در سی‌ویکمین جلسه شورای پژوهشی صورت پذیرفت:

تصویب برنامه‌های پژوهشی اعضای هیأت علمی پژوهشگاه

۲۵ بهمن ۱۴۰۱ | ۱۴:۱۴ کد : ۲۳۵۵۴ مهمترین اخبار
تعداد بازدید:۱۵۵
تصویب برنامه‌های پژوهشی اعضای هیأت علمی پژوهشگاه

سی‌ویکمین جلسه شورای پژوهشی پژوهشگاه، 24 بهمن ‌ماه 1401 با حضور اعضای این شورا در سالن اندیشه پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی برگزار شد.
به‌گزارش روابط عمومی پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی، در این جلسه اعضای شورای پژوهشی علاوه بر تصویب ترجمه برخی دیگر از کتاب‌های مرتبط با طرح کلان ملی «استعمارشناسی در ایران»، پس از تبادل نظر درباره برنامه‌های پژوهشی انفرادی نوع «الف و ب» پیشنهادی اعضای هیأت علمی پژوهشکده‌های مختلف پژوهشگاه، با تنفیذ و تصویب آنها موافقت کردند.


دکتر نجفی: ازجمله وظایف دانشگاهیان آگاهی‌بخشی به مردم نسبت به ارزش‌ها و آرمان‌های انقلاب اسلامی است
در ابتدای جلسه دکتر موسی نجفی، رئیس پژوهشگاه، پس از درود و صلوات بر پیامبر خاتم صلّ ا... علیه و آله و سلّم و اهل بیت علیهم‌السّلام، با تبریک چهل و چهارمین سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی و ایام ا... دهه فجر و عدم تحقق پیش‌بینی‌های نادرست دشمنان کشور و تداوم مسیر انقلاب اسلامی باوجود گذشت چهار دهه از آن گفت: در طول 250 سال اخیر پس از به‌قدرت رسیدن آقامحمد خان قاجار در ایران تا زمان انقلاب اسلامی در ایران، هیچ دولت و حکومتی به اندازه زمان فعلی در مقابل قدرت‌های جهانی ایستادگی نکرده و درجهت حفظ استقلال و تأمین امنیت و منفافع ملی تلاش نکرده است.
رئیس پژوهشگاه با تأکید بر عدم تحمل استقلال و هویت ایران از سوی دشمنان تأکید کرد: دشمنان به هر شکل ممکن در پی شکستن استقلال و تضعیف هویت ایرانیان بوده و هستند و جامعه دانشگاهی کشور وظیفه دارد با آگاهی‌بخشی به جامعه و مردم، در جهت افزایش بصیرت و بینش آنها نسبت به ارزشمندی استقلال این مرز و بوم حرکت کند.
دکتر نجفی با اشاره به برخی اختلاف‌نظرها و وجود سلایق متنوع و متفاوت در جامعه ایران گفت: قشرهای مختلف جامعه به‌ویژه جناح‌های سیاسی باید توجه داشته باشند که این اختلاف‌‌نظرها در داخل کشور قابل حل و رفع است و طرح مسائل مربوط به کشور و امنیت آن در مراجع و نهادهای بیرونی، منجر به سوءاستفاده قدرت‌های خارجی و دشمنان تاریخی ایران شده و ممکن است تضعیف وحدت و امنیت کشور را در پی داشته باشد که لازم است همگی در این زمینه هوشیار باشیم.
وی با اشاره به حضور پررنگ و گسترده مردم در راه‌پیمائی 22 بهمن ماه تصریح کرد: مردم گرچه نسبت به وضعیت اقتصادی و مشکلات معیشتی موجود انتقاد داشته‌اند، اما همواره با حضور و بصیرت خود در ادوار مختلف مانع طمع دشمنان شده‌اند. دکتر نجفی در خاتمه سخنانش اظهار امیدواری کرد: با اتحاد و همبستگی هرچه بیشتر در جامعه، شاهد رشد و پیشرفت روزافزون کشور باشیم.
تبادل نظر اعضای شورا درخصوص اعمال افزایش جهش علمی
