انعقاد تفاهم‌نامه همکاری میان مدرسه مطالعات عالی فرانسه و پژوهشگاه

۰۵ آبان ۱۳۹۴ | ۱۴:۳۷ کد : ۱۲۱۱۱ خبر و اطلاعیه
تعداد بازدید:۳۴۵۲
انعقاد تفاهم‌نامه همکاری میان مدرسه مطالعات عالی فرانسه و پژوهشگاه

در نشست مشترک به میزبانی پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی و با حضور نمایندگانی از مدرسه مطالعات عالی پاریس، پرفسور هوبرت بست، رئیس مدرسه مطالعات عالی پاریس، لورنس فرابلو مسئول روابط بین‌الملل این موسسه، سمرا آذرنوش و دکتر ووتر هنکلمن از ایران‌شناسان برجسته ضمن بررسی زمینه­های همکاری فیمابین تفاهم‌نامه همکاری‌های علمی و فرهنگی میان دو مرکز منعقد شد .

در این نشست، نخست دکتر حسینعلی قبادی سرپرست پژوهشگاه این جلسه را فرصتی مناسب برای گسترش همکاری‌های علمی و فکری میان دو موسسه دانست که زمینه رشد و تعالی فرهنگ انسانی را در سطح بین­ المللی فراهم می‌کند. وی سیاست­های وزارت علوم در زمینه گسترش همکاری­های علمی در حوزه بین­المللی و استقبال قابل توجه مراکز و موسسات پژوهشی و آموزشی بین­ الملل از این سیاست­ها را زمینه­ساز رشد همکاری­های علمی و پژوهشی عنوان کرد .

دکتر قبادی همچنین گفتگوی میان فرهنگ‌ها را یکی از مهم‌ترین خدمات به جامعه بشری دانست و براین باور است که گفتگو و تبادل فرهنگ‌ها در کشور ما از ریشه‌های تاریخی و تمدنی برخوردار است که با واکاوی تاریخ و تمدن ایران می‌توان دریافت ایرانیان همیشه در استقرار صلح در جهان پیش­قدم بودند وی در این راستا به شاهنامه فردوسی به عنوان بزرگترین اثر حماسی ایران اشاره کرد و آن را ترکیبی از عقلانیت، فرهنگ‌مداری و گفتگو خواند. به زعم او، ما امروز نیز در دامنه همین نگاه و بستر فرهنگی قرار داریم که باید میراث ایرانی و اسلامی را به سوی افق‌هایی که انسان­ها را برابر می‌داند، حرکت دهیم .
قبادی همچنین ضمن اشاره به توانایی و ظرفیت­های پژوهشگاه، آمادگی  این موسسه را برای همکاری‌های علمی و بین­المللی با مراکز جهان اعلام کرد.

در ادامه پروفسور هوبرت، رئیس مدرسه عالی پاریس، همکاری با پژوهشگاه را فرصتی مغتنم برای توسعه همکاری­های پژوهشی با ایران دانست و براین بارو است که تبادل استاد و دانشجو در حوزه ­های مختلف علوم­انسانی می‌تواند در مسیر این همکاری، بسیار مثمرثمر باشد .

وی ضمن معرفی مدرسه عالی پاریس به عنوان یکی از مراکز مهم ایران‌شناسی گفت: این موسسه در سال 1868 م. در زمان ناپلئون سوم تاسیس شد و یکی از معتبرترین مؤسسات در فرانسه و جهان ‌است. پرفسور هوبرت با بیان‌ اینکه در این مؤسسه کسب تجربه عملی دانشجویان در امر پژوهش در کنار مبانی نظری و کاربردی علوم مورد تاکید است،  درج عنوان «پراتیک» در نام این موسسه را دال بر این موضوع دانست .

 مدرسه مطالعات عالی پاریس زیر مجموعه‌ای از مجموعه دانشگاهی «علوم و ادب پاریس» است که در سال 2010 م. از گردهمایی 25 دانشگاه معتبر شگل گرفته­است؛ و در آن تلاش می‌شود تا در حوزه علوم­انسانی مفاهیم نوینی عرضه و از علوم­انسانی و پیشبرد آن حمایت شود .

لازم به ذکر است که این مدرسه از نظر مطالعات ایران‌شناسی از مهم‌ترین مراکز ایران‌شناسی در فرانسه و جهان است و هم اکنون 11 کرسی در خصوص زبان‌های ایرانی، فرهنگ و ادیان ایران باستان و ایران اسلامی را به خود اختصاص داده است، از جمله کرسی اسلام معاصر، کرسی تفسیر و الهیات تشیع، کرسی عرفان اسلامی، کرسی باستان‌شناسی، کرسی فقه و عقاید اسلامی تا قرن هشتم، کرسی فلسفه اسلامی، کرسی تاریخ و زبان‌شناسی تاریخی ایران باستان، کرسی مطالعات گنوسی، کرسی زبان‌شناسی هند و اروپایی، کرسی ادیان ایران باستان و کرسی دنیای عیلام و هخامنشی. از مشاهیر ایران‌شناسی این مرکز می توان هانری کربن، لویی ماسینیون، امیل بنونیست، زرژ دومزیل، ژان دومناش، ژیلبر لازار را نام برد .





   























فایل های ضمیمه

کلید واژه ها: پژوهشگاه ihcs research center پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی


نظر شما :