در جلسه شورای تحصیلات تکمیلی صورت گرفت:‌

بررسی برنامه‌های درسی و طرح‌نامه های پیشنهادی رساله‌های دانشجویان مقطع دکتری نیمسال دوم سال تحصیلی ۱۴۰۲

۰۹ اسفند ۱۴۰۲ | ۰۹:۳۲ کد : ۲۵۱۷۳ مهمترین اخبار
تعداد بازدید:۲۹
جلسه شورای تحصیلات تکمیلی پژوهشگاه روز سه‌شنبه مورخ ۸ اسفند ماه ۱۴۰۲ از ساعت ۱۰:۰۰ در سالن اندیشه برگزار شد. در این جلسه، علاوه بر بررسی طرح‌نامه پیشنهادی رساله‌های دانشجویان مقطع دکتری، برنامه‌های درسی نیمسال دوم سال تحصیلی ۱۴۰۲ رشته‌ها و گرایش‌های تحصیلی دانشجویان مقطع دکتری پژوهشگاه نیز به تصویب رسید.
بررسی برنامه‌های درسی و طرح‌نامه های پیشنهادی رساله‌های دانشجویان مقطع دکتری نیمسال دوم سال تحصیلی ۱۴۰۲

در ابتدای جلسه دکتر موسی نجفی، رئیس پژوهشگاه، پس از درود و صلوات بر پیامبر خاتم صلّ ا... علیه و آله و سلّم و اهل بیت علیهم السّلام، اعیاد شعبانیه به‌ویژه میلاد مبارک حضرت قائم (عج ا... تعالی فرجه الشریف) را به همکاران پژوهشگاه تبریک گفت و اظهار امیدواری کرد در پناه ایشان، ایام خوبی پیش‌روی آنان باشد. دکتر نجفی همچنین با توجه به نزدیک شدن به ایام ماه پر خیر و برکت رمضان، برای اعضای پژوهشگاه آرزوی بهره‌مندی از برکات این ماه مبارک را کرد.
تصویب برنامه‌های درسی نیم‌سال دوم سال تحصیلی 1402
سپس دکتر روح‌ا... کریمی، مدیر تحصیلات تکمیلی پژوهشگاه، با اشاره به ضرورت تصویب برنامه‌های درسی نیم‌سال دوم سال تحصیلی 1402 در شورا، برنامه‌های درسی رشته‌ها و گرایش‌های تحصیلی دانشجویان مقطع دکتری پژوهشگاه شامل رشته‌های علوم سیاسی؛ زبان‌شناسی؛ فلسفۀ دین؛ حکمت متعالیه؛ فلسفۀ علم و فناوری؛ تاریخ ایران بعد از اسلام، و زبان‌ و ادبیات فارسی را قرائت کرد که پس از بحث و تبادل نظر اعضای شورا، به تصویب رسید.
بررسی و تصویب طرح‌نامه پیشنهادی رساله‌های دانشجویان مقطع دکتری
سپس مطابق دستورجلسه مقرر شورا، طرح‌نامه‌‌ پیشنهادی رساله‌‌های دانشجویان دورۀ دکتری پژوهشگاه مورد بحث و تبادل نظر اعضاء قرار گرفت. در این بخش از جلسه، ابتدا طرح‌نامه پیشنهادی آقای سهیل صفاری، دانشجوی رشته علوم سیاسی ـ اندیشه سیاسی از پژوهشکده اندیشه سیاسی، انقلاب و تمدن اسلامی مورد بحث و تبادل نظر اعضای شورا قرار گرفت که به پژوهشی درباره جایگاه امامت در تاریخ شیعه اختصاص داشت. سپس طرح‌نامه پیشنهادی خانم مریم کریمی دانشجوی رشته زبان و ادبیات فارسی از پژوهشکده زبان و ادبیات که به پژوهشی در زمینه سبک تذکره الاولیاء عطار و مقایسه آن با متونی همچون کشف المحجوب و نفحات‌الانس می‌پرداخت، بررسی شد. در بخش پایانی جلسه نیز طرح‌نامه پیشنهادی آقای امین خانی، دانشجوی رشته تاریخ ایران بعد از اسلام از پژوهشکده تاریخ ایران مورد بحث و تبادل نظر اعضای شورا قرار گرفت که به پژوهش درباره رهبری علماء در انقلاب مشروطه اختصاص داشت.
مطابق روال مقرر، پس از حضور دانشجویان نامبرده در جلسه شورا و تشریح موضوع و مسائل مورد بررسی، فرضیه‌ها و اهداف پژوهش‌ خود، اعضای شورا دیدگاه‌ها و نکات خود را در ارتباط با موضوع رساله‌ها و ابعاد مختلف طرح‌نامه‌های پیشنهادی مطرح و دانشجویان به سؤالات مطرح شده از سوی اعضای شورا پاسخ دادند. براساس مباحث صورت گرفته و مطابق نظر اعضای شورا پیشنهاد شد اصلاحاتی در طرح‌نامه‌های پیشنهادی دانشجویان در محورهای مختلف شامل اصلاح عنوان طرح‌نامه‌ها؛ فرضیه‌ها؛ چارچوب نظری؛ تحدید و تدقیق بازه زمانی پژوهش‌ها و نمونه‌های مورد بررسی و... صورت پذیرد. براساس مباحث صورت گرفته و مطابق نظر اعضای شورا، طرح‌نامه‌های پیشنهادی با اعمال برخی اصلاحات به تصویب رسید./پایان


نظر شما :