کارگاه آموزشی-پژوهشی معناشناسی و مطالعات قرآنی( دوره چهارم) معناشناسی ایمان در قرآن کریم

۰۷ اردیبهشت ۱۴۰۱ | ۱۱:۱۶ کد : ۲۲۴۰۹ خبر و اطلاعیه
تعداد بازدید:۳۶۹

کارگاه آموزشی-پژوهشی معناشناسی و مطالعات قرآنی( دوره چهارم)  معناشناسی ایمان در قرآن کریم

کارگاه معناشناسی ایمان در قران کریم، در روزهای 4شنبه و 5 شنبه، 10 و 11 آبان ماه 1396، با همت پژوهشکده مطالعات قرانی در محل پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی برگزار شد.
در اولین نشست این کارگاه، که روز 4شنبه از ساعت 9 تا 11 در سالن حکمت پژوهشگاه، برگزار شد، دکتر هادی رهنما، به بحث از معناشناسی ساختگرای ایمان در قرآن کریم پرداختند. ایشان بعد از برشمردن انواع خوانش ها در این شاخه از معناشناسی، با ارائه شواهد و مثال هایی از واژه ایمان و مشتقات آن در قرآن کریم، فرایند پیگیری چنین موضوعاتی را در قرآن کریم شرح دادند. انتهای جلسه نیز، از ساعت 11 تا 13، به پرسش و پاسخ های اعضای حاضر در کارگاه از اقای دکتر رهنما، گذشت.  
در دومین نشست روز اول نیز، که از ساعت 14 تا  18در محل سالن حکمت برگزار شد، دکتر پاکتچی به بحث پیرامون معناشناسی پرداختند و  برخی واژگان قرآن را در این زمینه به بحث گذاشتند. یکساعت انتهایی جلسه نیز، اعضای حاضر در جلسه، پرسش هایشان را از ایشان پرسیدند. 
در نشست اول روز دوم نیز، که از ساعت 13-9 در محل سالن اندیشه پژوهشگاه برگزار شد؛ خانم دکتر افراشی، ابتدا به پیشینه معناشناسی واژگانی در بحث الفاظ پرداختند و بعد از معرفی گونه های مختلف معناشناسی واژگانی و پرسش های اصلی این شاخه علمی، به ارائه شواهد قرآنی این امر پرداختند. ایشان به طور خاص باهم آیی واژگانی ایمان و عهد را در قرآن کریم بررسی کرده و گونه های مختلف ارتباط میان این دو واژه را در انواعی همانند چندمعنایی، شمول معنایی و .... برشمردند.
نشست آخر این کارگاه یعنی عصر پنجشنبه، نیز، مجددا به دکتر پاکتچی اختصاص یافت که واژه ایمان را با رویکرد معناشناسی فرهنگی به بحث گذاشتند. ایشان در آغاز جلسه، ابتدا معناشناسی فرهنگی را معرفی کردند و تفاوت آن را با سایر شاخه های علمی همانند انسان شناسی،  جامعه شناسی و .... بیان نمودند. در نهایت یکی از نظریه های موجود در مطالعات فرهنگی را انتخاب و آن را در قرآن کریم، ذیل واژه ایمان و مشتقاتش، پیگیری نمودند. 




نظر شما :