دکتر شاکری: موزه‌ها و خانه‌موزه‌ها جایگاه مهمی در تقویت هویت و جغرافیای فرهنگی و هنری شهرها دارند

۲۲ اسفند ۱۴۰۰ | ۰۸:۱۳ کد : ۲۲۳۲۰ خبر واطلاعیه
تعداد بازدید:۳۲۵
دکتر شاکری: موزه‌ها و خانه‌موزه‌ها جایگاه مهمی در تقویت هویت و جغرافیای فرهنگی و هنری شهرها دارند

همایش «هنر و ابژه؛ رویکرد نشانه‌شناختی»، روز چهارشنبه 18 اسفند 1400، با ارائه 14 مقاله علمی در فرهنگستان هنر برگزار شد و احمد شاکری، عضو هیات علمی پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی به ارائه مقاله خود پرداخت.

 احمد شاکری، استادیار پژوهشکده مطالعات فرهنگی و ارتباطات، در سخنرانی خود با عنوان «خانه-موزه به‌مثابه اُبژه هنری» ابتدا به تعاریف متداول از موزه‌ها اشاره نمود و به بررسی جایگاه فرهنگی و ارتباطی موزه در جغرافیای فرهنگی شهر پرداخت. شاکری با شاخص قرار دادن «خانه-موزه»‌ به‌عنوان یکی از انواع مهم نهادهای فرهنگی- موزه‌ای، توضیح داد که توصیف و تحلیل این امر رویکردی مفهومی به مسئله‌ موزه‌هاست و انواع خانه ـ موزه‌ها نیز با توجه به ماهیت و کاربرد و مضمون آن قابل دسته‌بندی هستند.

وی با بیان انواع رویکردهای موجود به موزه ادامه داد: هر چند امروزه خانه‌-‌موزه فضایی‌ست که کارکردی فراتر از نهاد فرهنگی یافته، اما در جغرافیای محیطی، بسان یک ابژه‌ هنری‌ یا یک مکان-ابژه هنری‌، دربرگیرنده ابژه‌های بسیاری‌ست که به‌مثابه هنر یا ابژه هنری، دریافت می‌شوند. همین معناسازی باعث می‌شود در مبحث خانه-موزهبا سه صورت کلی از ابژه‌ها مواجهیم که شامل ابژ‌ه‌های عامل و میانجی خانه-موزه، سازه‌ یا مکان-ابژه خانه-موزه، آثار یا ابژه‌های موزه‌ای هستند.

در ادامه مباحثی در خصوص گسترش کارکرد موزه‌ها ارائه شد و  با بیان مفهوم باز هنر و رویکردهای نوین موزه داری در انتهای صحبت تصریح شد که برخی خانه موزه ها با تولید معنا به نوعی وجه هویتی دارند و پیوند هنر و موزه تنها منوط به موزه‌های هنری و ابژه‌های محض هنری نیست بلکه توصیف و تحلیل و بررسی خانه-موزه و تمامی تعلقات و متعلقات آن در قالب ابژه‌های مختلف مکانی، انسانی، شئیی-مادی مد نظر است که از وجوه مختلفی می‌توانند همان ابژه هنری تلقی شوند.


نظر شما :