گزارش جلسه دفاعیه آقای دکتر سعید نجار

۱۵ آذر ۱۴۰۰ | ۰۲:۴۰ کد : ۲۱۶۴۶ خبر و اطلاعیه مهم‌ترین اخبار
تعداد بازدید:۷۹۵
گزارش جلسه دفاعیه آقای دکتر سعید نجار

باسمه تعالی

گزارش جلسه دفاعیه آقای دکتر سعید نجار

دوشنبه 24 آبان ماه سال 1400، سالن ادب پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی محل برگزاری مراسم دفاعیه رساله دکتری با محوریت دوران دفاع مقدس و آزادگان سرافراز میهن بود. عنوان این رساله که در پژوهشکده تاریخ پژوهشگاه به انجام رسید «بازنمایی وقایع تاریخی در خاطره نگاشته های اسرای ایرانی دفاع مقدس 1359-1367» است. نویسنده رساله آقای سعید نجار، دانشجوی دکتری تاریخ ایران بعد از اسلام پژوهشگاه، خود به مدت 9 سال در اردوگاه های رژیم بعث عراق دوران اسارت را طی کردند. این نشست با رعایت پروتکل‌های بهداشتی ایام کرونا با حضور همه اعضای هیئت بررسی رساله شامل استادان راهنما، مشاور و داوران برگزار شد. راهنمای اول رساله آقای دکتر عبدالرحمن حسنی فر، استادیار پژوهشکده تاریخ پژوهشگاه، راهنمای دوم آقای دکتر علیرضا ملایی توانی، استاد پژوهشکده تاریخ، مشاور اول رساله، آقای دکتر سیدمحمدرحیم ربانی زاده، استادیار پژوهشکده تاریخ و مشاور دوم رساله آقای علیرضا کمری، از متخصصان تاریخ نگاری و تاریخ شفاهی و پژوهشگر حوزه هنری بودند. داوران رساله نیز آقایان دکتر هوشنگ خسروبیگی، دانشیار تاریخ دانشگاه پیام نور، دکتر رضا بیگدلو، استادیار پژوهشگاه علوم انتظامی و مطالعات اجتماعی، دکتر محمد امیر احمدزاده، استادیار پژوهشکده تاریخ پژوهشگاه بودند.

جلسه بررسی علمی این رساله با خوش آمدگویی رئیس پژوهشکده تاریخ، خانم دکتر نیره دلیر، و توضیحات ایشان درباره چرایی و چگونگی انجام این رساله در پژوهشکده آغاز و در ادامه بنابر جریان مرسوم فرآیند بررسی رساله های دکتری، با ارائه توضیحات دانشجو ادامه یافت. بخش پایانی بیانیه دفاعیه رساله ایشان به ارائه یک فیلم مستند کوتاه از مجموعه فیلم‌های مرتبط با اردوگاه‌های رژیم بعث عراق و برخورد نظامیان با اسرای ایرانی اختصاص داشت، تصاویر انتهایی این مستند سبب تاسف و تأثر حاضران نشست شد.

در ادامه داوران و استادان راهنما و مشاور به ارائه نظرات، پرسش ها و همچنین نکات و پیشنهادهای خود درباره رساله پرداختند. اشاره دکتر ملایی مبنی بر اینکه پیشنهاد این کار از سوی ایشان  به دانشجو بدلیل تجربه زیسته و نزدیک ترین شاهد نسبت به این حادثه بوده تا این کار برای نخستین بار در رساله‌های دانشجویی و فضای دانشگاهی رشته تاریخ وارد شود. در ادامه نکات ارزشمند و مطالب تازه مطرح شده در این بخش سبب شد جلسه بیش از زمان اولیه در نظر گرفته شده به طول انجامد. در پایان این بخش آقای سعید نجار به برخی پرسش‌ها پاسخ دادند، که مورد تایید اعضای حاضر در نشست قرار گرفت و در ادامه استادان برای تعیین نمره وارد شور شدند.

بخش بعدی نشست اعلام نمره رساله بوسیله رئیس پژوهشکده تاریخ، و قرائت متن سوگندنامه فارغ التحصیلی بوسیله آقای دکتر سعید نجار و تبریک و اعلام رضایت استادان حاضر در نشست برای انجام این رساله در پژوهشکده تاریخ بود این کار به عنوان رسالت مورخ در ثبت زمانه خود به عنوان ارزش واقعی کار تاریخ نگارانه مطرح شد. در پایان مراسم از همسر ایشان سرکار خانم نسرین لطف‌الله زاده، به دلیل سال‌ها همراهی دلسوزانه و تحمل دوران سخت اسارت همسر در ابتدای زندگی مشترک، با اهدای لوح و هدیه یکی از کتاب های چاپ شده در پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی مرتبط با دوران دفاع مقدس، با عنوان «تاریخ شفاهی بمباران شیمیایی سردشت» نوشته دکتر علیرضا ملایی توانی قدردانی شد.

در بخشی از متن لوح قدردانی خطاب به همسر آقای دکتر سعید نجار چنین آمده است:

«مراسم امروز فرصت مغتنمی است تا صبر و شکیبایی سرکارعالی در ابتدای دوران زندگی مشترک در مواجه با مرارت‌های سخت اسارت شریک زندگی‌تان، و پایداری تحسین برانگیز شما در این ایام و فدا کردن اختیار آزادی‌تان در پای اسیر وطن را ارج نهیم. همراهی و پشتیبانی، ایثار، تحمل مشقات زندگی و فداکاری سرکارعالی در طی این دوران ستودنی است و همچنین نقش شما در تدوین این رساله و ثبت آن به عنوان یادگاری تاثیرگذار برای نسل‌های آینده، ماندگار خواهد بود. امید است این پایداری، مقاوت و فداکاری سرکارعالی، الگویی باشد برای زنان میهن عزیزمان . »

به دلیل جذابیت و غنای مباحث مطرح شده در این جلسه و بنا به ضرورت پرداختن هرچه بیشتر به زوایای تاریخی تحولات مهم دوران دفاع مقدس مقرر شد سلسله نشست هایی با محوریت دفاع مقدس در پژوهشکده تاریخ برنامه ریزی و در آینده نزدیک به مرحله اجرا درآیند.

در پیوست گزارش، تصاویر جلسه و فیلم مستند شبکه فرانسه؛ پخش شده در جلسه دفاع بارگذاری شده است. (بخش پایانی مستند به دلیل دردناک بودن تقطیع گردیده است)

 

 

 

پخش ویدیو


نظر شما :