پروژه پایان یافته طرح اعتلای علوم انسانی

جریان شناسی تحول خواهان علوم انسانی در جهان اسلام

تعداد بازدید:۹۵۱
خلاصه ای از طرح پایان یافته از طرح جامع اعتلای علوم انسانی معطوف به پیشرفت کشور جهت مطالعه پژوهشگران در دسترس قرار گرفته است.
جریان شناسی تحول خواهان علوم انسانی در جهان اسلام

جریان شناسی تحول خواهان علوم انسانی در جهان اسلام

 

سید محمد تقی موحد ابطحی[1]

 

این تحقیق به روش اسنادی می­کوشد تا پس از معرفی مختصر تاریخچه شکل گیری علوم انسانی پوزیتیویستی در غرب و زمینه­های فلسفی و اجتماعی آن، جریان­های رقیبی که در تقابل با این جریان علمی به وجود آمده­اند و زمینه­های فلسفی و اجتماعی شکل­گیری آنها را نیز معرفی کند تا آشکار گردد که موضوع بحران علوم انسانی و تلاش برای تدارک علوم انسانی دیگر ریشه در خود غرب دارد. سپس به تاریخچه ورود علوم انسانی جدید به جهان اسلام و به ویژه به ایران اشاره می­کند و واکنش­هایی که در قبال آن پیش و به ویژه پس از پیروزی انقلاب اسلامی ایران انجام گرفت را توصیف می­کند و به دسته­بندی جریان­های موجود در این زمینه می­پردازد و مجددا زمینه­های فلسفی و اجتماعی آنها را معرفی و نقد می­کند.

در نهایت به معرفی مراکز سیاست­گذاری، برنامه­ریزی، آموزشی، پژوهشی و فرهنگی که به اشکال گوناگون با بحث تحول علوم انسانی در ارتباط هستند می­پردازد و رویکرد فلسفی آنها را در قبال این موضوع بیان می­دارد تا زمینه برای ساماندهی و استفاده بهینه از ظرفیت­های نهادی موجود در این زمینه فراهم آید. بررسی زمینه­های اجتماعی و به ویژه تاثیر قدرت در شکل­گیری و توسعه بحث تحول علوم انسانی و علوم انسانی اسلامی از مباحثی است که در این طرح بدان پرداخته می­شود. در مجموع هدف از انجام این طرح آشنایی با جریان­های تحول خواه علوم انسانی در جهان اسلام، دیدگاه­ها و راهبردها و اقدامات آنها، به منظور بهره­گیری از تجربیات گذشته در طرح ارتقاء علوم انسانی است.

 

 

 

[1] - استادیار پژوهشگاه حوزه و دانشگاه


لینک دانلود فایل

نظر شما :