«معناشناسی صبر در قرآن کریم»

۱۳ بهمن ۱۴۰۰ | ۱۲:۱۰ کد : ۲۲۱۳۳ خبر و اطلاعیه
تعداد بازدید:۵۱۱
«معناشناسی صبر در قرآن کریم»

پژوهشکده مطالعات قرآنی پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی در تاریخ 22 آبان ماه سال 98 کارگاه آموزشی معناشناسی و مطالعات قرآنی (دوره ششم) را با عنوان «معناشناسی صبر در قرآن کریم»  با تدریس دکتر آزیتا افراشی و دکتر احمد پاکتچی برگزار نمود.

معناشناسی به مثابه دانش مطالعه ابعاد معنای زبانی، حیطه‌ای گسترده‌ای از دانش انسانی را دربرمی‌گیرد و در مقولات و روش‌هایش با طیف متنوعی از علوم انسانی در تعامل است. در این میان، روشن است که معناشناسی در ارائه خدمات روش‌شناختی به دانش‌هایی که موضوع مطالعه آنها متون زبانی است (از جمله علوم قرآنی و حدیث)، اهمیت و نقشی دوچندان دارد.
مطابق برنامه پژوهشکده مطالعات قرآنی در آبان ماه هر سال کارگاه معناشناسی و مطالعات قرآنی برگزار می‌شود. با توجه به مرور حیطه‌های معناشناسی در سه دوره نخست (93 تا 95) و نیز با لحاظ نظرات شرکت کنندگان که بیشتر به دنبال کاربست الگوهای معناشناسی در تحلیل معناهای قرآنی بوده‌اند، از دوره چهارم (96) کارگاه‌ صورت موضوعی به خود گرفته است. بدین ترتیب یک معنای قرآنی با تکیه بر روش‌ها و رویکردهای متفاوت بررسی می‌شود. کوشش می شود در انتخاب معناهای قرانی، محوریت و اهمیت آن معنا در نظام معنایی قرآن کریم و نیز ملاحظات و ضرورت‌های اجتماعی لحاظ گردد. با همفکری اساتید معناهای اخلاقی-دینی به عنوان محور موضوعی کارگاه‌ها انتخاب شده‌اند.

سرفصل و محتوای آموزشی دوره :
رویکرد فرهنگی به معنای صبر در قرآن کریم
رویکرد شناختی به معنای صبر
مطالعه ساختگرایانه معنای صبر در قرآن کریم

 


 


نظر شما :