نشست تخصصی «اهداف معرفتی برنامه فلسفه برای کودکان و نوجوانان»برگزار شد

۰۲ مرداد ۱۳۹۱ | ۱۳:۲۷ کد : ۳۴۰۲ خبر و اطلاعیه
تعداد بازدید:۱۵۰۳
نشست تخصصی «اهداف معرفتی برنامه فلسفه برای کودکان و نوجوانان»برگزار شد

 نشست تخصصی گروه فلسفه برای کودکان و نوجوانان (فبک ) پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی با عنوان « اهداف معرفتی برنامه فلسفه برای کودکان و نوجوانان» و با حضور سعید ناجی و دکتر یحیی قائدی  در تاریخ 28 تیرماه 91 و از ساعت 10 الی 12 در سالن حکمت برگزار شد.

در این نشست ابتدا آقای ناجی سخنرانی خود را با این سوال که آیا دانش آموزان کلاس های فبک به معرفت دست می یابند؟ آغاز کرد .وی گفت : مشخصات حلقه کند و کاو عبارتند از :

ü      دانش آموزان حلقه وار دور هم جمع میشوند.

ü      به همراه مربی تحقیقی را شروع میکنند.

ü      تحقیق از طریق مباحثه و دیالوگ پیش میرود

ü      تا به تامل بیانجامد

ü      به خودـ اصلاحی بیانجامد.

 

در واقع هدف کلاس های فبک (حلقه کند و کاو )خود اصلاحی یا پیشرفت در برخی مهارت ها و توانایی ها است .

سپس با تعریف خوداصلاحی به تشریح رابطه خوداصلاحی و پیشرفت پرداخت و گفت اگر در مهارتها، نگرش ها و دیدگاههایمان  پیشرفتی نداشته باشیم در واقع نمیتوانیم از موقعیت کنونی مان فراتر رویم.

 پیشرفت در مهارتهایی همچون:

ü      مهارتهای اجتماعی: گفتگو و تفکر جمعی

ü      مهارتهای اخلاقی: احترام

ü      مهارتهای منطقی-استدلالی: داوری و تصمیم درست

ü      مهارتهای زبانی: پرسش و بیان دقیق

ü      مهارتهای فردی: عزت نفس و اعتماد به نفس

ü      مهارتهای شناختی: درک عمیق جهان، معنا دادن به زندگی

ü      شناخت

باعث رضایت از کلاس های فبک می شود .

او متذکر شد که درباره مهارت های مختلف نظریه پردازان زیادی سخن گفته اند ولی درباره پیشرفت شناخت در برنامه فبک مطالب زیادی مطرح نشده است که ما در این نشست  سعی داریم تا آنها را مورد بحث قر ار دهیم.

درباره پیشرفت معرفتی و شناختی که دانش آموزان در کلاس درس حاصل می کنند چندین نظریه وجود دارد .

سپس به طرح و نقد و بررسی  نظریاتی مثل  رئالیسم خام،پلورالیسم و نسبی گرایی،پراگماتیسم،رئالیسم پیچیده یا رئالیسم انتقادی و طرفداران آنها در برنامه فبک پرداخت.

در ادامه  دکتر قائدی با بیان پرسش های بنیادی معرفت شناسی و ریشه های آن سخنرانی خود را آغاز کرد . وی با بیان منابع معرفت گفت عقل یکی از مهمترین ویژگی های انسان در برنامه فلسفه برای کودکان است پس فلسفه برای کودکان را از جهتی می توان خردگرا نامید.امکان دانستن و جود دارد اما در کنار دیگران بهتر انجام می شود .

وی با بیان فضا یا مکان دانستن ،روش های دانستن را برشمرد و گفت وقایع از پیش موجود نیستند بلکه به طور مداوم در حال ساخته شدن و تغییر هستند . واقیعت ترکیبی از عینی و ذهنی است و در قالب یک فرایند عمل می کند گرچه به نظر می رسد که به ذهن و فرایند های ذهنی اهمیت بیشتری داده می شود.

 از آنجا که  دنیای خارجی وجود دارد، افراد به دنبال کشف و مطالعه آن هستند اما فرضیات، آرا و دیدگا ه های افراد امور کشف شده را  تحت تاثیر خود قرار می دهند و واقعیات بیرونی رنگ درونی می دهد .

سپس گفت :حقایق(گزاره هایی که در باره وقایع بیان می شوند)نیز احکامی موقتی اند زیرا در باره اموری هستند که خود متغیرند . دیدگاه فلسفه برای کودکان ،از سویی با نسبی گرایی موافق است و از سوی دیگر این حقیقت وجود دارد که اگر حقیقتی وجود نداشته باشد فلسفه برای کودکان در پی دست یافتن به چه چیزی است. چنین است که این دیدگاه در بین گفتگوی غایت نگر و غیر غایت نگر در نوسان است

وی با بیان دانش و یادگیری و معیارهای حقیقت پرداخت و گفت : لیبمن به تفکر چند بعدی توجه دارد. او به تفکر انتقادی، خلاق و مراقبتی اشاره دارد.

پس در نهایت می توان گفت : هدف بژوهش فلسفی صرفا باور عقلانی نیست بلکه داوری اخلاقی،اجتماعی، سیاسی و زیبایی شناختی نیز هست.

در پایان نیز جلسه پرسش و پاسخ بین مدعوین محترم و سخنرانان برگزار شد .

 

 

فایل های ضمیمه


نظر شما :