اولین جلسه دبیرخانه ارباب معرفت در پژوهشگاه

۰۷ مهر ۱۳۹۵ | ۱۸:۳۳ کد : ۱۴۱۵۶ خبر و اطلاعیه
تعداد بازدید:۱۵۷۴
اولین جلسه دبیرخانه ارباب معرفت در پژوهشگاه
به همت معاونت فرهنگی و اجتماعی دکتر اشرف بروجردی، جلسه ای با عنوان ارباب معرفت با حضور جمعی از اساتید، اعضای هیأت علمی و اعضای بازنشسته پژوهشگاه برگزار شد.

دکتر اشرف بروجردی در ابتدای جلسه ضمن خوشامدگویی به اساتید با تأکید بر اینکه پژوهشگاه در نظر دارد تا از علم اساتید خود استفاده کند، گفت: برای به انجام رسیدن این کار پژوهشگاه اتاقی را در ساختمان فرهنگ اختصاص داده و به عنوان دبیرخانه ارباب معرفت نامگذاری کرده است تا تا اساتیدی که تمایل دارند ساعاتی از اوقات خود را در پژوهشگاه باشند، حضور یابند و از اظهارات و نظرات آنها بهره‌ شویم.

در ادامه دکتر بروجردی اساسنامه این دبیرخانه را به شرح زیر مطرح کرد:

۱- بررسی و ارزیابی رویکرد وزارت علوم ، تحقیقات و فناوری در حوزه علوم انسانی

۲- شرایط اجتماعی که امروز ما داریم، آسیب های اجتماعی که بر جامعه حاکم است و این که پژوهشگاه چگونه وارد این مسائل شود و چه پیشنهادات و راهکارهایی را می توانیم ارائه دهیم.

۳- ارزیابی مسائل فرهنگی جامعه است که با توجه به شاخص های فرهنگی و تعیین راهکارهای ارتقای فرهنگ عمومی جامعه که همه ما از آن رنج می بریم از بی اخلاقی‌ها، بداخلاقی ها و کاهش فرهنگ اصیل ایرانی- اسلامی که مبانی این فرهنگ و ارزش ها کمتر مورد توجه قرار گرفته است بنا به پییشنهاد در این اساسنامه آمده است تا بر اساس آن تصمیم گیری شود.

در ادامه جلسه دکتر حسینعلی قبادی رئیس پژوهشگاه، در ابتدای سخنان خود گفت: این جلسه، نمود کاملی از تربیت اسلامی و رفتار دینی و نشانی از فرهنگ ایرانی است که بایسته ترین رفتار چنین کشور پرتمدن و بادیرینه‌ای افتخارآمیز همین کافی است که قدر بزرگان خود را بدانیم و بتوانیم آینده خود را بر پایه همین رفتارها و نگرش های خود بسازیم.

رئیس پژوهشگاه ضمن تشکر و قدرانی از کلیه اساتید که به کمک آنها این جلسه شکل گرفت، گفت:همه کسانیکه کار تأسیس کرده اند میدانند که در فرآیند هویت یابی یک سازمان نقش سرمایه های انسانی تعیین کننده است و من بخوبی درک میکنم که همه شما هویت بخش پژوهشگاه می باشید چرا که بزرگترین سرمایه انسانی یک کشور، سرمایه انسانی است که عدم وجود آن دیگر سرمایه ها را از بین می رود. اما این سرمایه انسانی به تنهایی کافی نیست بلکه زمانی که مناسبات هم افزایی میان ما شکل گیرد و تبدیل به نهادی شویم اثربخشی و بهره وری معنا پیدا می‌کند لذا هویت یافتن چنین تشکلی مایه خیر و برکت هم برای سازمان و هم برای کلیه نیروهای سازمان خواهد بود. که امید است با زحمات، مجاهدت ها و کوشش های کلیه شما عزیران و بزرگواران پژوهشگاه بتواند بیش از این اثربخش باشد. در دانش مدیریت همیشه دانش و سرمایه های ضمنی یک سازمان مهمتر از دانش آشکار و سرمایه ای است که در روح حرکت می کند که قطعا این امر پشتوانه ای برای پژوهشگاه خواهد بود.

