گزارشی از کارگاه‌ها و درس گفتارهای پژوهشگاه در سال ۱۳۹۲

۰۵ شهریور ۱۳۹۲ | ۱۳:۰۰ کد : ۶۶۴۳ اخبار معاونت
تعداد بازدید:۱۶۶۳
گزارشی از کارگاه‌ها و درس گفتارهای پژوهشگاه در سال ۱۳۹۲

گزارشی از کارگاه‌ها و درس گفتارهای پژوهشگاه در سال 1392

10 کارگاه در 4 ماه نخست

 

پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی در راستای دانش‌افزایی در حوزه علوم انسانی به سیاق چند ساله گذشته کارگاه هایی در حوزه‌های متنوع علوم انسانی برگزار کرده است.

«شعر غنایی و جایگاه آن در انواع شعر» عنوان درس‌گفتار دکتر تقی پورنامداریان بود که شنبه‌ها از تاریخ 7 اردیبهشت تا 18 خرداد 1392 به مدت 7 جلسه و 14 ساعت برگزار شد. در این درس‌گفتار بر شعر غنایی به عنوان بستر مناسبی برای گفتگوی تمدن‌ها تاکید شد و وجوه اشتراک اقوام مختلف بشری در شعر غنایی که اساس آن هیجانی‌ترین و عاطفی‌ترین حالت بشر است، شناسانده شد.

«آموزش مقدماتی زبان روسی» عنوان کارگاهی بود که در راستای کارگاه‌های آموزشی زبان‌های تخصصی در سال‌های اخیر پی گرفته شد. مدرس این کارگاه خانم تاتیانا واروپایو بود که طی 15 جلسه (45 ساعت) از تاریخ 31 فروردین تا 22 خرداد 1392 مقدمات زبان روسی را به کارآموزان آموزش دادند.

«واکاوی آسیب‌شناسی رسانه و خانواده» عنوان کارگاه یک روزه‌ای بود که گروه بررسی مسائل زنان مسئولیت برگزاری آن را برعهده داشت. این کارگاه که در دوره مقدماتی آن برگزار شد به آموزش سواد رسانه‌ای پرداخت. دکتر بهاره نصیری (استادیار گروه بررسی مسائل زنان)، دکتر عبدالرضا سپنجی (استادیار گروه فلسفه رسانه)، دکتر حسین امامی(مدرس دانشگاه و پژوهشگر رسانه‌های نوین)، دکتر مجید مجد نیا (عضو هیئت علمی دانشگاه علامه طباطبایی)، دکتر بهاره بخشی (استادیار دانشگاه آزاد اسلامی)،‌ دکترسیده فاطمه حسینی (مدرس دانشگاه و مشاور تخصصی روانشناسی) تدریس در این کارگاه را بر عهده داشتند.

واحد آموزش‌های آزاد تحصیلات تکمیلی دو کارگاه در حوزه روش تحلیل کیفی برگزار نمود: کارگاه آموزشی «نظریه مبنایی و تحلیل مضمونی» عنوان کارگاه یک روزه‌ای بود که دکتر محمد سعید ذکایی (عضو هیئت علمی دانشگاه علامه) در تاریخ 18 اردیبهشت 1392 تدریس آن را بر عهده داشت. همچنین «کارگاه تحلیل روایت» نیز کارگاه یک روزه‌ای بود که در آن دکتر مسعود کوثری (عضو هیئت علمی دانشگاه تهران) در تاریخ 11 خرداد 1392 تدریس کردند. در هر دو کارگاه با تعاریف و مفاهیم اصلی در سه حوزه روش تحلیل، رویکردهای نظری در این حوزه ها تبیین و چند پژوهش انجام شده در هر حوزه بررسی شد و در پایان هر کارگاه موضوعات جدیدی با مشارکت متقاضیان انجام شد.

سید جلیل شاهری لنگرودی کارگاه آموزشی «ویرایشِ زبانی (فنّی و نگارشی)» را طی 16 جلسه (32 ساعت) از تاریخ 14 اردیبهشت 1392 برگزار کرد.

