بیانیهٔ اعضای شورای بررسی متون و کتب علوم انسانی در خصوص فاجعهٔ منا

۱۳ مهر ۱۳۹۴ | ۱۷:۳۴ کد : ۱۲۰۰۵ خبر و اطلاعیه
تعداد بازدید:۱۴۹۳

اعضای شورای بررسی متون و کتب علوم انسانی ضمن بیانیه ای در خصوص فاجعهٔ منا با محکوم‌کردن بی کفایتی دولت عربستان سعودی، آمادگی خود را برای تبیین علمی و همه جانبهٔ این واقعهٔ دردناک اعلام کردند.

«بسمه تعالی»

 ﴿وَ مَن یَخرُج مِن بَیتِهِ مُهاجِراً إلَی اللهِ وَرَسُولِهِ ثُمَّ یُدرِکهُ المَوتُ فَقَد وَقَعَ أَجرُهُ عَلَی اللهِ﴾

(سوره نساء، آیه 101)

                                                                                         

حج، زیباترین و پرشکوه ­ترین فرصت برای تغسیل وجود انسان در اقیانوس هستی است. حج تجلّی توحید، پالایش نفس، جلوهٔ زیبایی، تمرین تلاش­ مداری، و توکل به خالق هستی است.

برای حضور پربرکت در جغرافیای حج - سرزمین وحی- و پیوند قلبی با قلب هستی در خانهٔ خدا، احساس آرامش و تعالی اندیشه حاجیان در این سرزمین امن ضروری است.

بدون تردید، فراهم شدن زمینه­ های مطلوب حضور با معرفت و پرشور حاجیان کشورهای مختلف در حج، نیازمند اندیشهٔ بلند، حسن تدبیر، و تدارک تسهیلات بایسته و شایسته است.

امّا با کمال تأسّف و تأثّر، در موسم حج امسال شاهد بی­ تدبیری و بی­ کفایتی میزبان مهمانان خانهٔ خدا بودیم. جان‌باختن چندین هزار حاجی مظلوم -که مسئولیت آن یقیناً با دولت عربستان سعودی است- نکتهٔ تاریک و شرم­آوری است که در تارک تاریخ جهان می­ماند.

تأسّف بیشتر در آن است که تعداد حاجیان جان‌باختهٔ ایران اسلامی در بین کشته­ شدگان حج فوق­ العاده چشمگیر است.

اعضای شورای بررسی متون و کتب علوم انسانی پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری، با محکوم‌کردن  بی­ کفایتی­های دولت عربستان سعودی در مدیریت این مراسم و به‌کارنبستن  تدابیر بایسته برای مهمانان خانهٔ خدا، ضمن تسلیت به خانواده ­های محترم حاجیان جان­باخته، بررسی و تبیین علمی و همه جانبهٔ این واقعهٔ دردناک و ضایعهٔ بزرگ را از ابعاد مختلف علمی، فرهنگی، سیاسی و اجتماعی و رسیدن به راهبردها و راهکارهای راهگشا در اداره بهینه حج  بر جامعهٔ علمی کشور فرض می­داند و آمادگی کامل خود را برای اقدام به چنین پژوهشی اعلام می‌دارد.

اعضای شورای بررسی متون و کتب علوم انسانی

پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی

مهر ماه 1394

کلید واژه ها: پژوهشگاه ihcs research center پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی


نظر شما :