چهارمین جشنواره بین المللی امام علی (ع) پژوهان برگزار شد

۰۳ مهر ۱۳۹۵ | ۱۶:۰۱ کد : ۱۴۰۶۱ خبر و اطلاعیه
تعداد بازدید:۱۲۵۸
چهارمین جشنواره بین المللی امام علی (ع) پژوهان  برگزار شد

همزمان با گرامیداشت عید سعید غدیر خم، مرکز تحقیقات امام علی (ع) پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی، چهارمین جشنواره بین المللی امام علی (ع) پژوهان را با حضور محققان و دانشمندان داخلی و خارجی برگزار کرد.

حسینعلی قبادی، رئیس پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی در آغاز این جشن، سخنان خود را با قدردانی و خوش‌آمد از حاضرین در جلسه شروع کرد و گفت: امام علی(ع) می گوید که من می خواهم اخلاقی رفتار کنم و این از زمانی است که او راحت و خیلی بهتر از معاویه می توانست کارهایی را انجام دهد که معاویه می کرد، اما امام علی(ع) می گوید که می‌خواهم اخلاقی رفتار کنم و دست به کارهایی که معاویه انجام می دهد، نمی زند.

وی در ادامه افزود: مولفه های بسیاری در نهج‌البلاغه وجود دارد که برخی از آنها عبارتند از اینکه امام علی(ع) زمینه های رانت خواری و سوءاستفاده های اقتصادی را سلب کرد و از بین برد، ویژگی دیگر وی صبر در برابر اشتباهات افراد گوناگون است. همچنین یک مولفه دیگر را می توان ترجیح مصالح جامعه بر منافع فردی و ارزش‌گذاری به رأی مردم دانست.

رئیس پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی ادامه داد: اصالت ذاتی و جوهری عدالت از نگاه امام علی(ع)، مؤلفه دیگری است که در نهج‌البلاغه شاهد هستیم و امام علی(ع) در هیچ شرایطی عدالت را تحت تاثیر چیزهای دیگر قرار نمی دهد. مؤلفه دیگر، نداشتن غرور و ترغیب به زهد است. همچنین ارزش و اصالت معرفت‌اندیشی و عرفان‌مداری ویژگی هایی هستند که در نهج البلاغه با آنها مواجه می شویم. امام علی(ع) در بسیاری از موارد بر مدار خرد جمعی رفتار می کرد.

قبادی در قسمت دیگری از سخنان خود با اشاره به ظرفیت هایی که هنوز مغفول مانده و کار نشده اند، گفت: ما باید بر ظرفیت زیبایی شناسی بیشتر کار کنیم؛ چراکه بسیاری از ظرفیت های زیبایی شناسی امام علی(ع) و نهج البلاغه را نشناخته ایم و پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی باید حلقه های واسط بین امام علی(ع) پژوهان داخل و خارج از کشور را ایجاد کرده و آنها را شناسایی کند و ما هم دست یاری به سوی همه دراز می کنیم.

متن کامل سخنرانی دکتر قبادی به زودی منتشر خواهد شد.

 

فایل های ضمیمه

کلید واژه ها: پژوهشگاه ihcs research center پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی


نظر شما :