هشتمین جلسه شورای پژوهشی پژوهشگاه برگزار شد

ضرورت هم‌گرایی و تعامل میان اعضای پژوهشگاه به منظور افزایش کیفیت فعالیت‌های پژوهشی

۰۳ اسفند ۱۴۰۰ | ۱۲:۳۶ کد : ۲۲۲۵۴ اخبار معاونت
تعداد بازدید:۲۹۸
ضرورت هم‌گرایی و تعامل میان اعضای پژوهشگاه به منظور افزایش کیفیت فعالیت‌های پژوهشی

هشتمین جلسه شورای پژوهشی پژوهشگاه 2 اسفند ماه 1400، در سالن اندیشه پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی با حضور اعضای شورا برگزار شد. 

ضرورت هم‌گرایی و تعامل میان اعضای پژوهشگاه به منظور افزایش کیفیت فعالیت‌های پژوهشی
به‌گزارش روابط عمومی پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی، در ابتدای این جلسه دکتر موسی نجفی، رئیس پژوهشگاه، با تبریک اعیاد ماه مبارک رجب به‌ویژه ولادت حضرت امیرالمؤمنین امام علی(ع) اظهار امیدواری کرد: فعالیت‌ها و برنامه‌های مختلف برگزارشده در پژوهشگاه در راستای تحقق اهداف و آرمان‌های متعالی پیامبر گرامی اسلام(ص) و ائمه اطهار و اهل بیت (ع) باشد.

 دکتر نجفی با اشاره به دستور جلسه شورای پژوهشی، از اختصاص برنامه چند جلسه آتی شورا به بررسی پیش‌نویس شیوه‌نامه پژوهشی پیشنهادی اعضای کمیسیون «ارزیابی کیفیت و تحول در پژوهش» خبر داد و به تشریح اهمیت آن و درخواست نهادها و مراجع بالادستی برای تدوین شیوه‌نامه‌ای جداگانه برای مؤسسات پژوهشی فعال در حوزه علوم انسانی و هنر پرداخت.

 رئیس پژوهشگاه اظهار امیدواری کرد پس از تدوین اولیه این شیوه‌نامه و برسی ابعاد و جوانب مختلف آن، با حمایت مسئولان وزارت علوم، تحقیقات و فناوری و طرح و تصویب آن در شورای عالی انقلاب فرهنگی، این شیوه‌نامه تبدیل به سندی محوری برای استفاده سایر مراکز و مؤسسات پژوهشی فعال در کشور تبدیل شود. دکتر نجفی همچنین با تأکید مجدد بر ضرورت انعکاس مباحث و تصمیم‌گیری‌های صورت گرفته در جلسات مختلف شورای پژوهشی و شورای تحصیلات تکمیلی به اعضای پژوهشکده‌ها و مراکز از سوی رؤسای آنها و نیز طرح بازخورد نظرات اعضای پژوهشگاه در جلسه شورا، بر اهمیت مشارکت، هم‌گرایی و تعامل اعضای مختلف پژوهشگاه به‌منظور ارتقاء جایگاه پژوهشگاه و افزایش کیفیت فعالیت‌ها و دستاوردهای پژوهشی تأکید کرد. 

ابعاد و موانع اجرایی ساختن آیین‌نامه تمام وقت ویژه اعضای هیأت علمی
در ادامه جلسه دکتر عبدا... قنبرلو، معاون اداری، مالی و مدیریت منابع پژوهشگاه با اشاره به ابعاد مختلف مسئله همسان‌سازی و آیین‌نامه تمام وقت ویژه اعضای هیأت علمی، مشکلات و مسائل ناشی از تأمین منابع آن از محل درآمدهای اختصاصی یا فروش اموال مازاد دانشگاه‌ها و مؤسسات یا سایر درآمدهای اختصاصی آنها را مطابق با مصوبه ابلاغی دانست و امکان تحقق و اجرایی ساختن آن را منوط به تخصیص اعتبار و تصویب در نهادهای ذی‌ربط و تأمین آن دانست. دکتر قنبرلو با تشریح طرح موضوع در سطح کلان و ملی و ناظر به منافع عموم مردم، از عدم تحقق منابع مالی برای اجرای آن در پژوهشگاه خبر داد و با توجه به چالش‌های مختلف ایجاد شده برای پژوهشگاه و نظر اعضای جلسه، مقرر شد احکام صادره بر مبنای آیین‌نامه تمام وقت ویژه ملغی و احکام براساس مصوبات ابلاغی از سوی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری تنظیم شد.
 
