چندرسانه ای
اخبار
-
گزارش سومین جلسه گروه الهیات شورای بررسی متون و کتلب علوم اسانی
در سومین جلسه گروه الهیات شورای بررسی متون و کتب علوم انسانی که روز یکشنبه دوم آذر ۱۴۰۴ به ریاست دکتر مجید معارف و با حضور اعضایی همچون دکترهای هوشنگی، وحیدینیا، برنجکار، نیلی و غفرالهی (دبیر) برگزار شد، تمرکز بر تصمیمگیری درباره نقد کتابهای رشته کلام، پیشنهادات برای نقد در رشتههای ادیان، عرفان و علوم قرآن و حدیث، معرفی نقدنامه و تعیین زمان جلسات آینده بود. در این نشست، سیاستهای جدید شورای بررسی متون برای اولویتبندی کتابهای مؤسس سنتهای علمی، تحولآفرین، درسی و اثرگذار در حوزه عمومی تشریح شد و پیشنهادهایی مانند نقد کتابهای جستارهای مدارس کلامی (مدینه، کوفه، قم، بغداد و حله)، دانشنامه دین بریل، مطالعات قرآن تاریخی-انتقادی و روشهای شناختی غربی مطرح گردید؛ دستاوردهای جلسه شامل تهیه کتاب دانشنامه دین، درخواست مقاله از دکتر قائمینیا و معرفی کتب ادیان و عرفان توسط دکتر هوشنگی برای جلسه بعدی تعیین شد. -
نشست نقد و بررسی کتاب «روششناسی علم کلام» با حضور اساتید برجسته کلام اسلامی
نشست نقد و بررسی کتاب «روششناسی علم کلام» نوشته دکتر رضا برنجکار، رئیس پژوهشگاه قرآن و حدیث، در تاریخ ۱۵ مهر ۱۴۰۴ به صورت حضوری و آنلاین توسط شورای بررسی متون پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی برگزار شد و بر محور حجیت اخبار آحاد در عقاید اسلامی تمرکز داشت. دکتر برنجکار در ارائه خود، کتاب را به عنوان منبعی پایهای برای استنباط معارف دینی از قرآن، سنت و عقل معرفی کرد و تأکید نمود که اعتقاد عملی قلبی است که با کلنگری به منابع دینی، بدون وابستگی مطلق به خبر واحد، به یقین معرفتی منجر میشود و کلام را به ابزاری تمدنساز تبدیل میکند. دکتر رستمی کیا به عنوان ناقد اول، بر حفظ هویت مستقل کلام از اصول فقه، تقسیم استراتژیهای کلام به تهاجمی، رقابتی، محافظهکارانه و تدافعی، و لزوم افزودن بخش رصد محیطی برای مواجهه با شبهات نوین اصرار ورزید و تأثیر فلسفه یونانی را منفی ارزیابی کرد. حجتالاسلام حسن طارمی راد، ناقد دوم، خبر واحد سنتی را در عقاید فاقد حجیت دانست و بر تفاوت عقلانیت کلامی و فقهی، و لزوم قرائن مجموعهای مانند نقادی رجالی و درایهای برای وثوق تأکید کرد. در پاسخ، دکتر برنجکار رویکرد توصیفی کتاب را دفاع کرد و بر استقلال کلام با اصول مشترک، و نقش تمدنی آن در هدایت جامعه پافشاری نمود. این رویداد با قدردانی از شرکتکنندگان پایان یافت و بر ضرورت گفتگوهای علمی در کلام اسلامی برای پاسخ به چالشهای معاصر تأکید کرد. -
دومین جلسه گروه الهیات شورای بررسی متون و کتب علوم انسانی
در دومین جلسه گروه الهیات شورای بررسی متون و کتب علوم انسانی، که در تاریخ ۱۰/۰۴/۱۴۰۴ برگزار شد، تمرکز اصلی بر انتخاب کتابهای کلامی انتشارات سمت برای نقد بود، جایی که فهرستی از ۱۹ کتاب ارائه شد و پیشنهادهایی برای گسترش به کتب مؤسسات دیگر مانند مؤسسه علامه مصباح یزدی، پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه، و پژوهشگاه علوم قرآن و حدیث مطرح گردید. اعضا بر اولویتبندی کتب کلام جدید، کتب با نویسندگان متعدد، و مراکز پژوهشی فعال تأکید کردند، معیارهای نقد را تعیین نمودند، و بر ارسال نقدها به مراکز مربوطه و انتخاب ناقدان همسطح مؤلفان اصرار ورزیدند. روش نقد با اولویت نوشتاری مکتوب پیش از برگزاری نشستهای علمی توافق شد، و کتابهایی مانند «کلام جدید» حسن یوسفیان و «روششناسی علم کلام» رضا برنجکار برای نشست علمی انتخاب گردیدند. همچنین، مقرر شد فهرست کتب کلام سیاسی-اجتماعی، کتب مؤسسه امام خمینی، پژوهشگاه علوم قرآن و حدیث، و پس از آن کتب مهدویت و منجی برای جلسات آینده تهیه شود، که این رویکرد بر تقویت نقد علمی، بازتاب عمومی کلام در جامعه، و بهبود کیفیت کتب تأکید دارد. -
