سلسله نشستهای تخصصی طرح اعتلای علوم انسانی معطوف به پیشرفت کشور

علل و نحوه شکل گیری رشته روان شناسی در ایران

۱۶ اردیبهشت ۱۳۹۷ | ۱۳:۰۷ کد : ۱۶۸۴۱ مهم ترین اخبار چند رسانه ای اطلاعیه ها سخنرانی ها
تعداد بازدید:۱۸۹۳
از سلسله نشست­های تخصصی طرح اعتلای علوم انسانی معطوف به پیشرفت کشور، سخنرانی­ ای با عنوان « علل و نحوه شکل­ گیری رشته روان­ شناسی در ایران » توسط آقای دکتر اسماعیل ناصری در پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی در سالن اندیشه روز گذشته مورخ ۱۵/۲/۱۳۹۷ ساعت ۱۴ تا ۱۶ برگزار شد. دکتر ناصری عضو هیئت علمی گروه علم النفس و روان­شناسی در پژوهشکده اخلاق و تربیت پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی هستند.
علل و نحوه شکل گیری رشته روان شناسی در ایران

از سلسله نشست­های تخصصی طرح اعتلای علوم انسانی معطوف به پیشرفت کشور، سخنرانی­ ای با عنوان « علل و نحوه شکل­ گیری رشته روان­ شناسی در ایران » توسط آقای دکتر اسماعیل ناصری در پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی در سالن اندیشه روز گذشته مورخ 15/2/1397 ساعت 14 تا 16 برگزار شد. دکتر ناصری عضو هیئت علمی گروه علم النفس و روان­شناسی در پژوهشکده اخلاق و تربیت پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی هستند.

ایشان سخنرانی خود را با معرفی پیشگامان روان­شناسی در ایران آغاز کرد. دکتر علی اکبر سیاسی، دکتر محمدباقر هوشیار شیرازی و دکتر مهدی جلالی که از پیشگامان علم روان­شناسی در ایران معرفی شدند خدمات گسترده­ ای در این زمینه برای کشور ارائه­ کردند. پس از معرفی و شرح خدمات و آثار مربوط به پیشکسوتان علم روان­شناسی، سیر زمانی رخدادهای موثر در ایجاد رشته روان­شناسی در ایران توضیح داده شد. از جمله رخدادهای مربوط به این رشته راه­ اندازی رشته فلسفه و علوم تربیتی، تاسیس دانشگاه تهران و دانشکده ادبیات، تاسیس گروه روان­شناسی و نخستین سمینار انجمن روان­شناسی ایران بیان شد.

 در ادامه دکتر ناصری درباره گسترش علم روان­شناسی در ایران توضیح مبسوطی ارائه کردند. از جمله برگزاری اولین دوره روان­شناسی عمومی در سال 1369 در دانشگاه تربیت مدرس، بنیانگذاری و گسترش رشته روان­شناسی در وزارت بهداشت، تاسیس سازمان نظام روان­شناسی و مشاوره ایران، تاسیس پژوهشکده علوم شناختی و ...

از نکات قابل توجهی که دکتر ناصری در سخنرانی خود ارائه کردند می­ توان به موارد زیر اشاره کرد.

- افزایش ظرفیت دانشجو در سه مقطع

- عدم آشنایی دانش ­آموختگان با تاریخ روان­شناسی در ایران

- محدودیت­های پژوهش

- دسترسی نارضایتبخش به برخی پیشگامان روان­شناسی

- کمبود زمان و ...

در پایان دکتر ناصری پیشنهاداتی نیز به شرح زیر ارائه کردند.

- تالیف کتاب تاریخ روان­شناسی در ایران

- راه­ اندازی مجله تاریخ روان­شناسی در ایران

- راه­ اندازی دوره فوق لیسانس تاریخ علوم انسانی در ایران

- چاپ مجدد آثار پیشگامان

- تاریخ شفاهی روان­شناسی در ایران

- برگزاری پیوسته مراسم­های تجلیل و گرامیداشت

- جایزه­ های مرتبط با پیشگامان

این سخنرانی با طرح پرسش­هایی از سوی حاضران و پاسخ به این پرسش­ها پایان یافت.


( ۱ )

نظر شما :