روایت‌های شهری از منظر ارتباطات بررسی شد

۱۷ اسفند ۱۴۰۰ | ۱۳:۴۰ کد : ۲۲۳۰۴ خبر واطلاعیه سخنرانی‌ها و نشست‌ها
تعداد بازدید:۴۴۱
روایت‌های شهری از منظر ارتباطات بررسی شد

یش‌همایش نخست همایش «شهر روایت‌ها، روایت شهرها»، با عنوان «روایت شهر و ارتباطات»، عصر چهارشنبه، 20 بهمن 1400، در سالن گلستان هنر و نیز فضای مجازی فرهنگستان هنر برگزار شد.

پیش‌همایش نخست همایش «شهر روایت‌ها، روایت شهرها» با همکاری پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی؛ پژوهشکده هنرِ فرهنگستان هنر؛ مؤسسه مطالعات فرهنگی و اجتماعی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری؛ انجمن علمی هنر و ادبیات تطبیقی ایران؛ انجمن علمی نقد ادبی ایران؛ و انجمن علمی زبان‌شناسی ایران، به‌صورت حضوری و مجازی، در فرهنگستان هنر برگزار شد.

در ابتدای این پیش‌همایش، معصومه تقی‌زادگان، دبیر نشست، با مقدمه‌ای آغاز سخن کرد و گفت: مکان از عناصر مهم در ساخت خاطره جمعی است و چه مکانی برای انسان مدرن مهم‌تر از شهر؟ شهر زمینه زندگی مدرن است

و فضای عمومی شهر تبلور کالبدیِ حیات جمعی و مدنی انسان است و در چنین زمینه‌ای است که شهر تبدیل به فضایی خاطره‌ساز می‌شود و با خاطره‌های جمعی پیوند می‌یابد. خاطره‌ها نیز در روایت‌ها ماندگار می‌شوند و ادامه می‌یابند. او سپس، به موضوع نشست اشاره کرد و در پایان هر سخنرانی، به جمع‌بندی سخنان پرداخت.

این نشست با سخنرانی احمد شاکری، دبیر علمی همایش «شهر روایت‌ها، روایت شهرها»، آغاز شد که به اهداف برگزاری این همایش، به‌عنوان مقدمه بحث، اشاره کرد و گفت: همایشی در گذشته با عنوان «بازنمایی فضاهای شهری در هنر و ادبیات» برگزار شد و تجربه برگزاری آن همایش این نتیجه را به دست داد که کاستی‌های بسیاری در برقراری نسبت شهر، به‌عنوان فضا، و ساکنان شهر با مفاهیمی که به‌عنوان معضل وجود دارد دیده می‌شود.

او سپس، به هویت فضاهای شهری پرداخت و با اشاره اینکه بسیاری از مدیران شهری اطلاعات کافی از لحاظ آماری یا فضاهای مختلف ندارند، سخنان خود را با روایت‌هایی که می‌توانند هویت یک شهر را تشکیل دهند و کارکرد روایت‌ها برای تصمیم‌سازان شهری برای زیست بهتر در شهر، تکمیل کرد.

در ادامه این نشست، سیده‌زهرا اجاق، رئیس پژوهشکده مطالعات فرهنگی و ارتباطات پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی، از منظر نسبت شهر و توسعه با نگاه ارتباطات به سخنرانی‌ پرداخت و گفت: ارتباطات و رسانه‌ها نقشی مهم در توسعه شهری دارند و شهر محل اجتماع کنشگران شهری است که موجب هویتمندی فضا و مکان می‌شود. مطالعه ارتباطات شهری فضای ملاقات را برای تعامل و ارتباط برقرار می‌کند و تعاملات در شهر را تسهیل می‌کند؛ به همین دلیل، نحوه طراحی هر شهری در نحوه آگاهی مردم آن شهر اثر می‌گذارد.

او به شکل‌گیری شهرها از گذشته تا به امروز و توسعه شهرها و روابط قدرت و سلطه و نقش ارتباطات در این گذر پرداخت.

منصور ساعی، عضو هیئت‌علمی پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی، آخرین سخنران این نشست بود و درباره «شهر، ارتباطات و خانواده» ایراد سخن کرد. او در این سخنرانی، خود شهر را به‌عنوان مکان یا فضایی بررسی کرد که در آن، شهروند و خانواده با سازمان‌ها و نهادهای اجتماعی نسبت و رابطه‌ دارند. او یادآور شد که شهر را به‌عنوان فضای فیزیکی و کالبدی نمی‌نگرد و به وضعیت ارتباطات انسانی و شکل‌گیری شهر مدرن پرداخت. او از آرای فردینالد تونیس درباره «گِمِنشافت و گِزِلشافت» بهره بُرد و به ویژگی‌های این نوع جوامع پرداخت.

در پایان این سخنرانی‌ها، بهمن نامورمطلق، رئیس فرهنگستان هنر، در این نشست حاضر شد و به نقد دیدگاه نظریه‌پردازانی پرداخت که تمام مسئولیت‌های اجتماعی را به شهر واگذار می‌کند. او تقسیم کار در شهر را جزء نیازهای شهری دانست که مسئولیت تربیت را از خانواده‌ها سلب نمی‌کند و معضلات جامعه شهری امروزی را در اِشکالات اندیشه حاکم بر شهر دانست.

پیش‌همایش نخست همایش «شهر روایت‌ها، روایت شهرها»، با عنوان «روایت شهر و ارتباطات»، با پرسش و پاسخ حاضران و سخنرانان، به پایان رسید.


نظر شما :