دوره آموزشی: ویرایش زبانی (فنی یا صوری و نگارشی)

۲۳ تیر ۱۳۹۵ | ۱۸:۰۹ کد : ۱۳۸۴۹ اخبار
تعداد بازدید:۳۳۴۷
دوره آموزشی: ویرایش زبانی (فنی یا صوری و نگارشی)

پژوهشکده زبان و ادبیات پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی، دوره آموزشی «ویرایش زبانی (فنی یا صوری و نگارشی)» را برگزار می‌ نماید.

 

ویرایش، یکی از حسّاس ترین مراحل چاپ و نشر یک اثر است؛ و در اینجا است که هرگونه تغییری در متن صورت می گیرد تا اصلی ترین نقش زبان، یعنی ایجاد ارتباط (بین نویسنده / مترجم و مخاطب / خواننده) برقرار شود.

در سال های اخیر اکثر ناشران توجه ویژه ای بر امر ویرایش پیش از چاپ اثر داشته اند و دیگر کمتر اثری بدون ویراستاری به چاپ می‌رسد. همین امر سبب شده است که بستری برای اشتغال متخصصان در زمینه ویراستاری فراهم شود که قطعاً علاوه بر آنچه در ضمیر فرد از ذوق و قریحه تشخیص صحیح تر و زیباتر وجود دارد، تسلط به فن ویرایش، خصوصاً ویرایش علمی و دقیق می تواند عامل متمایز کننده شخص از مدعیان باشد و فضای مناسبی را در حوزه ویرایش در میان ناشران و سایر سازمان ها برای اشتغال در اختیار وی قرار دهد. ضمن این که فراگیری این فن به نگارش بهتر، صحیح تر و دقیق تر پژوهش های علمی نیز کمک شایان توجهی خواهد کرد.

از این رو این دوره با هدف تربیتِ ویراستارانی با پشتوانهٔ علمی، آن‌چنان‌که بتوانند برایِ هر تغییرِ ویرایشیِ خود در متن، دلیلی منطقی و علمی داشته باشند و همچنین پژوهشگرانی که توانایی نگارش متون گوناگون را با توجه به قالبی که مطلوب محتوای هر نوع متن است داشته باشند، برگزار می شود.

 

سرفصل مطالب دوره عبارت است از:

جلسهٔ 1: کلیاتِ ویرایش (تعریفِ ویرایش و انواعِ آن، لزومِ ویرایش و نمونه‌خوانیِ آثار، ...)؛

جلسه‌هایِ 2 تا 10، ویرایشِ نگارشی (شاملِ نحو در ویرایش، معناشناسی و کاربردشناسی در ویرایش، واژگان در ویرایش)

جلسه‌هایِ 11 تا 16، ویرایشِ فنّی یا صوری (شاملِ واج‌شناسی در ویرایش، ساخت‌واژه در ویرایش)؛ کالبدشناسی کتاب(Book Anatomy )؛و ویرایش عملی

 

این کارگاه توسط جناب آقای سیدجلیل شاهری لنگرودی پژوهشگر و متخصص ویراستاری تدریس خواهدشد.

 

جامعه هدف و مخاطبان دوره: دانشجویان یا فارغ‌التحصیلانِ دانشگاه‌ها (ترجیحاً رشته‌هایِ زبان‌شناسی، و زبان و ادبیاتِ فارسی)،  ویراستاران یا نمونه‌خوانانِ تجربی، و دیگر متقاضیان

 

توانایی دانش پذیران پس از پایان دوره:

-        کسب مهارت ویراستاری همراه با دلایل علمی.

-        آشنایی با نحوه نگارش صحیح انواع متون

 

مدت زمان دوره:32 ساعت  (16 جلسه)

روز برگزاری:دوشنبه ها و چهارشنبه ها

ساعت برگزاری:ازساعت 14 تا 16

تاریخ شروع دوره:15 شهریورماه 95

به شرکت کنندگان گواهی نامه علمی و رسمی شرکت در دوره آموزشی ارائه خواهد شد. این گواهی نامه قابل ترجمه و مورد تایید وزارت علوم, تحقیقات و فناوری می باشد.

شهریه ثبت نام: 2,500,000 ریال / دانشجویان و اعضای هیات علمی2,000,000ریال

ثبت نام گروهی شامل تخفیف می باشد.

شماره کارت: 5892101144648256  ( بانک سپه به نام حبیب صحرائی خامسلو )

 ارائه اصل رسید پرداخت  بانکی الزامی است.

علاقه­ مندان با مراجعه به سایت پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی برگ ثبت نام را تکمیل و همراه با مدارک مورد نیاز به مرکز آموزش های تخصصی کاربردی علوم انسانی تحویل دهند و یا اسکن مدارک مذکور را به نشانی اینترنتی ارسال نمایند.

برای مشاوره و ثبت نام، روزهای شنبه تا چهارشنبه از ساعت 8 الی 16 با شماره تلفن  88624485 و 88608984 سرکار خانم عبدالهی تماس بگیرید.

نشانی ثبت نام و مکان برگزاری دوره : تهران - بزرگراه کردستان خیابان دکتر صادق آیینه وند (64 غربی) - پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی

نشانی ثبت نام اینترنتی :

workshop.ihcs@gmail.com

کانال تلگرام مرکز : @ihcsoe

مرکز آموزش‌های کاربردی و تخصصی آزاد پژوهشگاه

مدارک لازم جهت ثبت نام در دوره‌های آموزشی :

1.       برگ تکمیل شده ثبت نام

2.       اصل فیش بانکی

3.       تصویر کارت ملی

4.       تصویر مدرک برای استفاده از تخفیف

5.       تصویر آخرین مدرک تحصیلی


 

فایل های ضمیمه

 


نظر شما :