گزارش سخنرانی روند پژوهش های ارتباطات سلامت و مسیر پیش رو

۰۱ دی ۱۴۰۰ | ۱۴:۵۰ کد : ۲۱۸۷۷ خبر واطلاعیه اخبار
تعداد بازدید:۴۴۶

روند پژوهش های ارتباطات سلامت و مسیر پیش رو

دکتر داود مهرابی در نشست علمی«پژوهش در ارتباطات و مطالعات فرهنگی» که روز 23 آذرماه به مناسبت هفته پژوهش توسط پژوهشکده‌ی مطالعات فرهنگی و ارتباطات برگزار شد، به « روند پژوهش های ارتباطات سلامت و مسیر پیش رو» پرداخت و سخنانی با اشاره به اهمیت ارتباطات در فرایند سلامت بیان کرد که ریشه مطالعات ارتباطات در سلامت به طور عمده از نظر زمانی به دهه 1960 میلادی بازمی گردد که رشته های رونشناسی، جامعه شناسی پزشکی، پزشکی و مطالعات فرهنگی توجه خاصی به این حوزه داشتند.

به گفته وی، نقش مرکزی ارتباطات در فرایند گردآوری اطلاعات باعث توجه روزافزون به این قبیل مطالعات شد. با بکارگیری ارتباطات مؤثر، اطلاعات متنوعی از بیمار در اختیار کادر درمان قرار می گرفت که این اطلاعات می توانست در فرایند درمان نقش سازنده ای ایفا کند.

عضو هیأت علمی پژوهشکده مطالعات فرهنگی و ارتباطات در ادامه بیان کرد، نقش اثرگذار ارتباطات در حوزه سلامت باعث تمایل روز افزون به این حوزه تحقیقاتی شد، به گونه ای که تا دهه 1980 ضرورت مشروعیت بخشی به حوزه ای دانشگاهی که این مطالعات در ذیل آن قرار گیرد، یک نیاز اساسی محسوب می شد. علاوه بر این نیاز، تقویت ادبیات مرتبط با ارتباطات سلامت نیز باعث شکل گیری گامهای اولیه ای به منظور نهادینه شدن رشته ارتباطات سلامت شد.

مهرابی خاطر نشان کرد، شکل گیری انجمن های مختلف با تمرکز بر جنبه های مختلف ارتباطات سلامت و همچنین راه اندازی کنفرانس هایی در سطوح مختلف باعث شد که رشته ارتباطات سلامت به تدریج خود را به عنوان یک هویت مستقل در دانشگاههای تراز اول جهان مطرح سازد.

مسیر پیش رو در پژوهش های ارتباطات سلامت

دکتر مهرابی در ادامه ضمن اشاره به تنوع حوزه های ارتباطات سلامت که شامل ارتباطات درون فردی، ارتباطات بین فردی، ارتباطات سازمانی، و ارتباطات جمعی می شود تصریح  کرد، به طور کلی هدف از مطالعات ارتباطات سلامت را می توان در دو سطح ارتقاء سلامت و ارائه خدمات مراقبت سلامت تقسیم بندی کرد.

به گفته وی، در بخش ارائه خدمات مراقبت سلامت تمرکز بیشتر بر روی مطالعات فردی، گروههای کوچک و متوسط، و نحوه ارائه خدمات از سوی کادر درمان و بیمار است. در حالی که در بخش ارتقاء سلامت، تمرکز بر سلامت عمومی و یا ارتباطات جمعی است.

عضو هیات علمی پژوهشکده مطالعات فرهنگی و ارتباطات در ادامه تصریح کرد که کشورهای مختلف با بهره گیری از ظرفیت های ارتباطات سلامت در تلاش برای رفع مشکلات حوزه سلامت خود هستند. برای مثال، کاهش مرگ و میر ناشی از انواع مختلف بیماریها مانند بیماریهای قلبی عروقی، سرطان، دیابت، و فشار خون و همچنین کاهش مرگ و میر ناشی از تصادفات جاده ای از جمله مواردی هستند که کشورها با برنامه ریزی در مورد آنها تلاش می کنند، آمار تلفات خود را در این حوزه ها کاهش دهند.

دکتر مهرابی ضمن اشاره به شیوع کرونا و اولویت یافتن راههای مقابله با بیماریهای واگیردار تصریح کرد، همانگونه که در بحث ارتقاء سلامت نیز تأکید بر امر جمعی بودن سلامت است، بکارگیری ظرفیت های ارتباطات موجود می تواند در دستیابی به یک جامعه سالم تر کمک کننده باشد.


نظر شما :