نشست تخصصی دیپلماسی کتب هنری برگزار شد

۱۷ اسفند ۱۴۰۰ | ۱۵:۰۰ کد : ۲۲۳۰۸ خبر واطلاعیه
تعداد بازدید:۳۵۷
نشست تخصصی دیپلماسی کتب هنری برگزار شد

وبینار «دیپلماسی کتب هنری» در فرهنگستان هنر برگزار شد.
این وبینار عصر دوشنبه، 4 بهمن 1400، به دبیری میثم یزدی برگزار شد و در آن، سیدعلی موجانی، رایزن سابق فرهنگی ایران در آلمان، و احمد شاکری، عضو هیئت‌علمی پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی، به سخنرانی پرداختند.
یزدی، دبیر این نشست، با ذکر اینکه سلسله نشست‌های دیپلماسی هنر مسئله‌محور است و با توجه به هم‌زمانی نمایشگاه مجازی کتاب تهران و رونمایی مرقع ایران و هند توسط فرهنگستان هنر، در این جلسه، به دیپلماسی کتب هنری پرداخته می‌شود.
سیدعلی موجانی، رایزن سابق فرهنگی ایران در آلمان، نیز با بیان اینکه بحثش ناظر بر نسخه‌های کهن و جدید هنری نیست، گفت: در این نشست، به مفهوم کتاب هنری به‌صورت کلی خواهم پرداخت.
او افزود: اینکه از چه زمانی نگارگری و کتاب‌آرایی به مسئله تبدیل شد و این مسئله سبب شد هنرمندان به آماده‌کردن و پردازش کتاب و تبدیل‌کردن آثار مکتوب به آثار قابل‌اعتنا از لحاظ نفاست و ارزش‌های هنری بپردازند، دلایلی مختلف دارد که در این نشست، آن را بسط و توضیح خواهیم داد.
او در ادامه، به مفهوم ایران‌هراسی و اینکه کتب هنری می‌توانند یکی از روش‌های ایجاد نگاه متفاوت به ایران باشند پرداخت و گفت این سنّت از گذشته وجود داشته و باید این روزها از آن بیشتر و بهینه‌تر استفاده کنیم.
در این نشست، احمد شاکری، عضو هیئت‌علمی پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی، نیز به صنعت نشر پرداخت و گفت آنچه این روزها درگیر آنیم تصویرسازی است و کتب هنری یکی از مسیرها و ابزارهایی‌اند که می‌توانیم برای نمایش تصویر درست و دلخواه فرهنگ و جامعه‌مان از آن استفاده کنیم.


نظر شما :