در ادامه جلسه و مطابق دستور جلسه مقرر، موضوع افزایش مربوط به جهش علمی در احکام کارگزینی اعضای هیأت علمی مورد بحث و تبادل نظر اعضای شورا قرار گرفت. ابتدا دکتر یحیی فوزی، معاون پژوهشی و تحصیلات تکمیلی پس از تبریک سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی و دهه فجر و آرزوی پیشرفت و سربلندی روزافزون برای کشور و مردم گفت: با توجه به تصمیم مدیریت پژوهشگاه مقرر شد، موضوع اجرایی شدن ضریب افزایش جهش علمی در احکام اعضای هیأت علمی در دستور کار شورای پژوهشی قرار گیرد تا مطابق نظر جمعی تصمیم‌گیری لازم انجام شود.
دکتر فوزی یادآور شد: مطابق با دستورالعمل ابلاغی از سوی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری و سایر نهادهای ذی‌ربط به منظور افزایش حقوق اعضای هیأت علمی مربوط به جهش علمی ضرورت دارد مطابق با امتیاز کسب شده از ترفیع سال 1400 اعضای هیأت علمی، افزایشی 10 تا 15 درصدی صورت گیرد. 
سپس اعضای شورا به بحث و تبادل نظر درخصوص ابعاد مختلف تعیین حد نصاب لازم برای اعمال ضریب 10 یا 15 درصدی پرداختند. براساس مباحث صورت‌گرفته و پس از طرح نکات ناظر به مصوبه از سوی دکتر قنبرلو، معاون اداری، مالی و مدیریت منابع پژوهشگاه و بررسی و ارزیابی پیشنهادهای مختلف در این زمینه، مطابق با نظر اعضای شورا مقرر شد، مشابه با روند اجرایی ساختن این مصوبه در برخی دانشگاه‌ها و مؤسسات پژوهشی همچون دانشگاه تهران و...، افزایش حقوق اعضاء متناسب با ترفیع آنها در سال 1400 صورت گیرد.
تصویب برنامه‌های پیشنهادی اعضای هیأت علمی
در بخش پایانی جلسه، عناوین و مجریان برنامه‌های پژوهشی انفرادی نوع «الف و ب» پیشنهادی اعضای هیأت علمی از پژوهشکده‌های مختلف پژوهشگاه ازجمله پژوهشکده‌ تاریخ و فلسفه علم؛ فلسفه؛ مطالعات اجتماعی؛ اندیشۀ سیاسی، انقلاب و تمدن اسلامی؛ مطالعات فرهنگی و رسانه؛ تاریخ ایران و گروه پژوهشی مدیریت توسط معاون پژوهشی و تحصیلات تکمیلی پژوهشگاه قرائت شد. پس از ارائه توضیح مختصری از سوی رئیس پژوهشکده و گروه پژوهشی ذی‌ربط، اعضای شورا با تصویب و تنفیذ برنامه‌های پژوهشی پیشنهادی موافقت کردند. در این بخش مقرر شد معاونت پژوهشی و تحصیلات تکمیلی مطابق روال مقرر، مکاتبه لازم درخصوص ترجمه کتاب‌ها را به سایر دانشگاه‌ها و مؤسسات پژوهشی اطلاع‌رسانی کند تا از تکرار ترجمه جلوگیری شود.
همچنین با توجه به تصویب طرح کلان ملی «استعمارشناسی در ایران»، عناوین برخی دیگر از کتاب‌های پیشنهادی و مترجمان آنها اعلام و به تصویب اعضای شورا رسید.
تصویب اخذ مجوز برای انتشار نشریه جدید گروه پژوهشی مدیریت
در بخش پایانی جلسه شورا، درخواست گروه پژوهشی مدیریت برای اخذ مجوز انتشار نشریه‌ای در این حوزه مورد بحث و تبادل نظر اعضاء قرار گرفت. پس از توضیح رئیس گروه مدیریت، دکتر الهام ابراهیمی درخصوص کاستی‌های مختلف در این زمینه و ظرفیت‌های موجود در پژوهشگاه برای راه‌اندازی نشریه‌ای در این حوزه، براساس نظر اعضای شورا مقرر شد، معاونت پژوهشی و تحصیلات تکمیلی مکاتبه لازم با وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی را برای اخذ مجوز راه‌اندازی نشریه به‌صورت دوفصلنامه صورت دهد.


نظر شما :