کارگاه آموزشی روش تحقیق تخصصی (تطبیقی) با رویکرد مطالعات قرآنی دکتر احمد پاکتچی

۳۰ آذر ۱۳۹۵ | ۱۲:۵۷ کد : ۱۴۵۷۱ خبر و اطلاعیه
تعداد بازدید:۱۷۲۰
کارگاه آموزشی روش تحقیق تخصصی (تطبیقی) با رویکرد مطالعات قرآنی دکتر احمد پاکتچی
پژوهشکده مطالعات قرآنی پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی با همکاری انجمن ایرانی مطالعات قرآنی و فرهنگ اسلامی برگزار می کند:

کارگاه آموزشی روش تحقیق تخصصی (تطبیقی) با رویکرد مطالعات قرآنی
دکتر احمد پاکتچی
عضو هیأت علمی دانشگاه امام صادق (ع) و پژوهشگر پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی

در جامعه امروز انتظارات از نصوص دینی و عالمان و دین پژوهان آن است که بتوانند نیاز های مربوط به ابعاد مختلف زندگی روز از جمله شکوفایی علوم انسانی را با بهره گیری بیشینه از قرآن کریم و دیگر نصوص دنیا برآورده کنند و این مهم نیازمند توسعه روش شناسی است.
در حال حاضر روش پژوهش کیفی در پژوهشهای علوم انسانی در مقایسه با سایر روشها از اهمیت و کارآمدی بیشتری برخوردار است. از آنجا که روش تحقیق کیفی همانند روش تحقیق کمی نیاز به استفاده از فرمول و محاسبات ندارد عده ای تصور می کنند این روش ساده و به دور از پیچیدگی است در حالی که روش تحقیق کیفی از سویی مرحله جمع آوری اطلاعات طولانی تری دارد و از سوی دیگر نیازمند مهارت تحلیلی ویژه محقق در کشف و دریافت معانی از داده ها و واکاوی آنهاست. ضمن این که اساساً روش شناسی کیفی خصلتی بین رشته ای دارد و مرزهای رشته ای، حوزه ای و موضوعی را درمی نوردد. پیش از این کارگاه، روش تحقیق با رویکرد تاریخی ( با موضوع روش های تاریخی: متن پژوهی تاریخی و روش های تاریخی: تاریخ انگاره) و روش تحقیق با رویکرد تحلیلی ( با موضوع روش های تحلیلی: تحلیل ساختاری و روش های تحلیلی:تحلیل  نقش گرا و روابط خوشه ای ) برگزار گردید
در ادامه کارگاه روش تحقیق تخصصی (تطبیقی) با رویکرد مطالعات قرآنی با هدف ایجاد توسعه روش شناختی در حیطه مطالعات قرآنی و با موضوع معرفی روش های گوناگون کیفی در حوزه های علوم انسانی، به خصوص روش های مربوط به پژوهش متن و انگاره و بومی سازی آنها در حیطه مطالعات قرآنی برگزار خواهد شد. در این مسیر از روش های متداول در علوم مرتبط مانند زبان شناسی، نشانه شناسی، تاریخ، مطالعات ادیان و انسان شناسی استفاده می شود.
در اجرای دوره، در هر بحثی مبانی نظری به اختصار بیان می شود و سپس در یک فضای کارگاهی مباحث مطرح شده و مصداق یابی شده و در قالب نمونه های علمی در همان فضا مطالعه انجام خواهد گرفت.
سرفصل مباحث عبارت است از:
روش های تطبیقی: مقایسه خرد  و کلان
با هدف بیان مبانی نظری و مصداق یابی در فضای کارگاهی
ایجاد و توسعه روش شناختی در حیطه مطالعات قرآنی

مخصوص اعضای هیات علمی و دانشجویان مقطع دکتری
*
مدت زمان دوره : ۴ ساعت ( ۱ جلسه ۴ ساعته ) ۱ روز
زمان برگزاری : روز سه شنبه، ساعت ۸ تا ۱۲       تاریخ برگزاری : ۷ دی ماه ۹۵

هزینه ثبت نام: ۶۰۰۰۰۰ریال
اعضای هیات علمی حوزه و دانشگاه، طلاب و دانشجویان، همکاران و ثبت نام کنندگان گروهی : ۴۰۰۰۰۰ ریال

شماره کارت مرکز: ۵۸۹۲۱۰۱۱۴۴۶۴۸۲۵۶  بانک سپه بنام حبیب صحرائی خامسلو
***
به شرکت کنندگان گواهینامه معتبر داده خواهد شد که ارزش علمی و اداری دارد. این گواهینامه قابل ترجمه و مورد تأیید وزارت علوم، تحقیقات و فناوری است.

تلفن مشاوره و ثبت نام ( در ساعت اداری ) : ۸۸۶۲۴۴۸۵ سرکار خانم عبدالهی

نشانی: تهران- بزرگراه کردستان- نبش خیابان دکتر صادق آئینه وند (۶۴ غربی)- پژوهشگاه علوم-انسانی و مطالعات فرهنگی

http://www.ihcs.ac.ir/UploadedFiles/8/30/43605.jpg

فایل های ضمیمه


نظر شما :