گزارش چهل و هفتمین نشست علمی با عنوان "بررسی ابعاد سیاسی- اجتماعی اقتصاد مقاومتی"

۳۰ فروردین ۱۳۹۵ | ۱۸:۱۸ کد : ۱۳۲۸۳ خبر و اطلاعیه
تعداد بازدید:۲۲۴۶

    پژوهشکده نظریه پردازی سیاسی و روابط بین الملل چهل وهفتمین و اولین  نشست علمی خود در سال جدید را  با عنوان«بررسی ابعاد سیاسی- اجتماعی اقتصاد مقاومتی» روز دوشنبه مورخ 95/1/24 در محل پژوهشکده برگزار کرد. انتخاب این موضوع، استقبال علمی از پیام نوروزی مقام معظم رهبری است. ابتدا ریاست پژوهشکده ضمن خیر مقدم و عرض تبریک سال نو مطالبی را بیان کردند. از جمله آن که  بدلیل وضع اقتصادی خاص رکود توأم با تورم که نگرانی های زیادی را دربردارد و رهبری نیز امسال را سال اقتصاد مقاومتی، اقدام و عمل نامیدند ،پژوهشکده نظریه پردازی سیاسی و روابط بین الملل می تواند به بررسی و تبیین ابلاغیه سیاست های اقتصاد مقاومتی بپردازد. نکته مهم این است که مشکلات اقتصادی جامعه را قابل حل بدانیم و امیدواری به رفع مشکلات اقتصادی وجود داشته باشد. همچنین راه ابتکارات درونی، ملی و بومی را در این جهت هموار سازیم. اقتصاد مقاومتی نه اینکه راه حلی مقطعی برای خروج از رکود فعلی باشد بلکه به نظر میرسد برنامه ای دراز مدت است که تغییرات انقلابی را در نظم اقتصاد کشور بدنبال دارد.

    در ادامه هر یک از اعضا به بیان دیدگاههای خود پرداختند و یکی از اساتید بیان داشت که اقتصاد دانان در کشور تعریف مشخصی از اقتصاد مقاومتی ندارند. رهبری کدهایی را در مورد چیستی اقتصاد مقاومتی داده اند ولی برنامه منظمی وجود ندارد. تاکید بر درون زا بودن، تاکید بر توانمندی و پتانسیل ملی ، تولید ملی و در عین حال برون زا بودن و ارتباط فعال با جهان خارج از جمله آنهاست. اقتصاد مقاومتی زمینه های سیاسی- اجتماعی خودش را دارد. رهبری در سخنان خود از اقتصاد مقاومتی به عنوان یک مفهوم مشترک یاد میکنند. مفهومی که میتوانیم از طریق آن با جریانات و گرایشات مختلف ارتباط برقرار کنیم و به اهداف مشترک برسیم و آن مقوله پیشرفت و توسعه جامعه اسلامی است. نکته مهم دیگر نظریه های رقیب اقتصاد مقاومتی است. اگر بخواهیم اقتصاد مقاومتی را بعنوان یک نظریه یا راه حل مطرح کنیم باید نظریه های رقیب مثل اقتصاد جنگ، اقتصاد ریاضتی، اقتصاد بازار، اقتصاد سوسیالیستی و ... را نیز بررسی کنیم و مقایسه ای نیز در این موارد صورت پذیرد. همچنین باید به نقدهایی که از سوی رقیبان مطرح میشود نیز توجه شود.

    در ادامه یکی از اساتید ادامه دادند: بحران اقتصادی که در کشور وجود دارد ممکن است به سایر بخشها نیز تسری پیدا کند. ما میخواهیم اقتصاد قدرتمند داشته باشیم یعنی اطمینان داشته باشیم بحرانی بوجود نمی آید و به بخشهای دیگر منتقل نمی شود. یکی از اساتید اظهار داشتند که مفهوم اقتصاد مقاوم و اقتصاد مقاومتی با هم تفاوت دارند. اقتصاد مقاومتی مفهومی درازمدت ، اخلاقی و فرهنگی است در حالی که اقتصاد مقاوم وجه عاجلی دارد که راه حل ارائه دهد. اقتصاد مقاوم همیشه مشروع است ولی در اقتصاد مقاومتی بدلیل اینکه طلب اخلاقی دارد بحث مشروعیت مطرح است. بنا براین به نظر میرسد این  دو مفهوم متفاوت هستند.یکی از اساتید در خصوص وجه اقتصادی اقتصاد مقاومتی بیان داشتند: اقتصاد مقاومتی در کشورهای توسعه یافته هم مرسوم است و منظور از مقاومت، مقاومت در برابر تکانه ها و شوک های خارجی است. مقاومت یعنی شوک وارد شده از بیرون را که منجر به تهدید شده تبدیل به فرصت کنیم و این مسئله در سخنان رهبری نیز انعکاس داشته است. یعنی در فضای بین الملل رصد شود که چه شوک هایی وجود دارد.کشورهای توسعه یافته تحولات علوم و تکنولوژی در عصر حاضر را شوک تلقی می کنند. مقوله تبدیل تهدید به فرصت مقوله بسیار مهمی است که ابتدا شناخت شوک ها و سپس تبدیل تهدید به فرصت باید مورد نظر قرار گیرد.

کلید واژه ها: پژوهشگاه ihcs research center پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی


نظر شما :