متن‌خوانی الهیات قانون

۲۴ مهر ۱۴۰۲ | ۰۹:۳۱ کد : ۲۴۳۶۱ مهم ترین اخبار
تعداد بازدید:۲۵۳
مسئله ۹۰ و ۹۱ از قسمت اول بخش دوم رساله الهیات قانون با مضمون بحث از متافیزیک و الهیات قانون توسط دکتر سیدمحمدحسین کاظمینی، عضو هیئت علمی دانشکده حقوق و علوم سیاسی دانشگاه تهران در گروه فقه و حقوق شورای بررسی متون، از شنبه ۲۹ مهرماه ۱۴۰۲ ارائه می شود.
متن‌خوانی الهیات قانون

گروه فقه و حقوق شورای بررسی متون برگزار می کند:

الهیات قانون

اثر توماس آکویناس

 

متن خوانی قسمت اولِ بخش دوم: مسئله 90 و 91

دکتر سیدمحمدحسین کاظمینی

 عضو هیئت علمی دانشکده حقوق و علوم سیاسی دانشگاه تهران

 

 

چکیده

رسالۀ summa theologiae اثر سترگ توماس آکویناس از فیلسوفان و الهی‌دانان مسیحی سدۀ سیزدهم اروپا از جمله متون کلاسیکی است که در زمرۀ متونِ «در میانه» محسوب می‌شود. بدین معنا که از سویی حامل وضع انسان جمعی زمانۀ خود بوده و وصف نحوۀ حضور او را بیان‌گر است و از سویی دیگر، دگرگشت و گذار وضع حضور او را متضمن است.

این وضع در میانه بودن در ساحت اندیشۀ حقوقی و بر مدار متافیزیک و الهیات حقوق و قانون از بخش‌های مهم رسالۀ summa محسوب می‌شود و آنچه در ساحت حقوق در اوج عهد میانه در سده دوازدهم و سیزدهم رقم خورده و اقتدار دولت-کلیسا و نظم جمعی اروپای مسیحی را تمهید کرده و نیز زمینه‌های گذار به سوی ظهور اندیشه حقوقی رنسانس و دوره مدرن را مهیا نمود در آن نهفته است.

پی‌جویی حیثیات و شئون مسئلۀ مذکور در راستای تفطن به آن موقعیتی که خود به عنوان انسان جمعی ایرانی-اسلامی در آن حاضریم، مقصودی است که ضرورت بازخوانی بخش حقوقی این رساله را مطرح نموده است.

بدین روی مسئله 90 و 91 از قسمت اول بخش دوم این رساله با مضمون بحث از متافیزیک و الهیات قانون توسط حجت الاسلام و المسلمین دکتر سیدمحمدحسین کاظمینی، عضو هیئت علمی دانشکده حقوق و علوم سیاسی دانشگاه تهران در گروه فقه و حقوق شورای بررسی متون پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی، از شنبه مورخ 29 مهرماه 1402 ساعت 16 الی 18 انجام می‌پذیرد.

 

 

لینک حضور مجازی در جلسات متن‌خوانی:

https://webinar.ihcs.ac.ir/b/ihc-1qj-osz-jg8

لینک کوتاه شده:

https://b2n.ir/y13813

کلید واژه ها: متن خوانی شورای بررسی متون و کتب علوم انسانی


نظر شما :