اولین جلسه گروه الهیات شورای بررسی متون و کتب علوم انسانی
اولین جلسه گروه الهیات شورای بررسی متون و کتب علوم انسانی در تاریخ ۶ خرداد ۱۴۰۴ با حضور اساتید برجسته به ریاست دکتر داود مهدویزادگان برگزار شد. در این جلسه، گزارشی از عملکرد گروه در دوره قبل ارائه و ایده «گذار از الهیات گسسته به الهیات اجتماعی» به عنوان مبنای فعالیتهای آینده گروه مطرح شد. تأکید بر نقد متون درسی، بازنگری سیاستهای شورا و تعیین معیارهای دقیق انتخاب کتابها در حوزه کلام، قرآن، ادیان و عرفان از مهمترین مباحث بود. همچنین پیشنهاد شده فعالیتهای تکمیلی علمی چون نشستها و پادکستها برگزار و تعامل با دانشجویان افزایش یابد. اعضا تصریح کردند که نقد باید به تولید علمی بینجامد و به تأثیر واقعی بر محتوای آموزشی توجه ویژه شود. مصوبات جلسه شامل تمرکز بر نقد کتب درسی رشته الهیات با اولویت کلام، تشکیل گروه مجازی هماهنگی و تعیین جلسه بعدی بود که نشان از برنامهریزی منظم و هدفمند گروه دارد. -
گزارش نشست نقد کتاب «روش های تدریس تعلیمات دینی»
۲۶ شهریور ۱۴۰۲ | ۱۰:۴۶ اخبارنخستین جلسه نقد و بررسی گروه الهیات و ادیان شورای بررسی متون و کتب علوم انسانی در سال جدید با همکاری پژوهشگاه مطالعات آموزش و پرورش درباره نقد و بررسی کتاب «روش های تدریس تعلیمات دینی» در ۳ خردادماه ۱۴۰۲ در پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی برگزار شد.
-
گزارش سومین جلسه گروه الهیات شورای بررسی متون و کتلب علوم اسانی
در سومین جلسه گروه الهیات شورای بررسی متون و کتب علوم انسانی که روز یکشنبه دوم آذر ۱۴۰۴ به ریاست دکتر مجید معارف و با حضور اعضایی همچون دکترهای هوشنگی، وحیدینیا، برنجکار، نیلی و غفرالهی (دبیر) برگزار شد، تمرکز بر تصمیمگیری درباره نقد کتابهای رشته کلام، پیشنهادات برای نقد در رشتههای ادیان، عرفان و علوم قرآن و حدیث، معرفی نقدنامه و تعیین زمان جلسات آینده بود. در این نشست، سیاستهای جدید شورای بررسی متون برای اولویتبندی کتابهای مؤسس سنتهای علمی، تحولآفرین، درسی و اثرگذار در حوزه عمومی تشریح شد و پیشنهادهایی مانند نقد کتابهای جستارهای مدارس کلامی (مدینه، کوفه، قم، بغداد و حله)، دانشنامه دین بریل، مطالعات قرآن تاریخی-انتقادی و روشهای شناختی غربی مطرح گردید؛ دستاوردهای جلسه شامل تهیه کتاب دانشنامه دین، درخواست مقاله از دکتر قائمینیا و معرفی کتب ادیان و عرفان توسط دکتر هوشنگی برای جلسه بعدی تعیین شد. -
دومین جلسه گروه الهیات شورای بررسی متون و کتب علوم انسانی