قدردانی از مجری مراسم تودیع و معارفه و دست‌اندرکاران ساخت و تجهیز تالارهای پژوهشگاه
در ادامه، دکتر مالک شجاعی جشوقانی، سرپرست مدیریت ترویج دستاوردهای پژوهش‌های علوم انسانی به عنوان نماینده دست‌اندرکاران برگزاری مراسم تودیع و معارفه ریاست پژوهشگاه و محمدعلی معتضدیان، مدیر اداری و پشتیبانی پژوهشگاه، به‌عنوان نماینده واحدهای مختلف مشارکت‌کننده در ساخت و تجهیز تالارهای پژوهشگاه، در جلسه شورا حضور یافتند و از تلاش‌ها و مساعی واحدها و نیروهای مختلف به‌ویژه نیروهای شایسته خدماتی، در برگزاری شایسته و باشکوه مراسم‌ یادشده و آماده‌سازی تالارهای پژوهشگاه با اهدای هدایایی قدردانی به عمل آمد.

بررسی شیوه‌نامه پژوهشی پیشنهادی اعضای کمیسیون «ارزیابی کیفیت و تحول در پژوهش»
در بخش پایانی جلسه، شیوه‌نامه پژوهشی پیشنهادی کمیسیون «ارزیابی کیفیت و تحول در پژوهش» پژوهشگاه با حضور اعضای این کمیسیون، مورد بحث و بررسی اعضای جلسه قرار گرفت. ابتدا دکتر فاطمه براتلو، عضو این کمیسیون، با تشریح برخی ضرورت‌های بازنگری در روش‌های قبل، به پایان موعد اجرای نظام‌نامه اشاره و با بیان بخشی از نکات اشتراک و تمایز این شیوه‌نامه با نظام‌نامه پژوهشی، به‌طور مشخص از اعطای اختیار بیشتر به پژوهشکده‌ها، مراکز و گروه‌های پژوهشی در این شیوه‌نامه خبر داد و آن را از نقاط قوت این شیوه‌نامه دانست. دکتر براتلو در ادامه با تبیین ساختار شیوه‌نامه پژوهشی پیشنهادی، افزود: منطق تنظیم شیوه‌نامه پژوهشی حاضر مبتنی بر اهداف مصرح در اساسنامه پژوهشگاه و اسناد بالادستی نظیر آیین‌نامه جامع مدیریت دانشگاه‌ها و موسسات آموزش عالی، پژوهشی و فناوری، آیین‌نامه ارتقاء مرتبه اعضای هیات علمی و شیوه‌نامه اجرایی آن و نیز آیین‌نامه استخدامی اعضای هیات علمی است و علاوه بر مطالعات میدانی از اسناد سایر مراکز تحقیقاتی مشابه، تلاش شده با مطالعة کیفی و مصاحبه‌های به عمل آمده از اغلب قریب به اتفاق اعضا هیأت علمی، که چندی پیش با رویکرد تحول در پژوهش و ارتقای کیفیت فعالیت‌های پژوهشی انجام شده بود، نقطه نظرات اعضا نیز در تدوین آن لحاظ شود. وی به عنوان نمونه توجه به تعدد و تنوع و اختلاف رشته‌ها وتخصص‌ها در پژوهشکده‌ها/گروه‌های مستقل و مراکز  را یکی از نمونه‌هایی برشمرد که بر اساس آن تلاش شده تا این تکثر در متن شیوه‌نامه به طرق مختلف مورد توجه قرار گیرد. دکتر براتلو در ادامه از قالب‌های مختلف لحاظ شده برای انواع وظایف و تکالیف پژوهشی اعضای هیأت علمی بر مبنای نوع فعالیت (طرح، فعالیت، برنامه پژوهشی)، نحوۀ اجرا (فردی یا گروهی)، بازه‌های زمانی شناور و مختلف (کوتاه مدت، میان مدت، بلند مدت) و مراجع مختلف تأییدکننده هریک از آنها (شورای پژوهشی پژوهشگاه کمیسیون منتخب شورای پژوهشی، شورای پژوهشی پژوهشکده،) خبر داده و به تشریح‌آنها پرداخت.

در پایان جلسه اعضای شورا به بحث و تبادل نظر دربارۀ ابعاد مختلف مسائل مطرح شده در این شیوه‌نامه (به‌ویژه ناظر به اولین بخش از چهارگانة پیشنهادی) پرداختند و با توجه به دیدگاه‌های مطرح شده، مقرر شد اصلاحات پیشنهادی اعضای شورا در پیش‌نویس شیوه‌نامه اعمال و در جلسه آتی، که روز چهارشنبه مورخ 4 اسفندماه برگزار خواهد شد، طرح شده و ارزیابی سایر بخش‌های شیوه‌نامه پیشنهادی ادامه یابد.


نظر شما :