در ادامه جلسه اساتید حاضر در جلسه به بررسی موارد مطرح در اساسنامه پرداختند و پیشنهادات و نظرات خود را ارئه دادند.

در بخشی از جلسه دکتر بیوک محمدی عضو هیأت علمی پژوهشکده علوم اجتماعی به ارائه تجربیات خود پرداخت و اظهار کرد: کسانیکه کار علمی کرده‌اند باید شناخته شوند چرا که هر کسی افق دید متفاوتی دارد، دوم اینکه تا سوال نشود، چیزی گفته نمی شود، حتماً باید موضعی پیش آید تا نکاتی نیز در مورد آن گفته شود و این یکی از راه‌های رسیدن به علم واقعی است.

دکتر ملایی‌توانی نیز به ارائه پیشنهاداتی پرداخت و گفت: اولین نکته‌ای که باید به آن توجه کرد، ضرورت بازخوانی علمی استادان بازنشسته است یعنی سلسله نشست هایی برگزار شود تا رفتار و سنت‌های علمی اساتید حفظ و به نسل های بعد منتقل شود. نکته دیگر تاریخ شفاهی استادان است که در پژوهشگاه در حال تدوین است که با حفظ و نگهداری آن هم به غنای این مجموعه و هم به روشن تر شدن راه طی شده پژوهشگاه علوم کمک خواهد کرد، نکته آخر اینکه به نظر من بهتر است یادنامه هایی در خصوص اساتید منتشر شود که این امر مؤثرتر از انتشار کتاب است.

در پایان جلسه به پیشنهاد دکتر قبادی رئیس پژوهشگاه مبنی بر این شد تا هیأتی منتخب از این اعضا انتخاب شود و تشکلی که قرار است نمود پیدا کند براساس آن انجام شود همچنین صفحه ای در سایت پژوهشگاه ایجاد شود تا در فضای مجازی نیز دستاوردهای این دبیرخانه منعکس شود. در پایان دکتر قبادی از رؤسای پژوهشکده‌ها خواست تا  نظرات و پیشنهادات خود را مطرح کنند و برای فعال شدن این دبیرخانه حداکثر تلاش و توان خود را در اختیار دبیرخانه قرار دهند.

 

http://www.ihcs.ac.ir/UploadedFiles/8/29/41653.JPG




http://www.ihcs.ac.ir/UploadedFiles/8/29/41654.JPG




http://www.ihcs.ac.ir/UploadedFiles/8/29/41655.JPG



http://www.ihcs.ac.ir/UploadedFiles/8/29/41656.JPG



http://www.ihcs.ac.ir/UploadedFiles/8/29/41657.JPG



http://www.ihcs.ac.ir/UploadedFiles/8/29/41658.JPG



http://www.ihcs.ac.ir/UploadedFiles/8/29/41659.JPG



http://www.ihcs.ac.ir/UploadedFiles/8/29/41660.JPG




http://www.ihcs.ac.ir/UploadedFiles/8/29/41661.JPG



http://www.ihcs.ac.ir/UploadedFiles/8/29/41662.JPG



http://www.ihcs.ac.ir/UploadedFiles/8/29/41663.JPG




http://www.ihcs.ac.ir/UploadedFiles/8/29/41664.JPG




http://www.ihcs.ac.ir/UploadedFiles/8/29/41665.JPG




http://www.ihcs.ac.ir/UploadedFiles/8/29/41666.JPG



http://www.ihcs.ac.ir/UploadedFiles/8/29/41667.JPG




http://www.ihcs.ac.ir/UploadedFiles/8/29/41668.JPG




http://www.ihcs.ac.ir/UploadedFiles/8/29/41669.JPG




http://www.ihcs.ac.ir/UploadedFiles/8/29/41670.JPG



فایل های ضمیمه

کلید واژه ها: پژوهشگاه ihcs research center پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی


نظر شما :