در سی‌امین جلسه شورای پژوهشی صورت گرفت:

تأکید بر اهمیت نوآوری و خلاقیت در فعالیت‌های مختلف پژوهشی

۱۱ بهمن ۱۴۰۱ | ۱۴:۱۸ کد : ۲۳۵۰۹ اخبار معاونت
تعداد بازدید:۱۹۰
تأکید بر اهمیت نوآوری و خلاقیت در فعالیت‌های مختلف پژوهشی

سی‌امین جلسه شورای پژوهشی پژوهشگاه، 10 بهمن ‌ماه 1401، در سالن اندیشه پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی با حضور اعضاء تشکیل شد. در این جلسه ضمن ادامه تبادل نظر اعضاء درباره اولویت‌های پژوهشی پژوهشگاه و تصویب برنامه‌های پژوهشی انفرادی نوع «الف و ب» پیشنهادی اعضای هیأت علمی پژوهشکده‌های مختلف پژوهشگاه، بر ضرورت و جایگاه نوآوری و خلاقیت در فعالیت‌های پژوهشی و اهمیت آن در ارتقاء و تعالی جایگاه پژوهشگاه تأکید شد.
دکتر نجفی: انقلاب اسلامی یک انقلاب هویتی است که حفظ و تداوم ارزش‌های آن ضروری است
در ابتدای جلسه دکتر موسی نجفی، رئیس پژوهشگاه، پس از درود و سلام و صلوات بر پیامبر خاتم صلّ‌ا... علیه و آله و سلّم و اهل بیت علیهم السّلام، مناسبت‌‌‌های مختلف دینی و ملی ایام آتی شامل میلاد با سعادت امیرالمؤنین امام علی علیه‌السلام و دهه مبارک فجر را پیشاپیش تبریک گفت. دکتر نجفی با تأکید بر سرعت زیاد تحولات در کشور به‌ویژه در ارتباط با افرادی که شاهد شکل‌گیری انقلاب اسلامی و وقایع آن بوده‌اند، گفت: تغییر نظام پهلوی به جمهوری اسلامی و تحقق آرمان‌های انقلاب، یکی از مصادیق دگرگونی سریع در تاریخ کشور است.
وی در ادامه با اشاره به ابعاد هویتی انقلاب اسلامی افزود: باوجود اینکه چنین به‌نظر می‌آید که در ابتدا انقلاب، تغییر در هویت و ماهیت نظام سیاسی کشور است که به‌مرور به انقلاب هویتی مبدل شد، اما درواقع انقلاب اسلامی دارای ریشه‌های هویتی بوده و درواقع یک انقلاب هویتی است و به‌تدریج با عمیق‌تر شدن و تکامل جریان انقلابی، مجموعه انقلاب در خدمت هویت قرار گرفت. دکتر نجفی همچنین بر روشن‌تر شدن هرچه بیشتر ارزش مواریث حاصل از انقلاب با گذشت زمان و ضرورت حفظ و تقویت‌ آنها در برابر تهاجم دشمنان تأکید کرد.
در عرصه‌های مختلف پژوهشی و علمی نیازمند خلاقیت و نوآوری هستیم
رئیس پژوهشگاه در ادامه با بیان اهمیت و جایگاه مباحث نوآورانه و خلاقانه در فعالیت‌های پژوهشی مختلف در پژوهشگاه تأکید و آن را یکی از مؤلفه‌های اساسی در رشد و تعالی پژوهشگاه دانست. وی با تشبیه صحنه پژوهشگاه به صفحه شطرنج، رقیب پژوهشگاه را در این عرصه، جهل و خرافه ارزیابی کرد و خواهان مبارزه با آن و گسترش و اشاعه فرهنگ و معرفت شد و گفت: یکی از شطرنج‌بازان بزرگ جهان در کتاب خاطرات خود «تاکتیک» را انتخاب بهترین حرکت و «استراتژی» را خلق حرکت توصیف کرده است. بر این اساس می‌توان تفاوت میان قهرمان و فرد مبتدی را در «خلق ایده‌‌ها و الگوها» دانست.
