در سیزدهمین دوره جشنواره بین‌المللی فارابی صورت گرفت؛

تجلیل از دکتر فوزی و دکتر افروغ دو استاد پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی

۱۵ تیر ۱۴۰۱ | ۱۲:۴۷ کد : ۲۲۶۷۸ اخبار معاونت
تعداد بازدید:۲۱۱
تجلیل از دکتر فوزی و دکتر افروغ دو استاد پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی

آیین معرفی برگزیدگان اختتامیه سیزدهمین دوره جشنواره بین‌المللی فارابی ویژه تحقیقات علوم انسانی و اسلامی با حضور سید ابراهیم رئیسی، رئیس جمهور در سالن اجلاس سران کشورهای اسلامی برگزار و در این مراسم از دو استاد پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی تجلیل به‌عمل آمد.

به گزارش روابط عمومی پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی، در آیین اختتامیه سیزدهمین دوره جشنواره بین‌المللی فارابی ویژه تحقیقات علوم انسانی و اسلامی از طرح پژوهشی «امام خمینی (ره) در مواجهه با مخالفان و منتقدان: مطالعه بنیان‌های نظری و سیره عملی» اثر دکتر یحیی فوزی، استاد و عضو هیأت علمی پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی، به‌عنوان اثر شایسته تقدیر بزرگسالِ گروه مطالعات انقلاب اسلامی و امام خمینی (ره) معرفی و از وی تجلیل به‌عمل آمد.
همچنین در این مراسم از دکتر عماد افروغ، استاد بازنشسته و عضو هیأت علمی پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی، به‌عنوان شخصیت پیشرو علوم انسانی و اسلامی، تکریم به‌عمل آمد.

رئیس‌جمهور:
در تحقق علوم انسانی ترازِ انقلاب اسلامی، عقب‌ماندگی‌هایی وجود دارد

سیدابراهیم رئیسی، رئیس‌جمهور کشورمان در مراسم اختتامیه سیزدهمین جشنواره بین‌المللی فارابی ضمن ابراز خرسندی از حضور در جمع استادان، فرهیختگان و محققان علوم انسانی و اسلامی و با تبریک به برگزیدگان این جشنواره، اظهار کرد: در نشست‌هایی از این دست، لازم است دانشمندان و فرهیختگان ضمن آسیب‌شناسی وضع موجود، نسبت به کاهش فاصله با وضع مطلوب، پیشنهاد و راهکار ارائه کنند.

رئیس‌جمهور همچنین با تأکید بر ضرورت آسیب‌شناسی در حوزه علوم انسانی، افزود: علوم انسانی اسلامی، مغز افزار حاکمیت و مدیریت و نیز قوه محرکه پیشرفت در نظامی است که مبتنی بر دین بوده و درون‌مایه آن علم و دانش است. در چهل‌وچهارمین سال پیروزی انقلاب شکوهمند اسلامی، لازم است یک آسیب‌شناسی کنیم که چه میزان رشد و پیشرفت در این حوزه صورت گرفته است؟

آیت‌الله رئیسی با تأکید بر اینکه علوم انسانی ما باید تراز انقلاب اسلامی باشد، تأکید کرد: به نظر می‌رسد برای نیل به علوم انسانی تراز انقلاب اسلامی، در آنچه که باید اتفاق می‌افتاد، عقب‌ماندگی‌هایی وجود دارد و این عقب‌ماندگی باید به دست پژوهشگران و استادان این حوزه جبران شود.

رئیس‌جمهور با تأکید بر لزوم نظریه‌پردازی، نوآوری و خلاقیت در حوزه علوم انسانی و توجه به رویکرد دینی در این حوزه، اظهار کرد: فصل‌الفصول انسان، تعلم است و علاوه بر آن، انسانیت انسان مبتنی بر آموخته‌های او از وحی است.

وی نشان دادن راه به انسان را مأموریت خطیر علوم انسانی اسلامی دانست و تصریح کرد: برای بالندگی و رشد در حوزه علوم انسانی، باید تقلید از غرب در این حوزه کنار گذاشته شود و مبتنی بر مبانی غنی اسلامی، کار اجتهادی و نوآورانه انجام گیرد. در گام بعدی اجتهاد و نوآوری در این حوزه باید در مجامع علمی و حوزوی و دانشگاهی مورد استقبال قرار گیرد و نخبگان و عالمان و دانشگاهیان ما با دید باز اما نگاهی نقادانه به سراغ نظریه‌های جدید بروند و آنها را با ابزار نقد، مورد پالایش قرار دهند.

آیت‌الله رئیسی با تأکید بر لزوم ایجاد کرسی‌های نقد و نقدپذیری، اظهار کرد: همان‌طور که رهبر انقلاب فرمودند نباید باکی از نقد نظریات وجود داشته باشد و باید مجال بحث و طرح نقد فراهم شود. متولیان ایجاد تحول در علوم انسانی باید بدانند اولین شرط تحقق در این حوزه، تحول شناختی است و در این زمینه باید از چهره‌های تحول‌خواه و تحول‌گرا استفاده کنیم.

