نشست نقد و بررسی کتاب درآمدی بر حقوق اساسی نانوشته

نشست ایران و بحران نظریه حقوق اساسی

۲۸ آذر ۱۴۰۲ | ۱۳:۳۹ کد : ۲۴۷۹۲ اخبار شورا نشست و همایش
تعداد بازدید:۷۹۴
نشست نقد و بررسی "کتاب درآمدی بر حقوق اساسی نانوشته" به همت گروه فقه و حقوق شورای بررسی متون و کتب علوم انسانی در روز شنبه ۲ دی ۱۴۰۲ در پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی برگزار می گردد
نشست ایران و بحران نظریه حقوق اساسی

نشست نقد و بررسی کتاب درآمدی بر حقوق اساسی

ایران و بحران نظریه حقوق اساسی

 

حقوق اساسی نانوشته از جمله حوزه‌های جدید مطالعاتی و پژوهشی در حقوق عمومی و حقوق اساسی جهان محسوب می‌شود که به وضعیت حقوق اساسی یک جامعه نه صرفا از رهگذرِ قانون اساسی نوشته بلکه از منظر رویه‌ها و یا تصمیم عرفی و نیز آنچه در عرصۀ عینیت، در نسبت با متن نوشته در حال تحقق است، می‌پردازد. این امر، حقوق اساسی را در وضعی زنده و پویا در متن مناسبات زندگی جمعی قرار داده و آن را از صورتِ متنی فرمال و رسمی که صرفا مورد استناد قرار می‌گیرد خارج ساخته و نیروی حقوق اساسی را در نسبت با نیروهای قدرتِ حیات جمعی پی‌ می‌جوید.
کتاب «درآمدی بر حقوق اساسی نانوشته در ایران» از اولین متون پژوهشی در توضیح این مفهوم مهم در نسبت با وضعیتِ عینی حقوقی جامعه ایران از دورۀ مشروطه تا جمهوری اسلامی است و در همین راستا، براساس مفاهیم و سنجه‌های حقوق اساسی نانوشته درصدد است تا برخی موضوعات، موارد و اصول قانون اساسی سال 1285 هجری قمری و نیز قانون اساسی سال 1358 و بازنگری 1368 را مورد واکاوی قرار بدهد تا وضعیت حقوق اساسی در ایران را تبیین نماید.
توجه به این حیطه هم وضعیت نیروهای موثر و قدرت در ساختِ زندگی جمعی ایران را در نسبت با پیشبرد مسیر سرنوشت جمعی معین‌تر می‌سازد و هم به دستیابی نظریۀ حقوق اساسی ایران در راستای تحقق علم حقوق اساسی در وضعیت حقوقی ایران یاری می‌رساند.


سخنرانان:
- دکتر سیدناصر سلطانی

عضو هیئت علمی دانشگاه تهران و نویسنده کتاب

- دکتر محمد جواهری طهرانی
عضو هیئت علمی دانشگاه شیراز و ناقد کتاب

این نشست با مدیریت علمی جناب آقای رضا محمدی، دبیر گروه فقه و حقوق شورای بررسی متون و کتب علوم انسانی در روز شنبه 2 دی 1402 در سالن ادب پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی برگزار خواهد شد.


لینک ثابت ورود مجازی به نشست‌های تخصصی شورای بررسی متون:https://webinar.ihcs.ac.ir/b/ihc-1qj-osz-jg8

 

کلید واژه ها: شورای بررسی متون و کتب علوم انسانی


نظر شما :