مراسم بزرگداشت استاد حسن انوری در پژوهشگاه برگزار شد

۱۵ تیر ۱۳۹۵ | ۱۴:۵۹ کد : ۱۳۸۱۷ خبر و اطلاعیه
تعداد بازدید:۱۷۹۶
مراسم بزرگداشت استاد حسن انوری در پژوهشگاه برگزار شد

حسینعلی قبادی در مراسم تجلیل از «استاد حسن انوری»:

معلم و محقق توأمان بودن کار دشواری است

 «فرهنگ سخن» جامع‌ترین فرهنگ فارسی است

رییس پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی در مراسم تجلیل از «استاد حسن انوری» گفت: ایشان جامع‌ترین فرهنگ فارسی را از طریق فرهنگ سخن تقدیم جامعه کردند و زبان و ادب امروز ما را با فرهنگ ایرانی پیوند دادند.

  مراسم بزرگداشت استاد حسن انوری و نقد منابع دستوری زبان فارسی با حضور حسن انوری، استاد زبان فارسی، حسینعلی قبادی، رییس پژوهشگاه علوم انسانی و اعضای شورای بررسی متون علوم انسانی روز گذشته (9 تیر ماه) در پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی برگزار شد.

حسینعلی قبادی در ابتدای این مراسم طی سخنانی با خواندن غزلی از حافظ شیرازی درباره شب قدر عنوان کرد: بنده این صلاحیت را ندارم که در منزلت استادم صحبت کنم اما حق شاگردی بنده را ملزم به این کار می‌کند. بنده در سال 56 این سعادت را داشتم که شاگرد استاد انوری باشم اما پس از آن هم در غیابشان شاگردیشان را کردم بنابراین ارادت من در منزل هم ورد زبانم شده است.

وی در ادامه افزود: بنده سه فضیلت را در وجود ایشان کشف کردم نخست اینکه استاد انوری یک معلم تمام عیار بودند ، معلمی که سخت کوشی،‌ خلاقیت و شاگرددوستی و شاگرد پروری را توأم داشتند. خیلی از معلمان فاضل هستند که توفیق شاگرد پروری کمتری دارند اما ایشان هم در علم توفیق بالایی داشتند و هم این اکتسابات را در اختیار دیگران قرار دادند. در زمان تدریس وجود ایشان بود که به جان ما می‌نشست ما گاهی حتی با خوف سر کلاس ایشان می نشستیم اما همین هم توأم با عشق و علاقه و محبت بود.

http://www.ihcs.ac.ir/UploadedFiles/8/28/40066.JPG

قبادی با تأکید بر اینکه معلم و محقق تؤأمان بودن کار دشواری است، گفت: دکتر انوری به تمام معنا این صفات را به ضمیمه روش‌دانی هیچگاه ترک نکردند ایشان همیشه با دست پر و اندیشه نو سرکلاس حاضر می‌شد و هر ترم تحصیلی ما بیشتر با نؤآوری‌های ایشان روبه رو می‌شدیم. خاطرم می‌آید ایشان برای تدریس غزلیات شمس مثلث‌هایی برای ما کشیده و رابطه بین من،‌ خیال و عاطفه را ترسیم کردند بنابراین کلاس ایشان صرفاً آموزشی نبود بلکه کارگاه به تمام عیار پژوهشی بود.

وی با تأکید بر اینکه با این خصوصیات انوری توانست جامع ترین فرهنگ فارسی را از طریق فرهنگ سخن، زبان و ادب امروز ما را با فرهنگ ایرانی پیوند بزند، گفت: این فرهنگ نوعی با ما صحبت می‌کند که انگار ادبیات ما همیشه زنده است این خدمت فرهنگی بی بدیل دکتر انوری تا قرن ها ماندگار خواهد شد و انشاالله سایه ایشان هم تا ده‌ها سال بعد سر فرهنگ و فرهنگ جویان ایرانی ماندگار باشد.

قبادی همچنین گفت: ایشان در مقام یک منتقد مجتهد پویا خیلی‌ جاها صحبت می‌کردند زمانی که ایشان ادبیات شمس یا غزلیات حافظ درس می‌دادند انگار ما در محضر حافظ هستیم.فارس

http://www.ihcs.ac.ir/UploadedFiles/8/28/40070.JPG

در حاشیه مراسم دکتر قبادی از استاد انوری تجلیل به عمل آورد

فایل های ضمیمه

کلید واژه ها: پژوهشگاه ihcs research center پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی


نظر شما :