سخنرانی دکتر یحیی فوزی در هفته پژوهش

گزارشی از اهداف و روند اجرائی طرح جامع اعتلا علوم انسانی معطوف به پیشرفت کشور

۰۳ دی ۱۳۹۶ | ۰۹:۳۷ کد : ۱۶۲۱۳ مهم ترین اخبار
تعداد بازدید:۱۰۱۱
در ششمین روز از هفته پژوهش در سال جاری، که در ۲۷ آذرماه برگزار شد، دکتر یحیی فوزی، جانشین رئیس در امور طرح اعتلا به ارائه گزارش و تحلیلی از اقدامات و فعالیت‌های طرح اعتلا آز آغاز آن در دی ماه سال ۹۴ تاکنون پرداخت و چشم‌اندازی از فعالیت‌ها و برنامه‌های آن در آینده پرداخت. آنچه در پی می‌آید متن سخنرانی ایشان در معرفی طرح جامع اعتلاء علوم انسانی معطوف به پیشرفت کشور است.
گزارشی از اهداف و روند اجرائی طرح جامع  اعتلا علوم انسانی معطوف به پیشرفت کشور

جرقه‌های نخستینِ طرح اعتلای علوم انسانی، در سال ۱۳۹۴ و با پیشنهاد اولیۀ مرحوم صادق آئینه‌وند، در فضای علوم انسانی کشور متبلور شد و کلید عملیاتی آن در سال ۱۳۹۵ توسط دکتر قبادی زده شد. با توجه به دغدغه‌های مقام رهبری درخصوص علوم انسانی و بندهای بر زمین ماندۀ اسناد بالادستی راجع به علوم انسانی، قرار بر تدوین طرحی جامع با محوریت علوم انسانی گزارده می‌شود. این طرح با هدف تحقق ماموریت‌های اسناد بالادستی درخصوص علوم انسانی، معطوف به ایجاد تحولی در علوم انسانی تدوین می‌شود، به طوریکه افزایش کارایی و بالندگی علوم انسانی در کشور و سوق علوم انسانی به سمت ایفای نقش موثر در سیاست‌گذاری کشور، از آن منتج شود.

این طرح با سه ویژگیِ «کارفرمایانه بودن»، «واقع‌گرایی» و «مسئله‌محوری» تدوین و منتشر شده است. کارفرمای طرح، سازمان برنامه و بودجه است که به دور از شعارزدگی درصدد است به صورت واقعی نقشِ پیشروی علوم انسانی در جهان معاصر را در کشور احیا کند.

تاکید اصلی طرح اعتلا، بر «مسئله‌محوری»ِ آن است. طرح اعتلای علوم انسانی با تعریف و فهرست کردن شش مسئله که چالش‌های علوم انسانی کشور محسوب می‌شوند؛ انسجامِ فعالیت‌های اصحاب علوم انسانی در کشور را هدف گرفته است. این شش مسئله، عبارتند از:

  1. نسبت بین مهارت و تحصیل و اشتغال دانشجویان
  2. نسبت بین پژوهش و نهادهای اجرایی
  3. نسبت علوم انسانی با صنعت، تجارت و مهارت
  4. نسبت علوم انسانی و جامعه
  5. نسبت علوم انسانی با پیشرفت و توسعۀ کشور
  6. نسبت علوم انسانی با قدرت ملی و بین‌المللی

این شش مسئله با اقتباس از اسناد بالادستی، تعریف و تدوین شده است و تاکنون حدود ۱۰۰ عنوان طرح، ذیل این شش مسئله تعریف و وارد فاز اجرایی شده است.

فعالیت‌ها و ماموریت‌های طرح اعتلای علوم انسانی را به اختصار می‌توان در محورهای زیر برشمرد:

  • پیشبرد طرح‌های منبعث از سوالات شش‌گانۀ فوق
  • برنامه‌ریزی برای فعالیت‌های بین‌المللی و میان‌فرهنگی جهت شناخت و معرفی تجارب جهانی در تحول علوم انسانی
  • برنامه‌ریزی برای جهت‌دهی به رساله‌های دکترا در راستای شش مسئلۀ طرح اعتلا
  • برنامه‌ریزی برای نشست‌های خبرگانی
  • برنامه‌ریزی برای انتشار نشریۀ طرح اعتلا
  • راه‌اندازی سایت اعتلای علوم انسانی

طرح اعتلا در سه فاز انتشار فراخوان، داوری طرح‌های دریافتی و اجرایی و عملیاتی کردن طرح‌های تایید و اصلاح‌شده، اکنون وارد مرحلۀ اجرا و اثرگذاری شده است.

آنچه که بانیان و دست‌اندرکاران طرح، مومنانه بر آن تاکید دارند، «ملی بودن» طرح اعتلاست. به این معنا که گرچه پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی، بانی و متمکن طرح معرفی شده و شروع به کار کرده است، اما پژوهشگاه علوم انسانی مصر و مبرم بر مشارکت، همکاری و همیاری تمام اعضای علوم انسانی کشور در این طرح است.


نظر شما :