شورای بررسی متون نیز با برگزاری کارگاه یک روزه‌ی «متد نقد کتاب در حوزه علوم انسانی» توسط دکتر سید حسین حسینی سروری در تاریخ 21 خرداد 1392 در فهرست برگزار کنندگان کارگاه در چهار ماهه نخست سال 92 قرار گرفت.

گروه فلسفه برای کودکان (فبک) نیز در چهار ماهه نخست سال 92 سه کارگاه برگزار کرد:

«کارگاه پیشرفته تفکر انتقادی در حلقه ی کندوکاو» عنوان کارگاه یک روزه‌ی نخست این گروه در سال جاری بود که در 26 اردیبهشت 92 توسط دکتر حسین شیخ رضایی و دکتر  سعید ناجی برگزار شد. در این کارگاه مبانی تفکر انتقادی و اهمیت آن در برنامه فبک و نیز رویکردی که برنامه فبک از این نوع تفکر دارد طرح گردید  و سپس  مهارت های اولیه لازم برا ی تفکر انتقادی و مهارت های شناسایی استدلال از غیر استدلال، شناسایی مغالطات و نحوه شکل گیری آنها به شکل عملی در این کار گاه اموزش داده شد.

«کارگاه مقدماتی تربیت مربی» دومین کارگاه این گروه در سال جاری بود که طی سه روز از تاریخ 25 تا 28 خرداد 92 به مدت 16 ساعت برگزار شد. در این کارگاه دکتر مهرنوش هدایتی مفاهیم اصلی مربوط به فبک ( تعریف، ضرورت، اهداف) و نظریه های روانشناختی فبک، دکتر لیلا حبیبی عراقی نقش داستان در رشد شخصیت کودک، دکتر سعید ناجی نقش و ویژگی های مربی فبک، روح الله کریمی حلقه کند و کاو (تعریف و ویژگی‌ها) و دکتر ملیحه راجی نظریه های تعلیم و تربیت در فبک را تدریس کردند.

«کارگاه پیشرفته تربیت مربی» سومین کارگاه گروه فبک در سال جاری بود که 15 و 16 تیرماه 1392 به مدت 16 ساعت برگزار شد. در این کارگاه دو روزه دکتر حسین شیخ رضایی چیستی منطق و آموزش منطق، دکتر یحیی قائدی بررسی و نقد برنامه فلسفه برای کودکان بر اساس تعلیم و تربیت اسلامی، دکتر ملیحه راجی رویکرد های تعلیم و تربیت (پیشرفته)، دکتر سعید ناجی تفکر انتقادی، روح الله کریمی چیستی اخلاق و اصول آموزش اخلاق و دکتر مهرنوش هدایتی مهارت های ارتباط با کودک در رویکرد آموزشی نوین(کارگاه عملی) را تدریس کردند.

«کارگاه اقتصاد پولی؛ نقش و جایگاه پول در اقتصاد» عنوان کارگاه یک روزه‌ای بود که در پژوهشکده اقتصاد و مدیریت توسط دکتر ابراهیم التجایی در تاریخ 5 تیرماه 1392 برگزار شد. در این کارگاه با طرح تعریف دقیق مبحث پول و ارتباط دادن آن با جنبه های کاربردی موضوع، دیدگاه روشنی درباره پول، نقش آن در اقتصاد و مباحث پیرامون آن برای شرکت کنندگان ارائه داد. پول در برابر تهاتر، کارکردهای پول، پول به عنوان یک پدیدهٔ اجتماعی، تعاریف محدود و گستردهٔ پول، ابزارهای بازار پول و نقش آنها در گسترش تعاریف پول، تعریف پول برپایهٔ تأثیر آن بر متغیرهای اقتصاد کلان، خنثایی پول، نهادهای پولی و مالی، واسطه های مالی و خلق دارایی­های مالی، مقایسهٔ پول با سایر دارایی­های مالی، بازار پول و اوراق قرضه، مقام پولی و عرضهٔ پول، پول درونی و پول بیرونی و سیستم های پولی از جمله مباحثی بود که در این کارگاه مطرح و بررسی شد.

گفتنی است به تمام شرکت‌کنندگان در کارگاه‌ها گواهی‌های مربوطه اعطا شده است.

 

فایل های ضمیمه


نظر شما :