروز نیز در سخنانی کوتاه، پیشنهاد جلب مشارکت  استادان، پیشکسوتان و مدیران گروه های آموزشی سراسر را مطرح کرد. وی همچنین اظهار داشت: پیشنهاد می شود لیست کتاب های رد شده باید یک جا منتشر و مطرح شود که از نظر شورای بررسی متون چاپ و اصلاح آن برای منابع درسی اولویتی ندارند .
دکتر سّید فضل الله موسوی پیشنهاداتی برای ارتقای نقدنامه های شورا ارائه کرد و اینکه با انتشارات مرتبط با هر رشته به صورت مشترک همکاری داشته باشیم و همچنین کتب برتر در هر گروه تخصصی معرفی شود. همچنین به غیر از نقد کتاب ها حتماً نقد موضوعات و نقد نظریه ها در هر رشته جزو برنامه ها باشد . وی خواستار ارتباط با مراکز پژوهشی مربوط به هر رشته برقرار شد و توان و فرصت بهره گیری از رسانه ملی در اشاعه فرهنگ نقد نیز مهم ارزیابی کرد .
دکتر نیلی پیشنهاد دعوت از مؤلفین قبل از انتشار نتیجه نقد را مطرح کرد . دکتر توسلی نیز پیشنهاد بررسی فعالیت های مشابه در جهان اسلام مثل مصر، پاکستان و لبنان را خواستار شد .
هر کدام از اعضاء با حضور در تریبون به صورت چکیده و گویا نظرات و پیشنهادهای خود را مطرح می کردند که در ادامه دکتر کلباسی اشتری نیز پیشنهاد داد؛ شورای بررسی متون چاپ مشترک و تولید متن با سازمان سمت داشته باشد تا هم هزینه ها و هم توزیع کتب بهبود یابد و در اختیار دانشجو و استاد قرار بگیرد.  دکتر درّی نیز خواستار برنامه های مستند گروه ها شد و در خاتمه مراسم نیز دکتر علم الهدی پیشنهاد افزایش دامنه ناقدان و داوران در خارج از مرزهای کشور را داشتند .
این جلسه هم اندیشی با شور و مشورت اعضای شورا در خصوص تقویت گفتمان نقد و راهکارهای بهبود عملکرد شورای بررسی متون تا پاسی از شب ادامه داشت و در نهایت مقرر شد این پیشنهادها مورد ارزیابی و کارشناسی مجدد قرار بگیرد و در جلسه آینده شورا به تصویب برسد .

لازم به ذکر است، این جلسه با حضور روسای گروه های ۱۴گانه شورای بررسی متون، برخی از معاونین و مدیران (دکتر ربانی زاده، دکتر علم الهدی، دکتر قنبرلو، دکتر مومنی، دکتر امیری طهرانی، دکتر حسنی فر و خانم دکتر احدی) و اعضای هیئت علمی پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی و دبیران گروه های تخصصی شورای بررسی متون (دکتر احمد رمضانی، دکتر سید محمد حسین حسینی، دکتر سجاد اسماعیلی، آقای محسن جمالیان، آقای مختار نوری، دکتر محمد حسین ساجدی نیا، آقای پیمان دلسینا، خانم روشنک بزرگی، خانم ملکه پندجو، خانم سیمین مقیسه، خانم فائقه السادات میر محمد حسینی فشمی، خانم الهه امامی میبدی) و کارشناسان و اعضای دبیرخانه شورا برگزار شد .

 



http://www.ihcs.ac.ir/UploadedFiles/8/30/43927.JPG

http://www.ihcs.ac.ir/UploadedFiles/8/30/43928.JPG

http://www.ihcs.ac.ir/UploadedFiles/8/30/43931.JPG

http://www.ihcs.ac.ir/UploadedFiles/8/30/43933.JPG

http://www.ihcs.ac.ir/UploadedFiles/8/30/43926.JPG

http://www.ihcs.ac.ir/UploadedFiles/8/30/43932.JPG

http://www.ihcs.ac.ir/UploadedFiles/8/30/43929.JPG

http://www.ihcs.ac.ir/UploadedFiles/8/30/43935.JPG

http://www.ihcs.ac.ir/UploadedFiles/8/30/43936.JPG

http://www.ihcs.ac.ir/UploadedFiles/8/30/43934.JPG

http://www.ihcs.ac.ir/UploadedFiles/8/30/43937.JPG

http://www.ihcs.ac.ir/UploadedFiles/8/30/43938.JPG

http://www.ihcs.ac.ir/UploadedFiles/8/30/43939.JPG








فایل های ضمیمه

کلید واژه ها: پژوهشگاه ihcs research center پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی


نظر شما :