رونمایی از 16 اثر فبک در روز جهانی کودک

۱۸ مهر ۱۳۹۴ | ۱۵:۰۰ کد : ۱۲۰۲۸ خبر و اطلاعیه
تعداد بازدید:۳۱۲۶

دکتر قبادی: بنای پیشرفت یک جامعه، داشتن کودکان متفکر است

نشست «قلب آموزش کارآمد؛ پرداختن به دغدغه‌های کودک» روز چهارشنبه ۱۵ مهرماه، با حضور دکتر حسینعلی قبادی، سرپرست پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی، دکتر کریم مجتهدی، دکتر سعید ناجی و جمعی از مربیان و دانش آموزان در سالن حکمت پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی برگزار شد.

در ابتدای مراسم دکتر قبادی ضمن تبریک روز جهانی کودک و قدردانی از تلاش های دکتر سعید ناجی و همکارانش در گروه فلسفه برای کودکان (فبک) گفت: بدون اغراق می گویم، وقتی برنامه توسعه راهبردی پژوهشگاه را تنظیم می کردیم به این نتیجه رسیدیم که فبک می تواند جایگاه ویژه و ممتازی در برنامه های توسعه داشته باشد. نظام آموزشی ما به دلیل پیشتازی فعالیت‌های نوآورانه و نیاز مبرمی که در این زمینه دارد، لازم است به بحث فلسفه برای کودکان بیشتر توجه کند.

سرپرست پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی تاکید کرد: پیشرفت یک جامعه متفکر در گرو داشتن کودکان متفکر، پرسشگر و اندیشمند است.

دکتر قبادی افزود: برای ما به‌ عنوان ملتی که بر تمدن هفت هزار ساله تکیه زده، واجب است در زمینه آموزش فلسفه برای کودکان اهتمام بورزیم و برنامه‌های توسعه‌ را بر این مبنا قرار دهیم و برای این حوزه سرمایه‌گذاری مادی و معنوی کنیم. ما در‌ زمینه تولید دانش و ادبیات علمی و فلسفه برای کودکان خیلی فقیریم و به همین دلیل اهمیت وجودی گروه فلسفه برای کودکان در پژوهشگاه علوم انسانی زیاد است. فبک بهترین سرمایه برای اصلاح نگاه به آموزش و پرورش است. تا آنجا که تحقیق کرده ام فبک یکی از سرمایه های پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی برای جامعه ایران بوده و نهادهای ذیربط می توانند از تحقیقات و دستاوردهای آن استفاده کنند. فبک منطقی ترین پیوند را با تحول علوم انسانی برقرار کرده است و می خواهد با نگاهی بومی و جهان بینی اسلامی از دانش روز بشر برای اعتلای جامعه و چالش های اجتماعی استفاده کند.

 دکتر مجتهدی: خوشحالم که در این مملکت هم به مسائل کودکان توجه می شود

در ادامه مراسم دکتر کریم مجتهدی استاد فلسفه کشورمان ضمن تبریک رونمایی از آثار فبک و پژوهش های صورت گرفته گفت: صحبت کردن درباره اینکه می‌خواهیم ذهن کودکان را پرورش دهیم بسیار آسان، اما عملی‌کردن آن بسیار مشکل است. باید تلاش کنیم امکانات سالم این رشد را به صورتی طبیعی فراهم سازیم. البته ما قبل از اینکه با ذهن‌کودکان کار کنیم باید هوش عملی آنها را نیز فعال سازیم، زیرا هوش عملی زمینه رشد هوش انتزاعی را فراهم می‌کند. همچنین باید به سن کودکان و جهان بینی آنها دقت کنیم،کودک در سنی احتیاج به تخیل دارد و در سنی نیاز هست که از تخیل انحرافی او جلوگیری شود. به هر حال با صداقت و از ته دل خوشحالی خودم را از بابت فعالیت و پیشرفت های گروه فبک اعلام می کنم و باعث افتخار است که کم کم در جامعه ما هم به مسائل کودکان به صورت تخصصی توجه می کنند.

در پایان مراسم از 16 عنوان کتاب در حوزه فلسفه برای کودکان رونمایی شد. 12 جلد کتب رونمایی شده  با موضوع آموزش مربیان فبک، سه جلد آن داستان هایی برای برای کند و کاو کودکان و یک جلد کتاب ترجمه شده اثر "جان اسکات" بود. این مجموعه اولین گامی است که در ایران برای آموزش مربی تفکرمحور و به طور خاص فلسفه برای کودکان، مطابق با استانداردهای جهانی و با مطالعهٔ برنامه های دیگر کشورها در این حوزه، برداشته شده است.

عناوین کتب و آثار:

1. تاریخچه و مبانی اولیه فلسفه برای کودکان به قلم دکتر مراد یاری دهنوی

2. آیا کودکان قادر به فلسفه‌ورزی هستند؟ مبانی و پشتوانه‌های روان‌شناسی رشد شناختی در برنامهٔ فلسفه برای کودکان به قلم دکتر مهرنوش هدایتی

3. نسبت فلسفه تعلیم و تربیت با فلسفه برای کودکان به قلم دکتر سعید ضرغامی

4. مبانی و کارکردهای حلقه کندوکاو به قلم دکتر سید منصور مرعشی و دکتر یحیی قائدی

5. اصول تسهیلگری و ویژگی‌های تسهیلگر حلقه کندوکاو به قلم دکتر مژگان رشتچی

6. تفکر نقادانه در عمل: مهارت‌های گفتگوی مؤثر در کلاس درس به قلم دکتر سعید ناجی

7. داستانی برای کندوکاو به قلم دکتر لیلا مجید حبیبی

8. ارزشیابی فلسفه برای کودکان به قلم دکتر یحیی قائدی

9. حلقهٔ کندوکاو اخلاقی: تربیت اخلاقی در برنامهٔ فلسفه برای کودکان به قلم دکتر روح‌الله کریمی

10. علم‌ورزی در حلقهٔ کندوکاو به قلم دکتر حسین شیخ‌رضایی

11. فبک در ترازو: نگاهی انتقادی از منظر تعلیم و تربیت اسلامی به قلم دکتر خسرو باقری نوع‌پرست

12. تیزفکری: مهارت فهم و سنجش استدلال به قلم دکتر حامد صفائی‌پور



























































کلید واژه ها: پژوهشگاه ihcs research center پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی


نظر شما :