گروه مطالعات علم و فناوری شورای بررسی متون و کتب علوم انسانی برگزار می کند:

نشست نقد کتاب: مرا اسماعیل صدا کن

۱۷ تیر ۱۴۰۲ | ۰۷:۵۸ کد : ۲۴۰۶۲ مهم ترین اخبار نشست و همایش
تعداد بازدید:۱۹۱
گروه مطالعات علم و فناوری شورای بررسی متون و کتب علوم انسانی در نشست نقد کتاب «مرا اسماعیل صدا کن»، روایت دریفوس را بهانه‌ای برای بررسی این رمان قرار خواهد داد و ضمن داوری نگاه هایدگری دریفوس به ابعاد کمتر دیده شدۀ این رمان خواهد پرداخت.
نشست نقد کتاب: مرا اسماعیل صدا کن

 

 

«آن چیست، کدام چیز بی‌نام و اسرارآمیز و غیرزمینی است؛ کدام ارباب پُرنیرنگِ پنهان و کدام امپراطور سنگدل بی‌امان فرمانم می‌دهد که در برابر هرچه مهر و آرزومندی فطری از هل‌دادن و فشار آوردن به خودم و قرار دادن خودم در منگنه دست برندارم؛ و با تهوّر آماده‌ی انجام کاری بکندم که در دل واقعی و فطری خودم زهره ندارم چنین جسارتی بکنم؟»- موبی دیک
چه نسبتی میان علمِ محض و ادبیات وجود دارد؟ ما بیشتر به دنبال این هستیم که این پرسش را نیمه‌کاره رها کنیم و جلوه‌ای غیرضروری به هریک از دو بدهیم. اما هم علوم محض و هم ادبیات در بن و بنیاد خود از نیروی انسان حیات می‌گیرند و جلوه‌های یک حقیقت‌اند، البته نه آنطور که در سینمای علمی-تخیلی می‌بینیم. موبی دیک، این قصه نبرد ناخدا آخاب با وال سفید، فوق‌العاده‌ترین اثر قرن نوزدهمی ادبیات آمریکاست که توانسته ما را متوجه حقیقتی کند که سرنوشت علومِ محض نیز بدان گره خورده است.
گروه مطالعات علم و فناوری شورای بررسی متون و کتب علوم انسانی در این نشست روایت دریفوس را بهانه‌ای برای بررسی این رمان قرار خواهد داد و ضمن داوری نگاه هایدگری دریفوس به ابعاد کمتر دیده شدۀ این رمان خواهد پرداخت.

سخنرانان
- دکتر مهدی معین‌زاده: عضو هیئت علمی گروه فلسفه‌ی علم و فناوری پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی
- دکتر زانیار ابراهیمی، نویسنده و پژوهشگر الهیات سیاسی
- علیرضا شفاه، دبیر گروه مطالعات علم و فناوری در شورای بررسی متون و کتب علوم انسانی

این نشست با مدیریت علمی امیرحسین صنایعی، پژوهشگر گروه مطالعات علم و فناوری شورای بررسی متون و کتب علوم انسانی برگزار می‌گردد.

زمان: یکشنبه 18تیر ۱۴۰۲ - سالن ادب پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی

لینک حضور مجازی در نشست:https://b2n.ir/a10709


نظر شما :