ایده تاسیس: شماره یکم نقدنامه علوم انسانی منتشر شد

۲۴ مهر ۱۴۰۲ | ۱۰:۲۴ کد : ۲۴۳۶۴ مهم ترین اخبار اخبار شورا
تعداد بازدید:۸۶
ماهنامهٔ نقدنامهٔ علوم انسانی که به همت شورای بررسی متون و کتب علوم انسانی منتشر می‌گردد نشریه‌ای عمومی است که در فواصل ماهانه، یکی از متون شاخص را که اغلب مورد توجه کافی قرار نگرفته به بحث و بررسی نخبگان علوم انسانی گذاشته و علاوه بر طرح علمی آن، معاصریت آن را نیز دنبال می‌نماید. 
ایده تاسیس: شماره یکم نقدنامه علوم انسانی منتشر شد

تحول در علوم انسانی بدون توجه به جایگاه ویژه سنت‌های علمی امکان تحقق ندارد و از این جهت مستلزم نقادی سنت‌های علمی است؛ نقادی‌ای که نقاط بحرانی آن سنت‌ها را مدنظر قرار داده باشد: نقاط تأسیس، تثبیت، تحول و عمومیت علم.

سنت‌های علمی را باید در متون شاخصی که مولّد این برهه‌های بحرانی علم‌اند دیدار و بازخوانی نمود. ویژگی اساسی این برهه‌ها عمومی‌بودن آن‌هاست به‌نحوی‌که از  تنگنای رشته‌های علوم انسانی فراتر رفته و خود انسان را خطاب می‌کنند و از همین‌رو امکان مشارکت حوزهٔ عمومی در پرسش از آن برهه‌ها را فراهم می‌سازند.

ماهنامهٔ نقدنامهٔ علوم انسانی که به همت شورای بررسی متون و کتب علوم انسانی منتشر می‌گردد نشریه‌ای عمومی است که در فواصل ماهانه، یکی از متون شاخص پیش‌گفته را که اغلب مورد توجه کافی قرار نگرفته به بحث و بررسی نخبگان علوم انسانی گذاشته و علاوه بر طرح علمی آن، معاصریت آن را نیز دنبال می‌نماید. 

شماره یکم نقدنامه علوم انسانی که به‌تازگی منتشر شده ناظر به نقش فارابی در تأسیس فلسفه اسلامی بوده و در این زمینه کتاب شاخص دکتر رضا داوری اردکانی را با عنوان «فارابی، مؤسس فلسفه اسلامی» مورد توجه قرار داده است. کتابی که خود آغازگر تأملات فلسفی معاصر دربارهٔ فلسفه اسلامی بوده است. این شماره که مشتمل بر ترجمهٔ بخشی از متن کتاب تحصیل‌السعاده فارابی و یادداشتی جدید از دکتر داوری  است، از چهار بازخوانی اصیل اساتید شاخص فلسفه ایران بر این موضوع که همگی برای نقدنامه نگاشته شده‌اند، نیز پرده‌برداری می‌کند.

برای تهیه این مجله، علاوه بر امکان خرید حضوری در دبیرخانه شورای بررسی متون و کتب علوم انسانی (در پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی)، کتابفروشی‌های حکمت و مولی، می‌توانید با درج پیغام برای  mhtaskhiri@ (در پیام رسان بله) سفارش خود را ثبت و  از طریق پست دریافت نمایید.


نظر شما :