در دومین جلسه گروه الهیات شورای بررسی متون و کتب علوم انسانی، که در تاریخ ۱۰/۰۴/۱۴۰۴ برگزار شد، تمرکز اصلی بر انتخاب کتابهای کلامی انتشارات سمت برای نقد بود، جایی که فهرستی از ۱۹ کتاب ارائه شد و پیشنهادهایی برای گسترش به کتب مؤسسات دیگر مانند مؤسسه علامه مصباح یزدی، پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه، و پژوهشگاه علوم قرآن و حدیث مطرح گردید. اعضا بر اولویتبندی کتب کلام جدید، کتب با نویسندگان متعدد، و مراکز پژوهشی فعال تأکید کردند، معیارهای نقد را تعیین نمودند، و بر ارسال نقدها به مراکز مربوطه و انتخاب ناقدان همسطح مؤلفان اصرار ورزیدند. روش نقد با اولویت نوشتاری مکتوب پیش از برگزاری نشستهای علمی توافق شد، و کتابهایی مانند «کلام جدید» حسن یوسفیان و «روششناسی علم کلام» رضا برنجکار برای نشست علمی انتخاب گردیدند. همچنین، مقرر شد فهرست کتب کلام سیاسی-اجتماعی، کتب مؤسسه امام خمینی، پژوهشگاه علوم قرآن و حدیث، و پس از آن کتب مهدویت و منجی برای جلسات آینده تهیه شود، که این رویکرد بر تقویت نقد علمی، بازتاب عمومی کلام در جامعه، و بهبود کیفیت کتب تأکید دارد. -
اولین جلسه گروه الهیات شورای بررسی متون و کتب علوم انسانی
اولین جلسه گروه الهیات شورای بررسی متون و کتب علوم انسانی در تاریخ ۶ خرداد ۱۴۰۴ با حضور اساتید برجسته به ریاست دکتر داود مهدویزادگان برگزار شد. در این جلسه، گزارشی از عملکرد گروه در دوره قبل ارائه و ایده «گذار از الهیات گسسته به الهیات اجتماعی» به عنوان مبنای فعالیتهای آینده گروه مطرح شد. تأکید بر نقد متون درسی، بازنگری سیاستهای شورا و تعیین معیارهای دقیق انتخاب کتابها در حوزه کلام، قرآن، ادیان و عرفان از مهمترین مباحث بود. همچنین پیشنهاد شده فعالیتهای تکمیلی علمی چون نشستها و پادکستها برگزار و تعامل با دانشجویان افزایش یابد. اعضا تصریح کردند که نقد باید به تولید علمی بینجامد و به تأثیر واقعی بر محتوای آموزشی توجه ویژه شود. مصوبات جلسه شامل تمرکز بر نقد کتب درسی رشته الهیات با اولویت کلام، تشکیل گروه مجازی هماهنگی و تعیین جلسه بعدی بود که نشان از برنامهریزی منظم و هدفمند گروه دارد.
-
نشست نقد و بررسی کتاب «روششناسی علم کلام» با حضور اساتید برجسته کلام اسلامی
نشست نقد و بررسی کتاب «روششناسی علم کلام» نوشته دکتر رضا برنجکار، رئیس پژوهشگاه قرآن و حدیث، در تاریخ ۱۵ مهر ۱۴۰۴ به صورت حضوری و آنلاین توسط شورای بررسی متون پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی برگزار شد و بر محور حجیت اخبار آحاد در عقاید اسلامی تمرکز داشت. دکتر برنجکار در ارائه خود، کتاب را به عنوان منبعی پایهای برای استنباط معارف دینی از قرآن، سنت و عقل معرفی کرد و تأکید نمود که اعتقاد عملی قلبی است که با کلنگری به منابع دینی، بدون وابستگی مطلق به خبر واحد، به یقین معرفتی منجر میشود و کلام را به ابزاری تمدنساز تبدیل میکند. دکتر رستمی کیا به عنوان ناقد اول، بر حفظ هویت مستقل کلام از اصول فقه، تقسیم استراتژیهای کلام به تهاجمی، رقابتی، محافظهکارانه و تدافعی، و لزوم افزودن بخش رصد محیطی برای مواجهه با شبهات نوین اصرار ورزید و تأثیر فلسفه یونانی را منفی ارزیابی کرد. حجتالاسلام حسن طارمی راد، ناقد دوم، خبر واحد سنتی را در عقاید فاقد حجیت دانست و بر تفاوت عقلانیت کلامی و فقهی، و لزوم قرائن مجموعهای مانند نقادی رجالی و درایهای برای وثوق تأکید کرد. در پاسخ، دکتر برنجکار رویکرد توصیفی کتاب را دفاع کرد و بر استقلال کلام با اصول مشترک، و نقش تمدنی آن در هدایت جامعه پافشاری نمود. این رویداد با قدردانی از شرکتکنندگان پایان یافت و بر ضرورت گفتگوهای علمی در کلام اسلامی برای پاسخ به چالشهای معاصر تأکید کرد.















