برگزاری اولین نشست تخصصی تاریخ فرهنگی با موضوع « زمینه های علمی و تاریخی ظهور تاریخ فرهنگی»

۱۴ شهریور ۱۳۹۴ | ۱۳:۴۱ کد : ۱۱۷۷۰ خبر و اطلاعیه
تعداد بازدید:۱۰۴۴

اولین نشست تاریخ فرهنگی با موضوع « زمینه های علمی و تاریخی ظهور تاریخ فرهنگی » با حضور دکتر مصطفی مهر آیین، دکتر محمد امیر احمد زاده و

دکتر مسعود کوثری، در تاریخ 1394/06/23 از ساعت (10-12) در محل پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی واقع در بزرگراه کردستان - خیابان 64 غربی (ایرانشناسی)- طبقه سوم - سالن ادب برگزار می گردد.


حضور برای عموم علاقمندان آزاد می باشد.

خلاصه مباحث نشست:

تاریخ فرهنگی از جدیدترین حوزه های دانش میان رشته ­ای که به منظور تفسیر و کشف معانی رخدادها به فهم زمینه­ های فرهنگی وقوع آن می­ پردازد. تاریخ فرهنگی با رویکردی ترکیبی در ایجاد تعامل بین تاریخ و فرهنگ نقشی موثر داشته و هم مرز با مطالعات فرهنگی، جامعه شناسی و تاریخ است. پروسه تاریخی ظهور رویکرد فرهنگی به تاریخ از منظر علمی با تحول گفتمانی در حوزه تاریخ و نظریه اجتماعی آغاز گردید. مساله نشست حاضر این است که بررسی کند چه زمینه های تحول گفتمان علمی و تحت تاثیر چه شرایط تاریخی شاهد ظهور رویکرد تاریخ فرهنگی هستیم و این دانش ترکیبی چه مراحل تکوینی را طی کرده است. در بررسی منابع که اغلب آنان آثار منتشره به انگلیسی، فرانسوی و آلمانی هستد مشخص است که از حیث علمی، پس از اهمیت یافتن فرهنگ در عرصه علوم انسانی و اجتماعی از جمله در شاخه­ های جغرافیا، جامعه شناسی، روان شناسی و مطالعات فرهنگی شاهد تفسیر فرهنگی از تاریخ به جای تفاسیر اقتصادی، سیاسی و تاریخی هستیم. از منظر زمانی نیز تاریخ فرهنگی در دهه های پایانی قرن هجدهم و در آلمان با طرح تاریخ­ نگاری در عرصه ادبیات، زبان، هنر و جامعه ظهور پیدا کرد و منجر به خلق آثاری گردید که واحدهای خُرد و مغفول را مورد بررسی خود قرار می داد و خوانشی از مسائل ارایه می داد که متفاوت با گونه های پیشین تحلیل آنان سعی داشت تا امور تاریخی، سیاسی و اجتماعی و نظامی را بر پایه فرهنگ استوار کرده، زمینه های فرهنگی وقوع آنان را مبنا قرار بدهد. این پروسه زمانی در تاریخ فرهنگی مراحلی را طی کرد که هر کدام در تکوین نگاه و بینش علمی موثر بود و به خلق سنت های فکری آلمانی، فرانسوی، انگلیسی در تاریخ فرهنگی منجر گردید. مورخان فرهنگی از کاربست روش های کیفی و گزینش گسست ها در کنار بررسی پیوست های حوادث تاریخی با هدف نگاه به اکنون در پیوست با گذشته و کاربردی سازی تاریخی بهره گرفتند.


نظر شما :