رئیسی در ادامه تکریم، تشویق و حمایت از استادان، محققان و پژوهشگران در ایجاد این تحول را ضروری و مؤثر دانست و افزود: گاهی برخی استادان و بزرگان علوم انسانی گلایه دارند که شرایط علوم دیگر بر علوم انسانی هم تحمیل می‌شود، در صورتی‌که علوم انسانی باید با شرایط و مقتضیات خود تبیین و تشریح شود.

رئیس‌جمهور در ادامه با بیان اینکه پیام این نشست و رویداد باید این باشد که تا چه میزان نظام مسائل کشور مبتنی بر علوم انسانی پاسخ گرفته است، افزود: همواره یکی از دغدغه‌های بنده اجرای عدالت در همه عرصه‌ها به ویژه در پرداخت دستمزدها بوده است که در این زمینه از استادان دانشگاهی برای تبیین و تنظیم یک شیوه علمی عادلانه برای پایان دادن به نظام ناعادلانه پرداخت‌ها دعوت شده است.

تأکید دکتر زلفی‌گل به پنج اولویت وزارت علوم

پیش از سخنرانی رئیس‌جمهور نیز دکتر زلفی‌گل وزیر علوم، تحقیقات و فناوری در سخنانی با بیان اینکه کشوری که هزینه برای علم را سرمایه‌گذاری بداند حتماً دست برتر در همه عرصه‌ها را خواهد داشت، گفت: خرسندیم که رهبر حکیم و فرزانه و همچنین رئیس‌جمهور ما برای علم و عالمان و فناوران جایگاه ویژه‌ای قائل هستند.

دکتر زلفی‌گل با اشاره به اینکه جمهوری اسلامی اساس پیشرفت خود را در زمینه علم می‌داند، افزود: در این راستا وزارت علوم با لحاظ نوع نگاه و حاکمیت جمهوری اسلامی و در دولت مردمی، پنج اولویت «مرجعیت دیپلماسی علم و فناوری»، «آموزش، پژوهش و برون‌داد هدفمند»، «نوآوری فرهنگی و فرهنگ نوآوری»، «شاگرد نوآور و نوآورپروری»، و «تولید خدمت، ثروت و سرمایه از دانش» را سرلوحه کار خود قرار داده است و برای تحقق آن از تمام ظرفیت‌های علمی و پژوهشی موجود در کشور استفاده خواهد کرد.

دکتر غلامی: جشنواره فارابی، زمینه حمایت از استعدادهای برتر و نخبگان علمی را فراهم می‌کند

همچنین حجت‌الاسلام رضا غلامی، رئیس دبیرخانه سیزدهمین دوره جشنواره بین‌المللی فارابی، در اختتامیه این جشنواره که در سالن اجلاس سران برگزار شد، گفت: در جمهوری اسلامی تحول علوم انسانی موضوعی بسیار با اهمیت و جدی است، به ویژه با پیروزی انقلاب اسلامی این بحث که چه نسبتی باید بین علوم انسانی و اجتماعی به عنوان مغزافزار پیشرفت کشور و گفتمان انقلاب اسلامی وجود داشته باشد، مطرح شد.

وی افزود: طی دهه های اخیر در زمینه تحول علوم انسانی اقدامات ارزشمندی انجام شده است اما فاصله ما با نقطه مطلوب بسیار زیاد است. در زمینه تحول در حوزه علوم بومی سازی، کارآمدسازی و هماهنگی با جهان الهی و احکام اسلامی با نقطه مطلوب فاصله طولانی داریم و چه بسا به این زودی اهداف مهم و پیش بینی شده تحول علوم انسانی محقق نشود، چراکه سرمایه گذاری، تلاش  و زمان زیادی لازم است. اگر علوم انسانی بخواهد در پیشرفت کشور تاثیرگذار باشد باید فرصت لازم برای تمدن‌سازی را ایجاد کند.

رئیس دبیرخانه سیزدهمین دوره جشنواره بین المللی فارابی با بیان اینکه طی هماهنگی با دکتر زلفی‌گل وزیر علوم قرار شد جایزه دیپلماسی علمی به جشنواره بعدی افزوده شود، خاطرنشان کرد: جشنواره فارابی در این چهارده دوره موفق بوده است اما به علت نبود امکانات مالی یا سیاست های وزارت علوم در دوره های قبل نتوانسته به همه اهداف و استعدادهای جشنواره دست یابد، اما در این دوره طی همکاری با وزارت علوم و شخص وزیر بنا داریم که استعدادها و ظرفیت‌های جشنواره شناسایی شده و به فعلیت برسد.

در این مراسم با حضور رئیس‌جمهور از ۱۰ شخصیت پیشگام و پیشتاز علوم انسانی و اسلامی، ۱۰ استاد برگزیده بین‌المللی و ۲۲ برگزیده گروه‌های مختلف علمی با اهدای لوح یادبود تجلیل شد./پایان

 

 

 

 

عکس

دکتر یحیی فوزی، استاد و عضو هیأت علمی پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی

 

عکس

دکتر عماد افروغ، استاد بازنشسته پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی


نظر شما :