بیانیه پایانی همایش ملی «فرهنگ، رسانه و تحولات نسلی در ایران» + گزارش تصویری

۲۱ آذر ۱۴۰۲ | ۱۷:۴۱ کد : ۲۴۷۵۷ خبر و اطلاعیه گزارش نشست‌ها هفته پژوهش ۱۴۰۲
تعداد بازدید:۴۳۰
بیانیه پایانی همایش ملی «فرهنگ، رسانه و تحولات نسلی در ایران» + گزارش تصویری

همایش ملی «فرهنگ، رسانه و تحولات نسلی در ایران: چالش‌ها و راهکارها» طبق برنامه اعلام شده، 21 آذرماه 402 در پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی، برگزار شد. پس از برگزاری مراسم افتتاحیه و ارائه سخنرانی‌ها در چند محور با موضوعات تعیین شده، مراسم اختتامیه این همایش برگزار شد و با قرائت بیانیه‌ای توسط دکتر سیده‌زهرا اجاق، رئیس پژوهشکده مطالعات فرهنگی و ارتباطات، خاتمه یافت

متن بیانیه همایش بدین شرح است:

به نام خداوند جان و خرد

بیانیه پایانی همایش فرهنگ، رسانه و تحولات نسلی در ایران: چالش‌ها و راهکارها
21 آذر 1402


اهمیت کودکان و نوجوانان به‌عنوان نسل نوی ایرانی در تعامل با رسانه‌ها و فرهنگ ایرانی وظیفه برگزارکنندگان همایش را سنگین‌تر کرد. اثرگذاری رسانه‌ها به‌ویژه رسانه‌های نوین بر فرهنگ، اقتصاد، حکمرانی، آموزش و در مجموع زیست اجتماعی ایرانیان اکنون دیگر بر کسی پوشیده نیست. سخنرانی‌های ارائه شده در این همایش ملی، تأکید داشتند که نسل مفهومی قابل تحلیل در بسیاری از حوزه‌ها از جمله گروه‌های حرفه‌ای مانند دانشگاهیان و فناوری‌ها مانند فناوری‌های ارتباطی است.

برای گفتمان‌سازی و به متن آوردن رابطه گروه‌های مختلف اجتماعی با رسانه‌ها و فرهنگ، این همایش به صورت حضوری و مجازی با شرکت به‌طور متوسط 120 مخاطب حضوری و 300 مخاطب مجازی برگزار شد. تنوع مخاطبان حضوری و مجازی که از شهرهای مختلف ایران در این همایش مشارکت کرده‌اند این دلگرمی را به ما می‌دهد که پیام همایش در گستره ایران شنیده شود.

ضرورت‌های جهان معاصر آکنده از رسانه و مسائل برآمده از تعامل گروه‌های مختلف اجتماعی با رسانه ‌ها به‌ویژه رسانه‌های نوین در تمام حوزه‌های کلان تا خرد، از اقتصاد و فرهنگ گرفته تا بهداشت فردی و روابط خصوصی ما را بر آن می دارد که دغدغه‌های مشارکت‌کنندگان در این رویداد علمی را در قالب این بیانیه به آگاهی مسئولان و علاقه‌مندان به تمدن و تعالی ایران برسانیم:

1.  ما شرکت‌کنندگان و مخاطبان سراسری این همایش بر لزوم توجه به چیستی و چگونگی واقعیت ارتباطی گروه‌های مختلف اجتماعی ایرانی به‌ویژه کودکان و نوجوانان با سپهر رسانه‌ای ایران و جهان تأکید می‌کنیم.
 2. پرهیز از ساده‌سازی بیش از حد و تعمیم‌های افراطی، و اتخاذ رویکردهای بافتارمند و دقیق برای توضیح رابطه نسل‌ها و رسانه‌ها را پیشنهاد می‌کنیم.
 3. لازم است که سیاست‌گذاری برای کودکان و نوجوانان در فضای واقعی و مبتنی بر شواهد در میدان واقعیت باشد و این واقعیت با پیمایش و تعریف دقیق مفاهیم، توجه به اولویت‌های این نسل و فرارفتن از خودپنداره‌های سیاست‌گذاران امکان‌پذیر می‌شود.
 4. در خصوص ایجاد پلتفرم‌های بومی امن نباید حقوق کودکان و نوجوانان به‌ویژه حریم شخصی آنها به بهانه تأمین امنیت رسانه‌ای کودکان نقض شود.
  5. تدوین منشور اخلاقی هوش مصنوعی با ابتناء به همکاری‌های بین‌المللی و ایجاد استانداردهای مشترک و قابل قبول و با بازیگری و مشارکت پنج حوزه در اولویت قرار گیرد. این پنج حوزه عبارتند از: والدین، صنایع، سیاست‌گذاران، کودکان و نوجوانان (کاربران) و متخصصان دانشگاهی.
 6. پیشنهاد ما این است که در راستای توسعه خرد دیجیتال با پرهیز از کلیشه‌گرایی دربارۀ ناتوانی یا عدم مهارت مهاجران دیجیتال نسبت به بومیان دیجیتال اقدام شود و در این راستا، تدوین برنامه راهبردی با هدف تقویت تفکر انتقادی و ارتقاء سواد رسانه‌ای پیشنهاد می‌شود.
  7. لازم است در سیاست‌گذاری‌ها به پیوند نسلی در کنار نابرابری‌های منطقه‌ای، جنسیتی و آموزشی پرداخته شود.
 8. سیاست‌گذاری کودک و نوجوان را مبتنی بر کلیت وجودی انسانی آنها و در راستای برآورده شدن همه حقوق آنها، دست‌یابی به خیر جمعی و پرورش تخیل کودکان پیشنهاد می‌کنیم.
  9. ما به این نتیجه رسیدیم که نیاز هست تا مباحث حقوقی مرتبط با رابطه کودکان و نوجوانان برای استفاده عمومی متناسب‌سازی شود و نظام حقوقی مربوط به محافظت از کودکان و نوجوانان در مواجهه با جرائم سایبری روزآمد و تکمیل شود.
  10. ما بر کارایی رویکردهای ارتباطی در فهم مسائل و تحولات نسلی تأکید می‌کنیم و خاطرنشان می‌سازیم که رسیدن به فهم مشترک میان نسل‌ها در زیست‌جهان پرتغییر کنونی از رهگذر درک متقابل و گفت‌وگو ممکن می‌شود. /پایان

گزارش مراسم افتتاحیه همایش ملی «فرهنگ، رسانه و تحولات نسلی در ایران»
گزارش محور نخست همایش ملی «فرهنگ، رسانه و تحولات نسلی در ایران»
گزارش محور دوم همایش ملی «فرهنگ، رسانه و تحولات نسلی در ایران»
گزارش محور سوم همایش ملی «فرهنگ، رسانه و تحولات نسلی در ایران»
گزارش محور چهارم همایش ملی «فرهنگ، رسانه و تحولات نسلی در ایران»
بیانیه پایانی همایش ملی «فرهنگ، رسانه و تحولات نسلی در ایران» + گزارش تصویری

 

کلید واژه ها: بیانیه پایانی همایش ملی «فرهنگ، رسانه و تحولات نسلی در ایران؛ چالش‌ها و راهکارها» فرهنگ، رسانه و تحولات نسلی در ایران کودکان چالش‌ها و راهکارها


نظر شما :