آشنایی با تاریخ و باستان­شناسی هخامنشیان در قفقاز

۱۹ آبان ۱۴۰۰ | ۱۴:۰۶ کد : ۲۱۵۱۹ خبر و اطلاعیه مهم‌ترین اخبار
تعداد بازدید:۳۴۴
آشنایی با تاریخ و باستان­شناسی هخامنشیان در قفقاز

دوره آموزشی «کارگاه آشنایی با تاریخ و باستان­شناسی هخامنشیان در قفقاز» با همکاری پژوهشکده تاریخ ایران پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی در تاریخ 27 آذر ماه 1400 بصورت مجازی برگزار می‌شود.

 

از جمله موضوعات مغفول مانده در مطالعات تاریخی ایران باستان، آثار و ابعاد تاریخ حکومت­های ایرانی در خارج از مرزهای کنونی است. منطقه­ی قفقاز جنوبی نیز که شامل کشورهای امروزی گرجستان، آذربایجان و ارمنستان است در روزگار باستان بخشی از گستره­ی پهناور امپراتوری هخامنشی بوده است. با این­حال در فهرست­های رسمی هخامنشیان تنها به نام ارمنستان اشاره شده و اشاره­ای به مناطق گرجستان و آذربایجان نشده است. بنابراین وضعیت این مناطق در طول این بازه زمانی از تاریخ ایران می­تواند مورد بحث و بررسی قرار گیرد.

منابع نوشتاری برجای مانده از این دوران اطلاعات محدودی از منطقه مورد بحث به دست داده­اند. بنابراین برای بازآفرینی تاریخ این مقطع نیاز به بررسی آثار و شواهد باستان­شناسی است. بررسی نوشته­های مورخان و یافتن ارتباط بین نوشته­های آن­ها و داده­های باستان­شناسی نمودهای ویژه و تازه­ای از تاریخ دوران هخامنشی را آشکار می­سازد که تا بحال در مطالعات پژوهشگران ایرانی چندان جایگاهی نداشته است و بنابراین پرداختن به این موضوع لازم و ضروری است.


نظر شما :