تاریخچه و اهداف

تعداد بازدید:۲۱۸۳

تاریخچه پژوهشکده

«پژوهشکده مطالعات فرهنگی و ارتباطات» میراث­ دار «پژوهشکده مطالعات ارتباطی و توسعه ایران» است که در سال1353 توسط دکتر مجید تهرانیان بنیان گذاشته شد که همراه با دکتر علی اسدی و سایر پژوهشگران برجسته آن زمان، برای آینده ­نگری دربارۀ نقش ارتباطات در توسعه ملی تاسیس شد. این پژوهشکده به­ عنوان نهادی مستقل ارتباطات نزدیکی با «رادیو و تلویزیون ملی ایران» و «سازمان برنامه و بودجه» داشت و در چهار حوزه« توسعه و فرهنگ»، «سیاست­ گزاری و برنامه­ ریزی فرهنگی و ارتباطی»، «دگرگونی های رفتاری و اجتماعی»، و«مسائل ارتباطات در روابط بین المللی» پژوهش و مطالعه می­کرد. تمام حوزه­ هایی که امروز و در جامعه اطلاعاتی و شبکه ای نوین مورد توجه «پژوهشکده مطالعات فرهنگی و ارتباطات» هم هست که ذیل سه گروه

 ارتباطات علم و فناوری،

 ارتباطات، فرهنگ و سیاست،

مطالعات فرهنگی

به آنها توجه دارد. لازم به توضیح است که پس از پیروزی انقلاب اسلامی ایران، برنامه‌ها و فعالیت‌های پژوهشکدهء علوم ارتباطی و توسعه ایران در «مؤسسهء مطالعات و تحقیقات فرهنگی» ادغام شد که بعدها به «پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی» تغییر نام داد. اما مطالعات ارتباطی مسکوت باقی مانده بود تا این­که در سال 1389 یک گروه مستقل پژوهشی تحت عنوان«گروه مطالعات رسانه» تاسیس شد و تحت نظر ریاست وقت فعالیت می­کرد. اما به صورت رسمی و با استناد به مصوبه چهارم صورتجلسه سومین نشست از دوره دوم هیات امنای پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی و تاییدیه وزارت علوم، تحقیقات و فناوری، «پژوهشکده مطالعات فرهنگی و ارتباطات» از تاریخ 1391/11/29 آغاز به کار کرد.

اهداف پژوهشکده

این پژوهشکده در حال حاضر به انجام مطالعات و پژوهش های مساله محور بنیادی، کاربردی و توسعه ای در حوزه ارتباطات مشغول است. مهمترین اهداف پژوهشکده عبارتند از:

  • شناسایی و ارائه راهکار برای مسائل ارتباطی و رسانه‏ای در کشور
  • ایفای مسئولیت ملی و  برجسته کردن نقش ارتباطات و رسانه‏ ها در حل مسائل ایران
  • انجام مطالعات مساله محور در حوزه ارتباطات سنتی، میان فردی و میان فرهنگی در ایران
  • شناسایی و رصد حوزه‏ های مطالعاتی نوین ارتباطات و رسانه‏ ها در جهان با تاکید بر حوزه ارتباطات علم و انجام مطالعات در مقیاس جهانی
  • مشارکت در طرح های کلان کشور
  • آموزش و هدایت دانشجویان در حوزه‏ های مطالعاتی نوین ارتباطات در مقطع دکتری
  • ایجاد ارتباطات علمی بین ‏الملل
  • معطوف کردن توجهات به مقوله گسترش آزادی بیان و ایجاد فضای نقد علمی و اخلاق محور در فضای فرهنگی، ارتباطی و رسانه‏ ای کشور
  • ایجاد فضای تضارب آراء و نقد در حوزه ‏های فرهنگی، ارتباطی و رسانه‏ ای کشور

فعالیت های علمی، پژوهشی و آموزشی

فعالیت های علمی، پژوهشی و آموزشی این پژوهشکده به شرح زیر انجام می­شود:

  • انجام طرح های پژوهشی بنیادی، کاربردی، توسعه ای با تمرکز بر مفهوم ارتباطات علم (سلامت، محیط زیست، ریسک)، مطالعات فرهنگی و فرهنگ- ارتباطات
  • برگزاری دوره ‏های کارشناسی ارشد "مدیریت رسانه" و "دین و رسانه"
  • انتشار فصلنامه علمی- پژوهشی " مطالعات میان رشته ای در رسانه و فرهنگ"
  • برگزاری سخنرانی­ ها، نشست­ ها و کارگاه‏ های علمی ـ تخصصی
  • همکاری علمی با نهادهای ملی و بین ‏المللی
  • ترجمه و تالیف کتاب

 

آخرین ویرایش۱۷ بهمن ۱۴۰۰