آرشیو اخبار

مبانی فلسفی اندیشه سیاسی امام خمینی (ره)-حجت الاسلام مسیح بروجردی
نودمین نشست پژوهشکده نظریه پردازی سیاسی و روابط بین الملل

مبانی فلسفی اندیشه سیاسی امام خمینی (ره)-حجت الاسلام مسیح بروجردی

چکیده موضوع سخنرانی:اندیشه سیاسی نظام مند نمی تواند از مبانی فلسفی بی بهره باشد بلکه اساساً انتظام اندیشه سیاسی به مبانی فلسفی خود وابسته است . مبانی فلسفی بخش اصلی مفروضات فکر سیاسی است و فکر سیاسی بر پایه همین مبانی نظری است که ساخته و پرداخته می شود و می تواند برابر مسایل بی شمار ذهنی و عینی ، پاسخگو باشد . چنان که نظم و قوام فکر سیاسی امام خمینی ره به دلیل برخورداری ایشان از مبانی فلسفی راسخ و برهانی بوده است . از این رو ، تلاش داریم در این نشست علمی ابعاد مختلف مبانی فلسفی امام راحل را مورد بررسی قرار دهیم .

ادامه مطلب
ظرفیتها و تنگناهای روابط ایران و اروپا (به ویژه فرانسه) پس از خروج آمریکا از برجام
هشتادونهمین نشست پژوهشکده نظریه پردازی سیاسی و روابط بین الملل

ظرفیتها و تنگناهای روابط ایران و اروپا (به ویژه فرانسه) پس از خروج آمریکا از برجام

پس از اعلام رئیس جمهور امریکا مبنی بر خروج این کشور از برجام، از یک طرف تلاش طرف‌های اروپایی برای حفظ برجام بدون حضور امریکا و متقاعد کردن جمهوری اسلامی ایران در این زمینه افزایش یافت و از طرف دیگر بر اساس دستور اجرایی رئیس جمهور امریکا و حسب قوانین تحریمی ایالات متحده علیه ایران، بخشی از تحریم‌ها روز ۴ اوت (۱۳ مرداد) و بخش اصلی که می‌تواند به اقتصاد ایران تکان‌های شدیدی وارد کند و سیستم بانکی و صنعت نفت و گاز را هدف قرار دهد روز ۴ نوامبر (۱۳ آبان) جنبه اجرایی به خود خواهد گرفت. در اینجا پرسش مهمی مطرح می شود که اروپایی ها برای حفظ برجام بدون حضور امریکا و خنثی سازی تحریم‌های اعمالی آن کشور علیه ایران چه ظرفیت‌هایی دارند و با چه تنگناهایی مواجه‌اند؟

ادامه مطلب
بحثی در باب انگاره ی مدرن شهروندی از منظر فلسفه سیاسی
هشتادوهشتمین نشست پژوهشکده نظریه پردازی سیاسی و روابط بین الملل

بحثی در باب انگاره ی مدرن شهروندی از منظر فلسفه سیاسی

پژوهشکده نظریه پردازی سیاسی و روابط بین الملل پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی روز سه شنبه ۱۲ تیر ۱۳۹۷ساعت: ۱۰ الی ۱۲ نشست علمی با موضوع:بحثی در باب انگاره ی مدرن شهروندی از منظر فلسفه سیاسی با سخنرانی دکتر شروین مقیمی سالن اندیشه بر گزار می کند. چکیده موضوع سخنرانی: شهروندی نوع غالب هویت سیاسی-اجتماعی در جوامع امروزین است. جامعه‌ی ایران نیز با بیش از یک سده‌ای که از انقلاب مشروطه می‌گذرد، فراز و نشیب‌های فراوانی را از سر گذرانده و به هر حال از سطحی از دانش و آگاهی و مهارت در زیست شهروندی بهره‌مند گشته است. به عبارت دیگر ایرانیان امروز دست‌کم در معنای حقوقی، از یک هویت شهروندی برخوردارند و خود را عضوی متعلق به کشوری به نام ایران می‌دانند. با این حال در انگاره‌ی شهروندی در ایران معاصر، عدم‌انسجام‌‌های عمیقی دیده می‌شود که شناخت و تحلیل مبانی این انگاره را ضروری می‌سازد؛ انگاره‌ای که اصول آن در ایران نخستین بار در قانون اساسی مشروطیت بازتاب یافت.

ادامه مطلب