کسب امتیاز «الف» نشریه علمی تحقیقات تاریخ اجتماعی

۰۲ مرداد ۱۴۰۱ | ۱۷:۲۰ کد : ۲۲۷۳۱ خبر و اطلاعیه مهم‌ترین اخبار
تعداد بازدید:۵۸۵
دو فصلنامه تحقیقات تاریخ اجتماعی در جدیدترین ارزشیابی کمیسیون نشریات وزارت علوم موفق به کسب رتبه «الف» شد.
کسب امتیاز «الف» نشریه علمی تحقیقات تاریخ اجتماعی

نشریه‌ تحقیقات تاریخ اجتماعی پژوهشکده تاریخ پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی در ارزیابی  سال ۱۴۰۰ کمیسیون نشریات وزارت علوم، رتبه‌ " الف " را کسب کرد.
بر اساس این خبر، نشریه‌ «تحقیقات تاریخ اجتماعی» با صاحب‌امتیازی پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی بر اساس آیین‌نامه‌ نشریات علمی در ارزیابی سال  ۱۴۰۰ وزارت علوم، تحقیقات و فناوری، برای دومین سال متوالی ، موفق به کسب رتبه‌ " الف" شد.  شایان ذکر است که این نشریه در ارزیابی ISC جزو نشریات هسته دسته بندی شده است.
گفتنی‌ست، تحقیقات تاریخ اجتماعی ، با بهره­مندی از اساتید متخصص داخلی و بین المللی در کادر هیات تحریریه و داوران خود، فعالیت علمی خود را با هدف گسترش کوشش و تشریک مساعی برای تأسیس دانش تاریخ اجتماعی در ایران، اهتمام به ایجاد حوزه‌های پژوهشی تاریخ اجتماعی در ایران؛ ایجاد همگرایی بین دانش تاریخ و دیگر حوزه‌های علوم انسانی پی گیری می­کند.  بر این اساس، مقالات را در وجوه گوناگون اجتماعی زندگی مردم ایران در طول تاریخ ایران، از جمله بحث‌های نظری و روش‌شناسی در حوزة تاریخ اجتماعی؛ قشرها و طبقات اجتماعی؛ معیشت و زندگی روزانه؛ باورهای اجتماعی و فرهنگی؛ جمعیت؛ مهاجرت؛ نهادها‌ی اجتماعی؛ حوادث طبیعی؛ بیماری؛ بهداشت و پزشکی؛ روستا و شهرنشینی؛ آداب و رسوم؛ زندگی شبانی و کوچ‌روئی؛ مطالعات تطبیقی تاریخ اجتماعی ایران و دیگر کشورها؛ و دیگر زمینه‌های خاص پژوهش در تاریخ اجتماعی  منتشر می کند.
دسترسی به این مقالات این نشریه به صورت دسترسی آزاد (open access) و تحت قوانین گواهینامه بین‌المللی Creative Commons Attribution 4.0 International License  منتشر می‌شود که اجازه اشتراک (تکثیر و بازآرایی محتوا به هر شکل) و انطباق (بازترکیب، تغییر شکل و بازسازی بر اساس محتوا) را می‌دهد؛ اگر چه این مجله هنوز به عضویت قطعی کمیته بین‌المللی اخلاق در انتشارات (COPE) در نیامده است ولی مراحل ثبت نام را طی کرده و در مرحله ارزیابی قرار دارد و از راهنمایی آنها در این حرکت ارزشمند مدد جسته و خود را متعهد به اصول آن و رعایت اصول ارزش‌های اخلاق حرفه‌ای می‌داند. لازم به ذکر است این نشریه برای دومین سال پیاپی در فهرست نشریات هسته پایگاه استنادی جهان اسلامی (ISC) قرا رگرفته است. این لیست شامل مجموعه ای از مجلات برتر در حوزه های موضوعی مختلف است که توسط گروهی از متخصصان رشته های مرتبط مورد تجزیه و تحلیل محتوایی دقیق قرار گرفته است.
این نشریه همچنین در نمایه های بین المللی DOAJ، Google Scholar ، Index Copernicus نمایه شده است.
در حال دکتر شهرام یوسفی فر سمت سردبیری، دکتر عبدالرحمن حسنی فر مدیر مسئولی نشریه را برعهده دارند و خانم دکتر اعظم ریاحی نیز مدیر داخلی این نشریه است.
علاقمندان جهت کسب اطلاعات بیشتر می توانند به تارنمای نشریه به آدرس socialhistory.ihcs.ac.ir مراجعه فرمایند.
این موفقیت را به جامعه‌ی علمی و پژوهشی کشور، مخصوصاً خانواده‌ی بزرگ پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی تبریک عرض می‌کنیم و برای این مجموعه آرزوی کسب موفقیت‌های افزون‌تر داریم.

پیام ریاست پژوهشکده تاریخ ایران، دکتر نیره دلیر درخصوص کسب رتبه الف در کمیسیون نشریات علمی وزارت علوم بدین شرح است:

به نام خدا

جناب آقای دکتر شهرام یوسفی فر
سردبیر محترم مجله تحقیقات تاریخ اجتماعی
با سلام و احترام
موجب افتخار است نشریه تحقیقات تاریخ اجتماعی در سال جاری نیز موفق به کسب امتیاز الف شد.

هم چنین بایسته است از همکاری های هیات تحریریه محترم مجله، و به ویژه خانم دکتر اعظم ریاحی، مدیر محترم داخلی مجله، در این راستا قدردانی نماییم.

 امید است شاهد موفقیت های بیشتر این نشریه در حوزه گسترش دانش تاریخ اجتماعی در دانشگاه ها و مجامع علمی ایران باشیم.

امید که بزودی امکانات لازم جهت بین المللی شدن مجله فراهم شود.

نیره دلیر
رییس پژوهشکده تاریخ
۲. ۵. ۱۴۰۱

https://socialhistory.ihcs.ac.ir

کلید واژه ها: تحقیقات تاریخ پژوهشکده تاریخ کمیسیون نشریات وزارت علوم