کارگاه آموزشی تحلیل محتوا برگزار می شود

۳۰ دی ۱۳۹۱ | ۰۱:۰۰ کد : ۵۹۰۳ خبر و اطلاعیه
تعداد بازدید:۲۰۴۱
کارگاه آموزشی تحلیل محتوا برگزار می شود

کارگاه تخصصی  آموزشی تحلیل محتوا برگزار می شود. ثبت نام برای حضور در این کارگاه که با تدریس  دکتر مهدخت بروجردی عضو هیئت علمی گروه ارتباطات دانشگاه علامه طباطبایی و در پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی برگزار می شود،آغاز شده است .

 این کارگاه یک روزه پنجشنبه 26 بهمن 1391از ساعت  8 تا 16 در سالن حکمت پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی(بزرگراه کردستان، نبش خیابان 64 غربی) برگزار خواهد شد.25 بهمن 1391 آخرین مهلت ثبت نام در این کارگاه است .

 هزینه ثبت نام  500.000 ریال است که دانشجویان با ارائه کارت معتبر از 20% تخفیف برخوردار خواهند شد.علاقه مندان باید شهریه کارگاه را به حساب شماره 0107428525007 بانک ملی (سیبا) به نام درآمدهای اختصاصی پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی واریز کنند.برای ثبت نام و کسب اطلاعات بیشتر می توانید با شماره 88317194  تماس بگیرید. به تمامی شرکت کنندگان گواهی معتبر شرکت در کارگاه آموزشی ارائه خواهد شد .

درباره این کارگاه

دکتر بروجردی در این کارگاه کتاب «تحلیل پیام‌های رسانه‌ای» نوشته دانیل رایف استفن لیسی فریدریک جی فیکو که با ترجمه خودش منتشر شده را منبع قرار خواهد داد.این اثر در موضوعات مختلف از پوشش خبری کاخ سفید تا نحوه بازنمود زنان و اقلیت ها در آگهی های بازرگانی که مخاطبانشان کودکان بوده اند و گزارش های زیست محیطی تا موضوع بحث برانگیز در اخبار داخلی و ... را در منابع متعددی از جمله روزنامه ها، مجله ها، رادیو و تلویزیون و وب سایت های جهانی مورد تحلیل محتوایی قرار می دهد. نویسندگان این اثر در تلاشند تا تحلیل محتوا به صورت دست یافتنی و قابل فهم برای همگان باشد و به عنوان متنی مقدماتی برای واحدهای درسی تحلیل محتوا، متن تکمیلی برای واحدهای روش تحقیق و مرجعی مفید برای محققان ارتباط جمعی، علوم سیاسی و سایر علوم اجتماعی و رفتاری باشد. این اثر در نه فصل با نگاهی اجمالی به زمینه تحقیقات ارتباطی و با تأکید بر مرکزیت تحلیل محتوا و نیز کاربرد این روش در سایر رشته ها آغاز می شود، و سپس تعریفی رسمی از تحلیل محتوا ارائه می دهد و اصطلاحات مهم آن تعریف مانند اندازه گیری، تحلیل داده ها و استخراج نتایج را بررسی می کند. در بخش سوم به توصیف مراحل طرح ریزی یک تحقیق می پردازد که این بخش شامل سوال هایی است که مدل هدایت تحلیل محتوای کمی را نشان می دهد. شش فصل باقی مانده نیز با توجه مقدمات سه فصل اول مراحل تحقیق را عمیق تر بررسی می کند. اندازه گیری یا مشخص کردن واحدهای تحلیل و ساختن مقوله ها یا طبقاتی که بتوان واحدهای تحلیل رادر آنها جای داد، نمونه گیری یا انتخاب از کل محتوا به اندازه مورد نیاز، پایایی یا اطمینان از این که افراد دیگری با رعایت قواعد کدگذاری اولیه به همان نتایج می رسند، تحلیل داده ها یا به کاربردن آزمون های آماری مناسب، اعتبار یا معنی داری عملی و نظری یافته های تحقیق و فن آوری یا استفاده از کامپیوتر در تحلیل محتوا از دیگر مراحل کار نویسندگان در این اثر است. تحقیقات ارتباطی در روند تکامل خود، شامل تنوع دیدگاه های نظری بوده که بر چگونگی طرح سوال ها از سوی محققان و روشی که آنها برای پاسخگویی انتخاب می کنند تاثیر می گذارد. تمرکز تحقیقات آنها بیشتر بر محتوای ارتباطات بوده است و پژوهشگران به این دلیل که محتوا را منشأ تأثیرات خاصی می دانند آن را بررسی می کنند. محتوا همچنین نشان دهنده فرایندی است که منجر به تولید آن شده است. از تحلیل محتوا در ارتباطات جمعی و سایر زمینه ها به منظور توصیف محتوا و آزمون فرضیه ها مشتق از نظریه استفاده می شود .

 

 

 

فایل های ضمیمه


نظر شما :