چکیده بحث نشست آینده پژوهی انقلاب اسلامی

۲۱ آذر ۱۳۹۵ | ۲۱:۳۸ کد : ۱۴۵۲۹ خبر و اطلاعیه
تعداد بازدید:۱۵۹۳
چکیده بحث نشست آینده پژوهی انقلاب اسلامی



در ادامه برنامه های هفته پژوهش در روز نخست، پژوهشکده نظریه پردازی سیاسی و روابط بین الملل نشستی علمی با عنوان «آینده پژوهی انقلاب اسلامی» با حضور و سخنرانی دکتر یحیی فوزی مدیر گروه پژوهشی روابط بین الملل و دکتر فتح اللهی رئیس پژوهشکده نظریه پردازی سیاسی و روابط یبن الملل برگزار شد که چکیده بحث نشست آینده پژوهی انقلاب اسلامی را در ادامه می خوانید ضمن اینکه فایل صوتی این نشست و سایر سخنرانی ها در کانال تلگرام پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی (@ihcss) موجود است:

آینده پژوهی یکی ازروش های مدرن مطالعه ی آینده است که هدف آن نه تنهاکشف آینده بلکه اساساَ مهندسی هوشمندانه ی آینده است به بیان دیگر  آینده‌پژوهی هنر شکل دادن به آینده‌است، به آن شکل که آینده را می‌خواهیم. کسانی که این دانش را در دست دارند هم می توانند خود را با تحولات سازگار کنند وهم با برنامه ریزی ، آینده جهان را به دلخواه و مطلوب خود، شکل ‌دهند. . آینده پژوهی منعکس می کند که چگونه از دل تغییرات «امروز»، واقعیت «فردا» تولد می یابد. موضوعات آینده پژوهی دربرگیرنده گونه های «ممکن» ،«محتمل» و «مطلوب» برای دگرگونی از حال به آینده می باشند.  آینده پژوهی تحلیلی  یا اکتشافی، آینده‌پژوهی هنجاری وآینده پژوهی تصویر پرداز سه  رویکرد  مختلف به مطالعه آینده است  که هریک از این رویکردها دارای روشهای خاص خود می باشند در آینده پژوهی از روشهای مختلفی همچون • دیده بانی آینده،روش دلفی ، تجزیه و تحلیل روند ها ، تجزیه و تحلیل پیشران ها ، سناریو پردازی ، چشم انداز سازی ، نقشه راه  ، شبیه سازی  ویا  ترکیبی از روش های فوق استفاده می گردد.

آینده پژوهی در حوزه های  مختلف  کاربرد دارد در حوزه علوم سیاسی ومطالعه روند تحولات نظامهای سیاسی وانقلابها نیز این علم بکار گرفته شده است .رخداد انقلاب اسلامی در ایران  وپیامدهای آن در جهان امروز  نیز موجب شده تا  آینده این جنبش سیاسی همواره یکی از دغدغه های مهم طرفداران ویا مخالفان آن باشد ولذا علاقمند به شناخت آینده روند تحولات آن بوده اند  ودر این حوزه برخی مطالعات نیز انجام شده است.  که شناخت پتانسیل ها و زمینه های آینده پژوهی برای مطالعه انقلاب اسلامی  وتحلیل آثار انجام شده در این حوزه مطالعاتی می تواند  علاوه براینکه میزان موفقیت ویا عدم موفقیت های  کاربست روشهای  آینده پژوهانه را در این حوزه مطالعاتی نشان دهد ، بستر ساز شناخت  زمینه ها ی جدید در مطالعه آینده پژوهانه انقلاب اسلامی وتبیین توانائی روش های مختلف آینده پژوهی در این حوزه مطالعاتی باشد. لذا هدف این بحث بررسی  پتانسیل ها وتوانائی های روش های آینده پژوهی در حوزه مطالعاتی انقلاب اسلامی می باشد.

http://www.ihcs.ac.ir/UploadedFiles/8/30/43416.JPG

فایل های ضمیمه

کلید واژه ها: پژوهشگاه ihcs research center پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی


نظر شما :