دستاوردهای همایش ملی کارآفرینی و تجاری سازی رشته زبان و ادبیات عربی

۱۷ فروردین ۱۳۹۴ | ۱۴:۳۰ کد : ۹۶۷۵ اخبار
تعداد بازدید:۱۷۱۷

به نام خدا

 

دستاوردهای همایش ملی کارآفرینی و تجاری سازی رشته زبان و ادبیات عربی

گزارشگر: جناب آقای دکتر رفیعی مدیر محترم گروه ترجمه

همایش ملی کارآفرینی و تجاری سازی رشته زبان و ادبیات عربی به همراه ششمین گردهمایی مدیران گروه های عربی کشور روزهای 13 و 14 اسفند 1393 در دانشکده علوم انسانی دانشگاه سمنان برگزار شد. این همایش با حضور تعدادی از مسؤولان وزارت علوم، سازمان سمت، شورای بررسی متون، مدیران گروه های عربی سراسر کشور و بسیاری از استادان و پژوهشگران رشته زبان و ادبیات عربی در تالار دانش، دانشکده علوم انسانی برگزار شد. هدف از برگزاری این همایش برقراری ارتباط بین گروه‌های عربی با سازمان‌ها و مراکز کشوری و ارائه پیشنهادهایی در خصوص تغییر سرفصل‌ها به منظور ارتباط گروه زبان ادبیات عربی  با بازار کار،  عنوان شد.

در این همایش تبادل نظرهای بسیار خوبی صورت گرفت و راهکارهای خوبی برای تغییر سرفصل‌ها و کارآفرینی و ایجاد اشتغال دانش آموختگان زبان و ادبیات عربی  مطرح گردید. که محورهای زیر بیانگر اندیشه‌ها و راهکارهای پیشنهادی می‌باشد:

  1. ضرورت جدا سازی آموزش زبان عربی و ادبیات عربی.
  2. تدوین سرفصل‌ها بر اساس مهارت‌های زبانی و توازن بین حیطه‌ها.
  3. ضرورت ایجاد گرایش‌های متعدد در هر رشته اعم از: 1-  مترجمی زبان عربی به عنوان زبان دین،2-  مترجمی زبان عربی به عنوان زبان کشورهای عربی به منظور توسعه روابط اقتصادی و سیاسی 3- مترجمی زبان عربی به عنوان زبان یک قوم که دارای ادبیات و آثار ادبی هستند و در خصوص ادبیات گرایش‌های متعددی با توجه به ادبیات، سبک شناسی و نقد ادبی هر دوره.
  4. قرار دادن تافل زبان عربی به جای تافل زبان انگلیسی برای برخی رشته‌های علوم انسانی که دانستن زبان عربی برای آنها کاربردی‌تر است.
  5. تکیه بر روی مهارت‌های زبانی برای دانشجویان ارشد.
  6. تحقیق و پژوهش در حوزه ایران شناسی به زبان عربی به منظور شناساندن ایران اسلامی و استعدادهای آن به جهان عرب.
  7. تحقیق و پژوهش در خصوص ادبیات عرب و رسانه.
  8. ضرورت تبدیل دانش عربی به مهارت و نیز هدایت و ترغیب استادان و دانشجویان به کار آفرینی وتجاری سازی.
  9. ضرورت نگرش بین المللی وتعامل گسترده با دنیای خارج واجتناب از نگرشهای محدود داخلی به قصد ایجاد بستر مناسب برای کارآفرینی واشتغال.
  10. تقویت مهارت‌های ترجمه ومکالمه به عنوان یکی از مهمترین شاخص‌های کارآفرینی واشتغال دانش آموختگان زبان وادبیات عربی.

11.  ایجاد دوره ها وکارگاههای دانش افزایی ومهارت آموزی برای استادان ودانش آموختگان به همراه اعطای مدرک معتبر در کنار مدرک دانشگاهی.

  1. تکیه بیشتر بر روی بخش خصوصی نسبت به بخش دولتی در ایجاد اشتغال برای دانش آموختگان.

13.  اشتغال دانش آموختگان زبان وادبیات عربی در صنعت گردشگری، به عنوان صادرات نامرئی و ارائه خدمات به گردشگران کشورهای عربی خصوصا زائران اماکن مقدسه از عراق و لبنان و سوریه.

  1. ضرورت توجه ویژه گردشگری سلامت با توجه به پیشرفتهای پژشکی کشور واوضاع کنونی کشورهای عربی.
  2. ضرورت توجه به آداب ورسوم کشورهای مختلف عربی وتسلط به لهجه ها در ارائه خدمات به گردشگران کشورهای متعدد عربی.
  3. توجه به فرهنگ غذایی وشناخت ذائقه های مختلف وغذاهای متنوع عربی در جذب حداکثر گردشگران عرب.
  4. توجه به فضای مجازی وتجارت الکترونیک وایجاد کارگاه ها برای دانش آموختگان در این خصوص.
  5. ارائه خدمات بازاریابی در کشورهای عربی برای کالاهای ایرانی وهمکاری با شرکتهای صنعتی ومؤسسات تولیدی در این زمینه.
  6. پرداختن به تصحیح وترجمه نسخ خطی عربی ومیرات مکتوب جهت افزایش فرصتهای شغلی.

20.  ایجاد دبیرخانه دائمی کار آفرینی وتجاری سازی در دانشگاه سمنان جهت پیگیری وعملی ساختن ایده‌های برتر وتداوم این همایش به ویژه با مشارکت حداکثری دانشجویان و دانش آموختگان جویای کار.

  1. ضرورت ادواری شدن همایش‌های کار آفرینی و تجاری سازی زبان عربی.

22.  ضرورت تهیه بانک جامع اطلاعاتی در خصوص گروه‌های ادبیات عربی و فعالیت‌های آموزشی و پژوهشی آنها توسط انجمن ایرانی زبان و ادبیات عربی.

  1. مشارکت دادن تمام گروه‌های ادبیات عرب در سراسر کشور در انجام طرح‌های کلان.

نظر شما :