 دکتر نجفی ادامه داد: اگر چنین نگاهی را به فعالیت‌‌ها و برنامه‌های مختلف پژوهشی پژوهشگاه تسری دهیم، ضرورت دارد اعضای پژوهشگاه در جهت خلق ایده‌ها و الگوها در برنامه‌های پژوهشی حرکت کرده و بدین ترتیب زمینه و مقدمه ارتقاء و تعالی هرچه بیشتر جایگاه پژوهشگاه را فراهم سازند. وی با بیان تمایز میان ارائه یک ایده و تحقق آن تأکید کرد: اگرچه خلق ایده‌ها دارای اهمیت بوده و برنامه‌ریزی‌ها برای تحقق آنها ضروری هستند، اما ممکن است برخی از ایده‌های مطرح شده، در کوتاه‌مدت تحقق نیابند و باید میان طرح ایده‌ها و تحقق آنها که موضوع دیگری است، تمایز گذاشت. اینکه به‌دلیل عدم امکان تحقق یک ایده در یک دوره زمانی، از بیان و ارائه آن خودداری شود، درست نیست؛ شاید در دوره‌های بعدی امکان تحقق آنها توسط دیگران حاصل شود.
رئیس پژوهشگاه در ادامه با تشریح وضعیت بودجه پژوهشگاه و هزینه‌های جاری مختلف، از بهبود و افزایش بودجه پژوهشگاه در سال آتی نسبت به سال گذشته خبر داد و گفت: در سال 1401 به‌دلیل مسائل مختلف، بودجه مناسبی به پژوهشگاه در مقایسه با سایر مؤسسات و مراکز پژوهشی اختصاص نیافت. همچنین مسائل مختلفی همچون بدهی‌های باقی‌مانده از دوران گذشته و ضرورت تسویه آنها، افزایش 57 درصدی حقوق نیروهای خدماتی پژوهشگاه و... منجر به مشکلات و مسائل متعددی در تحقق برخی برنامه‌های پژوهشگاه شد. بدین‌ترتیب بخش عمده این بودجه نیز در جهت هزینه‌‌های جاری صرف شد و بخش دیگر نیز به بازپرداخت دیون اختصاص یافت. رئیس پژوهشگاه اظهار امیدواری کرد: با تلاش‌ها و پیگیری‌های صورت گرفته و مساعدت‌های انجام شده در سال 1402 بودجه مناسب‌تری به پژوهشگاه تعلق یابد و بخشی از تنگناها و مشکلات مختلف در حوزه مالی رفع شود.
دکتر قنبرلو: افزایش مربوط به جهش علمی در احکام کارگزینی اعمال خواهد شد
سپس دکتر عبدا... قنبرلو، معاون اداری، مالی و مدیریت منابع پژوهشگاه نیز با اشاره به وضعیت افزایش حقوق اعلام شده اعضای هیأت علمی پژوهشگاه گفت: پژوهشگاه در زمینه مسائل مالی با تنگنا مواجه بوده و بخش عمده بودجه پژوهشگاه در سال جاری دریافت و هزینه شده است. دکتر قنبرلو باوجود ابهام در امکان تأمین منابع این افزایش اظهار امیدواری کرد، با انجام هماهنگی‌ها و بررسی‌های لازم و مطابق با دستورالعمل ابلاغی از مراجع بالادستی صدور احکام کارگزینی صورت پذیرد. معاون اداری، مالی و مدیریت منابع پژوهشگاه شروط مندرج در دستورالعمل ابلاغی را متذکر و ادامه داد: ضریب درنظر گرفته‌شده برای افزایش حقوق اعضاء متناسب با امتیاز ترفیع آنها در سال 1400 ابلاغ شده است که ضرورت دارد با هماهنگی معاونت پژوهشی و تحصیلات تکمیلی پژوهشگاه،، میانگین حداقل امتیاز لازم برای افزایش 10 یا 15 درصدی مشخص و سپس اقدام بعدی متناسب با آن صورت گیرد.
