گزارشی از سمینار «شروع کسب و کار در حوزۀ علوم انسانی»؛

چهار گام برای شروع کسب و کار در حوزۀ علوم انسانی

۱۶ بهمن ۱۳۹۶ | ۱۲:۰۵ کد : ۱۶۴۹۵ مهم ترین اخبار علوم انسانی و مهارت
تعداد بازدید:۱۸۰۵
اینکه فرد تعیین کند که دنبال کارمندی است یا کارآفرینی؟ شخص در این مرحله نیاز است که خود را بشناسد. تست‌های شخصیت موجود مثل MBTI و DISK در این زمینه می‌توانند کمک شایانی داشته باشند. شناخت توانایی‌ها و مهارت‌ها، شناخت بازار کار و شناخت ترجیحات و علائق، سه ضلع مثلث در کشف زمین بازی است.
چهار گام برای شروع کسب و کار در حوزۀ علوم انسانی

سمینار « شروع کسب و کار در حوزه علوم انسانی » در پاتوق کتاب دانشگاه امام صادق علیه‌السلام برگزار شد. ارائه دهنده اصلی این سمینار، دکتر کیارش عباس‌زاده، فارغ التحصیل دکتری رشتۀ مدیریت کسب و کار از دانشگاه تهران بود.

کیارش عباس‌زاده؛ کارآفرین برتر سال ۸۸

عباس‌زاده تاکنون خالق بسیاری از کسب و کارهای کوچک و بزرگ بوده است. وی با راه‌اندازی زودفود به عنوان شرکت بنیانگذار تجارت الکترونیک غذا در ایران، در سال ۱۳۸۸ به عنوان کارآفرین جوان حوزۀ تجارت الکترونیک انتخاب شد و شاید به همین علت، اکنون به عنوان استاد مدعو در سمینارهای کارآفرینی، نوآوری و استارت آپی در اکثر دانشگاه‌ها و محافل علمی کشور حضور می‌یابد. به گفتۀ عباس‌زاده، وی توانسته با تلفیق علوم روان‌شناسی و جامعه‌شناسی با علوم کسب و کار (مدیریت، بازاریابی و فروش، استراتژی و…)، به ترکیب کارآمدی برسد که نتایج آن در طول سال‌های گذشته بارها برایشان به اثبات رسیده است؛ مسائلی مثل ترس از شروع.

 

ارائه‌دهندۀ سمینار، کیارش عباس‌زاده، پس از آشنایی اجمالی با افراد حاضر در سمینار و ایده های استارت آپی آنها، به معرفی خود و تجربیات خویش پرداخت. به طور خلاصه وی با ارائۀ روایتی از ایجاد زودفود، به ۴ گام اصلی شروع یک کسب و کار اشاره کرد و در نهایت با پاسخ به برخی سؤال‌های دانشجویان در حوزۀ علوم انسانی، به بحث خود خاتمه داد.

زودفود؛ شروعی با دستان خالی

زودفود با دستان خالی و با حداقل امکانات شروع به کار کرد و با بکارگیری بازاریابی‌های پارتیزانی و بدون سمینار نوردی و در عوض بکارگیری داشته‌ها و معلومات، این ایده به طور تدریجی رشد کرد.

چهار گام برای شروع کسب و کار

۴ گام اصلی موفقیت در شروع کسب و کار از سوی عباس‌زاده این‌طور تشریح شد:

  1. کشف زمین بازی

اینکه فرد تعیین کند که دنبال کارمندی است یا کارآفرینی؟ شخص در این مرحله نیاز است که خود را بشناسد. تست‌های شخصیت موجود مثل MBTI و DISK در این زمینه می‌توانند کمک شایانی داشته باشند. شناخت توانایی‌ها و مهارت‌ها، شناخت بازار کار و شناخت ترجیحات و علائق، سه ضلع مثلث در کشف زمین بازی است.

  1. عیارسنجی ایده‌ها

پس از کشف زمین بازی بایستی فرد بر اساس سه‌گانۀ نیاز بازار، منابع و ترجیحات و علائق، سعی در سنجش ایده‌ها داشته باشد. ممکن است یک ایده، مورد علاقه باشد و نیاز بازار هم باشد، ولی منابع مالی و زمانی و… نداشته باشیم؛ آن‌گاه احتمال شکست آن بالا خواهد رفت. بایستی فرد به صورت جزئی و دقیق، موارد این سه‌گانه را بنویسد.

  1. الگوبرداری (Benchmarking)

فرد قبل از شروع به کار لازم است که جست‌وجو و ایده‌های مشابه را شناسایی کند. با مراجعه به آنها یا الگوبرداری از آنها می‌تواند گام‌های بزرگی را در جهت عملیاتی‌سازی ایدۀ خویش بردارد.

  1. تولید محصول کمینه

پس از طی گام‌های سه‌گانۀ قبلی لازم است در مرحلۀ اول محصول کمینۀ ایدۀ خود را تولید کند. به طور مثال اگر ایدۀ نهایی یک شخص اتومبیل بنز است، بایستی آغاز آن با محصول کمینۀ بنز یعنی مثلا یک اسکیت باشد؛ نه اینکه مثلا ابتدا لاستیک بنز را تولید کند؛ بلکه باید از اسکیت شروع کند، سپس دوچرخه، سپس موتور سیکلت، سپس اتومبیل معمولی و در نهایت بنز را ارائه دهد. بنابراین در محصول کمینه باید مد نظر داشت که اولا هویت اصلی ایده حفظ شود و ثانیا ساده و کم‌هزینه باشد.

به نظر می‌رسد که برای شروع کسب و کار در حوزۀ علوم انسانی نیز بایستی این ۴ گام را مد نظر داشت. یکی از موارد اصلی و مهم در کسب و کارهای علوم انسانی، ارتباط سازنده دانش‌کاران علوم انسانی با فضای تکنولوژی و مهندسان است. تکنولوژی اطلاعات و ارتباطات، ویژگی‌های فراوانی مثل داده‌کاوی و… دارد که از همکاری آن با علوم انسانی، قطعا پیشرفت چشمگیری در پی خواهد آمد.

منبع: بردار


( ۶ )

نظر شما :