برگزاری سخنرانی «تاریخ و حوزه عمومی »

۰۴ خرداد ۱۳۹۴ | ۱۳:۵۶ کد : ۱۰۴۰۳ خبر و اطلاعیه
تعداد بازدید:۱۱۵۸

به همت پژوهشکده تاریخ پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی، سخنرانی «تاریخ و حوزه عمومی » در تاریخ 23 خرداد ماه ساعت 10 صبح در سالن حکمت برگزار می شود؛


نشریات  تخصصی دانشگاهی در حوزه علوم انسانی با درجه های علمی – پژوهشی ، ترویجی و... امکان  ارتقای مراتب دانشگاهی اعضای هیئت علمی را با نوشتن مقاله فراهم می کنند. این مقالات به دلیل تخصص هر یک از اساتید در حوزه  و زمینه خاصی از تاریخ باستان تا معاصر مثل سکه شناسی تا عصر ایلخانان و بعضا  تاریخ معاصر را در بر می گیرد. عدم استقلال نهاد دانشگاهی و پژوهشی از ساخت سیاسی، بر نحوه کنش کارگزاران فکری آن، در عرصه عمومی موثر است. عوامل محدودکننده مثل موقعیت مندی، تبعات سیاسی و امکان ارتقای اداری و مدیریتی، در زمینه پژوهش و جهت گیری بخشی از مقاله نویسان دانشگاهی حائز اهمیت است. این موانع  خصوصا  نسبت به تاریخ معاصر یا مسائل حساس فکری و ایدئولوژیک بیشتر می باشد. به همین دلائل مشارکت آنان در حوزه عمومی، به وضعیت کلی هزینه مندی نظم سیاسی واجتماعی، مرتبط می باشد.

نشریات دانشگاهی از نظر فرماسیون و شکل، از ضوابط داوری و چارچوب خاص برای انتشار برخوردارند.  اما فاقد دغدغه عرضه، مشتری و طرح مسئله ای نو می باشند. این سیکل معیوب قادر است بیش از سی سال به انتشار مقاله در نشریات دانشگاهی بپردازد بدون این که دغدغه ای از مخاطب داشته باشد. خوانندگان این نشریات عمدتا محدود به متخصصان  حرفه ای می باشد که در زمینه خاصی پژوهش می نمایند.

 درهمین زمان تعدادی از نشریات در عرصه  مدنی و خصوصی توسط گروه های مستقل در زمینه علوم انسانی در ایران منتشر می گردد تعدادی از آنان در طی بیش از 20 سال مثل نگاه نو و فصلنامه گفتگو و برخی از نشریات مثل مهرنامه و اندیشه پویا و... به مدت چند سال  در سطوح متعدد تاریخی – اجتماعی – اقتصادی – سیاسی و بین المللی، به مباحث اندیشه، زنان، قومیت ، کنش گران  و...را مورد بررسی قرار می دهند. به گونه ای که این نشریات به نبض زنده ای از فهم مسائل ایران امروز را منعکس می نمایند. این نشریات به منبع مهمی برای فهم هر یک از علاقمندان به ایران می باشند.

در این نشست از دو تن از  گرداندگان نشریه های حوزه عمومی جناب دکتر مراد ثقفی مدیر مسئول فصلنامه گفتگو و  آقای خجسته رحیمی سردبیر اندیشه پویا و دکتر ملائی توانی استاد تاریخ و رئیس پژوهشکده تاریخ پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی و آقای شیرین کام دعوت شده تا

1-     تجربه نشریات مذکور  در نحوه انتخاب موضوع( پرونده) و پیشبرد برخی از مسائل فکری و تاریخی در حوزه عمومی

2-     نحوه جذب نویسندگان و معیار همکاری برای نوشتن مقالات

3-     چه ظرفیت هایی در دانش تاریخ وجود دارد که با طرح آن مباحث، می توان فضای عمومی را پلورالیزه نمود؟


نظر شما :