بررسی اولویت‌های پژوهشی ذیل محورهای موضوعی چهارگانه
در ادامۀ جلسۀ شورا و در ادامۀ مباحث صورت‌گرفته در جلسات پیشین دربارۀ اولویت‌های پژوهشی و احصاء صورت گرفته بر مبنای دیدگاه‌های اعضای شورا، فهرست اولویت‌های احصاء شده ذیل محورهای موضوعی چهارگانه شامل ایران‌پژوهی، اسلام‌پژوهی، غرب‌پژوهی و میان‌رشته‌ای توسط دکتر مهدی معین‌زاده، مدیر پژوهشی قرائت شد.
در این زمینه اولویت‌هایی همچون هویت ایرانی؛ سیر تحول دانش در ایران؛ مسائل اجتماعی، اقتصادی و مدیریتی کشور؛ ابعاد و مسائل ارتباطات در ایران (با تأکید بر فضای مجازی)؛ استعمارشناسی ایرانی؛ فرهنگ، تمدن و میراث مکتوب ایرانی ذیل محور ایران‌پژوهی، اولویت‌هایی نظیر تمدن نوین ایرانی_اسلامی؛ خدمات متقابل اسلام و ایران؛ بررسی و بازخوانی تراث ایرانی_اسلامی؛ فلسفه و نظام حکمرانی در ایران و اسلام؛ فرهنگ، اخلاق و تعلیم و تربیت؛ مطالعات شیعه‌شناسی و قرآنی ذیل محور اسلام‌پژوهی؛ اولویت‌هایی مانند روش‌شناسی، تاریخ و فلسفه علم و فناوری؛ غرب‌شناسی و نقد شرق‌شناسی؛ تبارشناسی علوم انسانی و نسبت آن با رشته‌های دانشگاهی؛ تحولات نظام بین‌الملل و مطالعات منطقه‌ای در محور غرب‌پژوهی و اولویت‌هایی ازجمله آینده‌پژوهی؛ نسبت و ارتباط اسلام، ایران و غرب؛ نظریه‌پردازی؛ تحول در علوم انسانی ذیل محور میان‌رشته‌ای از اولویت‌هایی بودند مورد بحث و تبادل نظر اعضای شورا قرار گرفتند. براساس مباحث مطرح شده و به‌منظور اصلاح و احصاء دقیق‌تر موارد، مقرر شد موضوع احصاء اولویت‌های پژوهشی در جلسه آتی شورا نیز ادامه یابد.
تصویب برنامه‌های پیشنهادی اعضای هیأت علمی
در بخش پایانی جلسه شورا دکتر مهدی معین‌زاده، مدیر پژوهشی پژوهشگاه عناوین و مجریان برنامه‌های پژوهشی انفرادی نوع «الف و ب» پیشنهادی اعضای هیأت علمی از پژوهشکده‌های مختلف پژوهشگاه ازجمله پژوهشکده‌ تاریخ ایران و پژوهشکده اخلاق و تربیت را قرائت و اعضای شورا با تصویب و تنفیذ برنامه‌های پژوهشی پیشنهاد شده موافقت کردند.
تجلیل از کارشناس روابط عمومی به دلیل فعالیت‌های خلاقانه در فضای مجازی
لازم به ذکر است دراین جلسه که موضوع خلاقیت و نوآوری توسط ریاست پژوهشگاه مطرح شد، در جهت تشویق همکاران به انجام فعالیت‌های خلاقانه از یکی از همکاران روابط عمومی در جلسه شورا تقدیر شد. دکتر نجفی از شهرام اصغری، کارشناس روابط عمومی به‌دلیل انعکاس برخی نقاط ضعف و کاستی‌های موجود در برخی از بخش‌های مختلف پژوهشگاه از سطوح عالی تا میانی قدردانی کرد و بیان آنها را نمونه‌ای از فعالیت‌های خلاقانه برشمرد که نشان‌دهنده دقت در وضعیت و تعهد به پژوهشگاه است.


نظر شما :