نشست «نقش عهد جدید در فهم عروج عیسی(ع) در قرآن» برگزار شد

۱۳ آذر ۱۴۰۲ | ۰۸:۳۶ کد : ۲۴۶۶۱ خبر و اطلاعیه اخبار
تعداد بازدید:۱۱۸
نشست «نقش عهد جدید در فهم عروج عیسی(ع) در قرآن» برگزار شد


نشست «نقش عهد جدید در فهم عروج عیسی(ع) در قرآن» برگزار شد.

 

گروه مطالعات تاریخی و فرهنگی قرآنِ پژوهشکده مطالعات فرهنگیِ پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی به‌مناسبت هفته پژوهش، پنجمین نشست از سلسله نشست‌های انتقادی اسلام و باستان متأخر رابا عنوان (نقش عهد جدید در فهم عروج عیسی(ع) در قرآن) را در روز 18 آذر ماه 1402 با سخنرانی دکتر روح الله نجفی دانشیار دانشگاه خوارزمی برگزار نمود.

چکیده:

بر وفق عهد جدید، عیسی سه روز پس از مرگ بر صلیب به پاخاست و زنده شد و چهل روز بر زمین بود و بعد، به آسمان برده شد و بر سمت راست خدا نشست. بدینسان عیسی، زنده در آسمان است و قرار است به زمین بازگردد تا حکومتی آسمانی را بر زمین برقرار کند.
از دیگر سو، شناخت پیشینه صعود و نزول عیسی با تفسیر پنج آیه قرآن (آل عمران/55، نساء/158، نساء/159، مائده/117 و زخرف/61) به نحو مستقیم رابطه دارد. در مقام فهم این آیات، دو دیدگاه مختلف با یکدیگر رقابت دارند که یکی، بر وفق پذیرش صعود و نزول عیسی شکل گرفته است اما دیگری زنده به آسمان شدن عیسی را در قرآن منکر است و به تبع آن نزول وی را هم منتفی می داند.
حال پرسش آن است که نسبت پیشینه صعود و نزول عیسی با فهم آیات قرآن به چه سان است؟ آیا شناخت پیشینه مسیحی این موضوع بر تفسیر آیات قرآن اثرگذار است؟ 
در این تحقیق برآنیم تا نشان دهیم که استنباط صعود و نزول عیسی از قرآن بر پیشینه مسیحی قصه اتکاء دارد و عهد جدید، موید آن است که مقصود از رفع عیسی در قرآن، بالا بردن جسمانی او به آسمان است.
 

صوت این نشست در سایت پژوهشکده مطالعات قرآنی قابل دسترسی است.

 


نظر شما :