دیدار هیأت دانشگاهی تونس از پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی

۲۱ مهر ۱۳۹۴ | ۱۷:۱۶ کد : ۱۲۰۵۰ خبر و اطلاعیه
تعداد بازدید:۱۷۲۱
دیدار هیأت دانشگاهی تونس از پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی

روز دوشنبه مورخ 20 مهرماه 94  پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی میزبان هیأت دانشگاهی تونس بود.

در این نشست رئیس دانشگاه تونس المنارک، دانشگاه سوسه، رئیس پژوهشکده فلسفه سوسه، رئیس پارک فناوری و اطلاعات تونس و رئیس آکادمی کانون زبان و دکتر حسینعلی قبادی سرپرست پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی، معاونان، رئیسان پژوهشکده ها و جمعی از اعضای هیأت علمی حضور داشتند.

در ابتدای جلسه دکتر قبادی ضمن خوشامدگویی و با ذکر این نکته که مرحوم دکتر آئینه وند (ره) توجه ویژه ای به فرهنگ و جریان های علوم انسانی در محافل علمی تونس داشت، اشاره کرد شانه غربی تمدن اسلامی (تونس) اهمیت ویژه ای دارد و بیش از هر جای دیگری می توان با این کشور مراوداتی داشت، و این قبیل جلسات زمینه ای برای همکاریهای مشترک علمی و انعقاد تفاهم نامه است.

وی همچنین اشاره کرد، تلاش ما بر این است که بتوانیم در زمینه های مختلف از جمله تبادل استاد و دانشجو، فرصت های مطالعاتی متقابل، دعوت برای عضویت در مجله های بین المللی و... همکاری هایی داشته باشیم.

در ادامه جلسه دکتر شکری منحوت المنوبه ادیب برنده جایزه ادبی پوکر عربی نیز با اشاره به رشد و پیشرفت ایرانیان، پشتکار و عظمت ایرانیان برای رسیدن به قدرت را نتیجه پژوهش های علمی ویژه ای دانست. وی  همچنین به شرایط و زمینه های تربیت پژوهشگران و محققان در ایران اشاره کرد و آنرا نمونه ای برای پیشرفت کشورها دانست.

در ادامه جلسه دکتر قبادی به رشد علمی ایران اشاره کرد و با مورد توجه قرار دادن شعار امام خمینی (ره) که می گوید: ملت ایران ملتی توانمند و باهوش است و می تواند بدون وابستگی و با توجه به پشتوانه فرهنگی، خود را اداره کند، این شعار را عامل مهمی در جهت گیری و رشد علمی ایران برشمرد. وی همچنین دین اسلام را دین رشد و ترقی قلمداد کرد که به فرموده پیامبر (ص) در هر جایی که هستیم باید به دنبال علم باشیم.  

دکتر قبادی با اشاره به زمینه های تمدنی و فرهنگی، سابقه درخشان ایرانیان در زمینه های مختلف را برشمرد. وی به کتابخانه بخارا که پیش از جنگ های صلیبی در ایران وجود داشت اشاره کرد که در آن زمان از تمام جهان به آن مراجعه می کردند وایران به مهد علم جهان تبدیل شده بود. در ادامه دکتر قبادی در خصوص پیشرفت علم در هر کشور  سخن گفت و این پیشرفت در ایران را مدیون شکل گیری گفتمان علمی دانست که با انباشت تولید علم حاصل شده است.

در پایان جلسه دکتر قبادی با تاکید بر اینکه ایران برای توسعه علم دست به فعالیت های هسته ای زده است، اظهار کرد، نیازهای پزشکی و انرژی دلیل اصلی ایران برای گسترش فعالیت های هسته ای است و به هیچ وجه از دانش هسته ای به عنوان یک ابزار نظامی استفاده نخواهد کرد، همانگونه که مقام معظم رهبری استفاده نظامی آنرا تحریم کرده و طبق فتوای ایشان استفاده از آن شرعاً حرام است.

در این جلسه پیرامون موضوعات مختلف مورد علاقه دو طرف بحث و گفتگو شد و مقرر شد تا در جلسات آتی تفاهم نامه ای به منظور گسترش همکاری های مشترک این پژوهشگاه با موسسات علمی و پژوهشی تونس در زمینه های علمی و پژوهشی، امضا شود.




































فایل های ضمیمه

کلید واژه ها: پژوهشگاه ihcs research center پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی


نظر شما :