به همت گروه علوم سیاسی شورای بررسی متون وکتب علوم انسانی:

نشست نقد و بررسی کتاب «نظام ملی اقتصاد سیاسی» برگزار می‌شود

۰۵ آذر ۱۴۰۱ | ۱۱:۱۷ کد : ۲۳۱۳۸ مهم ترین اخبار نشست و همایش
تعداد بازدید:۲۱۹
گروه علوم سیاسی شورای بررسی متون وکتب علوم انسانی نشست نقد و بررسی کتاب «نظام ملی اقتصاد سیاسی» را یک شنبه ۶ آذرماه سال جاری برگزار می کند.
نشست نقد و بررسی کتاب «نظام ملی اقتصاد سیاسی» برگزار می‌شود

گروه علوم سیاسی شورای بررسی متون وکتب علوم انسانی نشستی با شرح زیر برگزار می‌کند:
نشست نقد و بررسی کتاب «نظام ملی اقتصاد سیاسی»

 

اقتصاد را محلی برای فهم تحلیل‌های جهان‌شمول می‌دانند و همزمان تلاش می‌کنند تا آن را بر بنیادهایی علمی و دقیق سوار کنند. اما اقتصاد آنجا که درون معادلات متغیر و منازعات دائمی سیاسی قرار دارد، به سادگی در فرمول‌های از پیش معلوم و دقیق جا نمی‌گیرد.  همین موضوع زمینه‌ای برای گفتگوها و نظریه‌پردازی‌های متعارض اقتصادی شده است.

جریان غالب تلاش می‌کند تا اقتصاد را علمی محض و فارغ از سیاست ببیند و مورد تحلیل قرار دهد؛ اما هستند کسانی که اقتصاد را صرفا در قالب اقتصاد سیاسی قابل فهم و تحلیل می‌دانند. گروه اخیر جهت فهم اقتصاد سیاسی واحد تحلیل را از فرد یا چارچوبی جهانشمول (که آن روی سکه واحد تحلیل فردی است) به واحد تحلیل ملی تغییر می‌دهند و معتقدند تنها در میدان ملت می‌توان به تحلیلی اقتصادی دست یافت..

فردریش لیست بی‌تردید از مهمترین چهره‌هایی است که با نقد رادیکال اسمیت تلاش کرد تا پای نگاه ملی را به فهم اقتصادی باز کند و نشان دهد میدان فهم اقتصادی میدانی معقول و منطقی نیست بلکه صحنه منازعات ملی برای کسب قدرت است. توجه به اندیشه‌های او که همواره با نگرش تاریخی همراه است گفتگوهای اقتصادی را با لایه‌های عمیق‌تری آشنا خواهد کرد. در این نشست برآنیم که مهمترین کتاب او را یعنی «نظام ملی اقتصاد سیاسی» که کمتر در ایران خوانده شده به بحث گذاریم و دلالت‌هایش را برای وضع ایران کشف کنیم.


ارائه:

دکتر محمدرضا دره‌شیری

(عضو هیات علمی دانشگاه مالک اشتر)


نقد و بررسی:

دکتر محمد نعمتی

(عضو هیات علمی دانشگاه امام صادق علیه السلام)

 

دبیر علمی:

دکتر اباصالح تقی‌زاده

(دبیر گروه علوم سیاسی شورای بررسی متون و کتب علوم انسانی)

 

زمان و مکان:

  یکشنبه، 6 آذرماه 401، ساعت 16
   دانشگاه امام صادق (ع)، سالن شهید مطهری

کلید واژه ها: شورای بررسی متون و کتب علوم انسانی


نظر شما :