آرشیو اخبار

تأکید بر تقویت حلقه‌های مطالعاتی در پژوهشگاه
در چهل‌وپنجمین جلسه شورای پژوهشی پژوهشگاه بررسی شد:

تأکید بر تقویت حلقه‌های مطالعاتی در پژوهشگاه

چهل و پنجمین جلسه شورای پژوهشی پژوهشگاه ۱۸ دی ماه ۱۴۰۲ در سالن اندیشه پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی برگزار و برنامه‌های پژوهشی انفرادی (نوع الف و ب) پیشنهادی اعضای هیأت علمی پژوهشکده‌های مختلف پژوهشگاه مورد تنفیذ و تصویب اعضای شورا قرار گرفت. بخش دوم سخنرانی دکتر مهدی بنایی جهرمی، مدیر گروه پژوهشی مطالعات میان‌فرهنگی درباره طریقی به سمت پژوهش خودآگاه؛ بحث و تبادل نظر اعضاء درباره شرق‌شناسی و ابعاد و جوانب مختلف آن از منظر رویکردهای مختلف؛ و تصویب برنامه‌های پژوهشی پژوهشکده مطالعات قرآنی از دیگر بخش‌های جلسه شورا بود.

ادامه مطلب

گزارش نشست «رشتة زبان و ادبیات فارسی در یک قرن گذشته»

هفتمین نشست از سلسله نشست‌های نخستین مدرسة آموزشی «علوم انسانی ایران در قرن گذشته» با بررسی رشتة زبان و ادبیات فارسی در یکصد سال اخیر، به همت پژوهشکدة زبان و ادبیاتِ پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی، چهارم دی‌ماه ۱۴۰۲ برگزار شد. سخنرانان این نشست، دکتر تقی پورنامداریان، دکتر یوسف محمدنژاد عالی‌زمینی و دکتر قدرت‌الله طاهری، و دبیر علمی نشست، دکتر مریم شریف‌نسب بودند.

ادامه مطلب
بررسی فرصت پژوهشی پسادکتری متقاضیان از دانشگاه‌های مختلف
در جلسه شورای تحصیلات تکمیلی صورت گرفت:‌

بررسی فرصت پژوهشی پسادکتری متقاضیان از دانشگاه‌های مختلف

جلسه شورای تحصیلات تکمیلی پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی، ۱۲ دی ماه ۱۴۰۲ با حضور اعضای شورا برگزار شد. در این جلسه علاوه بر بررسی درخواست‌های پژوهشکده‌ مطالعات فرهنگی و ارتباطات و پژوهشکده فلسفه برای راه‌اندازی رشته‌های فرهنگ و ارتباطات و فلسفه تطبیقی در مقطع دکتری؛ درخواست‌ها و طرح‌نامه‌های فرصت پژوهشی پسادکتری متقاضیان از دانشگاه‌های مختلف مورد بررسی و تبادل نظر اعضای شورا قرار گرفت.

ادامه مطلب
گزارش محور سوم همایش ملی «فرهنگ، رسانه و تحولات نسلی در ایران»
فرهنگ، رسانه و زیست جهان ایرانی

گزارش محور سوم همایش ملی «فرهنگ، رسانه و تحولات نسلی در ایران»

گسترش فناوری و بالاخص فناوری‌های ارتباطی در عصر جهانی‌شدن باوجود ایجاد فضاهای بیشتری برای افزایش بیانگری ابناء بشر، نه‌تنها به رهایی‌بخشی بیشتر منجر نشده است، بلکه به استعمار هرچه بیشتر زیست‌جهان توسط دولت‌ها کمک کرده است. / گذر از دین مبتنی بر «غم و حزن» به دین مبتنی بر «شادی و نشاط» است تا مطلوبیت دین در نسل‌های نو افزایش یابد...

ادامه مطلب